Előfizetés

Kis üzlet még a házhoz szállítás

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2020.02.20. 11:00

Fotó: Népszava
Akár a hétvégi grillezés hozzávalóit is meg lehet már rendelni a netről, a magyarok azonban egyelőre inkább csak ásványvizet vagy tartós tejet vesznek webáruházból. Most egy cseh cég változtatna ezen.
Új online élelmiszerbolt jelent meg januárban Budapesten: a Kifli.hu azzal igyekszik megkülönböztetni magát a versenytársaktól, hogy akár 3 órán belül házhoz szállítja a vasárnapi ebéd minőségi hozzávalóit. A cég nem kisebb célt tűzött ki maga elé, minthogy egy éven belül az első számú online élelmiszer-áruház legyen Magyarországon is. A példát mindehhez a cseh tulajdonos, Tomas Cupr Prágában és Brnoban már piacvezetőnek számító, napi 7-8 ezer kiszállítást végző, és a tavalyi évet 180 millió eurós árbevétellel záró Rohlik.cz nevű élelmiszer webáruháza szolgáltatja. Kérdés, a magyar vásárlóknál működik-e majd ez a modell? A Kifli.hu-val együtt immár hatra bővült azon nagy élelmiszerboltok száma, amelyeknél online is be lehet vásárolni. A piac hipersebességgel, évi 18-20 százalékkal bővül, ám ez főként annak tudható be, hogy az élelmiszer-házhozszállítás gyakorlatilag a nulláról indult pár évvel ezelőtt. A terület magyarországi úttörője és sokáig egyetlen szereplője a G-Roby volt a 2000-es években, ők ma már főként cégeket és irodákat szolgálnak ki. Hét éve a Tesco, majd a CBA Prima és 2016-ban az Auchan is indított ilyen szolgáltatást, tavaly februárban pedig a Spar is bekapcsolódott a versenybe. A Kifli.hu ugyanakkor több szempontból is másként működik, mint a fenti hipermarketek online bevásárlási szolgáltatása. „Kiváló minőségű áruk, gyors kiszállítás és extra kényelmi szolgáltatások különböztetik meg a Kifli.hu-t a versenytársaktól” – áll a cég közleményében, amely szerint az online boltban jelenleg mintegy 7 ezer féle terméket lehet megvásárolni, és ezek fele prémium vagy felsőkategóriás. A cég logisztikai rendszerét az online kereskedelemre optimalizálták, nem pedig fizikai boltok kiszolgálására, ennek köszönhetően a vevő csak azt a terméket választhatja ki és teheti virtuális kosarába, amely a Jászberényi úti raktárban valóban rendelkezésre áll – hangsúlyozza a webáruház. Míg a Kifli.hu tehát kifejezetten az online bevásárlást megcélozva jött létre, így gyorsabban – hétköznap akár 4, hétvégén akár 3 órán belül – és pontosabban tudja kiszolgálni vásárlóit, addig a hipermarketek a hagyományos boltjaik mellett hoztak létre webes szolgáltatásokat is. Ők egyelőre csak másnapra vállalnak házhozszállítást, és nem is egy központi raktárból viszik ki a megrendelt árut, hanem az adott vásárlóhoz legközelebb eső üzletből A hiperláncoknál az online bevásárlás olyan, mintha valakit leküldenénk magunk helyett a boltba, hogy vegye meg nekünk azokat az élelmiszereket, amiket az akciós újságból kinéztünk. Ahogy a szórólapon kiválasztott termék, úgy az interneten „kosárba tett” áru is elfogyhat azonban éppen az adott boltban, így elfordulhat, hogy a futár mégsem tud mindent kiszállítani, amit rendeltünk. A másik lényeges különbség, hogy egy ténylegesen webáruházként működő boltnak nem kell a termékválasztékát a hagyományos üzleteinek jóval szélesebb rétegeket célzó kínálatához igazítania. Ezért tud a Kifli.hu drágább prémium termékeket is kínálni – magyarázza Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Hogy mindez hoz-e a konyhára új vásárlókat, például azokat az egyszemélyes háztartásokat, amelyek ily módon vennék meg az esti steakhoz való húst, a szakértő szerint a mostani erős kampány lefutása után, legkorábban év végére derülhet ki. Az eddigiek alapján az online élelmiszerházhozszállítást kínáló cégek egymástól happolják el a vásárlókat, de nem tudnak igazán újakat bevonzani. Az online szegmensben az FMCG-piac (fast moving consumer goods, azaz napi fogyasztási cikkek), azon belül is az élelmiszer-házhozszállítás így még szinte kiaknázatlan területnek számít. A mintegy 3,3 millió internetes vásárló közül nagyjából félmillióan rendeltek már netről élelmiszert, számuk azonban alig emelkedett az elmúlt években. Ráadásul ez a félmillió fogyasztó sem napi szinten vásárol be az online boltokban, hanem havi egy alkalommal jellemzően inkább a nehezebb tartós árucikkeket - mint például a dobozos tej vagy az ásványvíz - rendeli házhoz. Az online boltok kínálatában ugyan szinte az összes, a hagyományos üzletekben kapható termék megtalálható, az impulzívabb, napi szükségleteket kielégítő bevásárlás azonban még nem az interneten zajlik. A magyar vásárlók szeretik ugyanis a saját szemükkel vagy orrukkal is megvizsgálni a kosárba kerülő termékeket, főképp, ha friss áruról, húsokról vagy zöldségekről, gyümölcsökről van szó. Ezzel úgy tűnik, az új cseh szereplő is tisztában van. Mint James McQuillan, a Kifli.hu ügyvezető igazgatója fogalmazott: a piac mérete miatt lett Budapest a nemzetközi terjeszkedés első állomása. Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy a siker eléréséhez szemléletformálásra van szükség, hiszen a magyarok jelenleg kevésbé szívesen vásárolnak élelmiszert online, mint a környező országok lakói – mondta. A friss élelmiszerek házhoz-szállításában a másik nagy kihívást a rendkívül precíz és éppen ezért drága logisztika jelenti. Ezt az áruházak nem is bízzák külső futárcégekre, hanem saját sofőröket és hűtésre is alkalmas gépkocsikat vetnek be. A vevők viszont mindezért tulajdonképpen bagatell összeget fizetnek az ezer forint körüli - olykor akár 0 forintos - házhoz szállítási díjjal. Ebben a helyzetben az online élelmiszer-házhozszállítás legfeljebb működési szinten térül meg, de beruházási szinten semmiképp sem – hangsúlyozza Madar Norbert. A hipermarketek részéről az online szegmens felé nyitás inkább egyfajta előremenekülés volt, ezek az üzletek az utóbbi időben ugyanis nemcsak egymással versenyeznek, hanem a diszkontokkal is. Míg a kilencvenes években a vevők ritkábban vásároltak, de nagyobb tételben, addig ma a jóval gyakoribb, minőségi termékeket kereső vásárlás a jellemzőbb. Ez utóbbi igényeket elégítik ki a város egyre több pontján könnyen megközelíthető diszkontok, az Aldi és a Lidl. A városon kívüli hipermarketekben ugyanakkor egyre kevésebben szeretnek órákat eltölteni a nagybevásárlással – mondja Madar Norbert. Márpedig, ha a vevő nem jön a bolthoz, kénytelen a bolt jönni a vevőhöz, így az online szolgáltatás lényegében a vevők megtartását szolgálja a hiperláncoknál. Ezzel együtt nem kérdés, hogy a ma felnövő generációk már magától értetődő alapszolgáltatásként tekintenek majd az élelmiszerek házhozszállítására, így a cégeknek megéri ezen a téren beruházni. A piac erőteljes fejlődését mutatja az is, hogy a Tesco 2018-ban a nyolcadik, az Auchan pedig a tizennegyedik legnagyobb forgalmú webáruháznak számított az online boltok összesített rangsorában.      

A falvakba nem éri meg szállítani

A vidéken élő vevők jelentős része számára egyelőre csak álom marad az online élelmiszerbevásárlás, aminek fő oka, hogy a kisebb településekre egyszerűen nem éri meg szállítani. A GKI Digital adatai szerint Budapesten kívül a Kifli.hu jelenleg Budaörsre szállít, az Auchan szolgáltatása több mint 65, a Prímáé több mint 50, a G-Robyé pedig 35 fővároskörnyéki településen érhető el. Jelenleg csupán a Tesco viszi ki az élelmiszereket a nagyobb vidéki városokba is. Az áruházlánc sajtóosztálya érdeklődésünkre azt közölte: jelenleg Budapest, Szeged, Győr, Veszprém, Székesfehérvár, Debrecen, Pécs és Kecskemét régióival együtt összesen 129 településen mintegy 1,6 millió háztartás számára érhető el a szolgáltatásuk. A Tesconál élelmiszer-házhozszállítást kérők 85 százaléka nő, a többség 24-45 év közötti. A kiszállítás díja 600-1600 forint között terjed, de ha a kiszállított termékek végösszege nem haladja meg a 10 ezer forintot, 750 forint alap bevásárlási díjat is felszámítanak. Az átlagos kosárérték egyébként 25 ezer forint körül mozog. A vásárlók akár három hétre előre, de legkorábban másnapra adhatják le rendelésüket a több mint 10 ezer féle termékre. A Spar tavaly májusban indította el online shopját. Akkor év végéig 56 ezer megrendelésre és 15 ezer forintos átlagos kosárértékre számítottak. Érdeklődésünkre, hogy teljesültek-e ezek a várakozások, a Spar azt közölte: még túl is szárnyalták, hiszen 57 ezer kiszállításuk és az üzleti terv feletti forgalmuk volt. Naponta 350-400 rendelés érkezik be a Spar online shopjába, 70 százalékban nők vásárolnak. A cég mintegy 20 ezer árucikket kínál online, amelyek közül elsősorban a nehezebb termékek, az ásványvíz, az üdítő iránt nagy a kereslet, de a friss termékekre is egyre nagyobb az igény. A Spar online szolgáltatásának tavalyi indulásakor 36 településre szállítottak 799-1299 forintos áron, az idén további tucatnyi településsel bővítik a kiszállítási területet – igaz, továbbra is Budapest és környékére fókuszálnak.  

Még várni kell a zöldfordulatra a lakáspiacon

V. A. D.
Publikálás dátuma
2020.02.20. 10:31
energetikai tanusítvány, hűkamera, hőszigetelés
Fotó: Pascal Greboval / AFP
A tavaly eladott lakások, házak és nyaralók többsége még mindig energiafaló ingatlannak számít.
Több mint 166 ezer lakásról készült tavaly energiatanúsítvány, 48 százalékuk EE-s, vagyis az átlagosnál jobb, vagy annál kedvezőbb minősítést kapott, az FF-es, tehát átlagos, vagy annál rosszabb kategóriába sorolt ingatlanok így még többségben vannak. Igaz, ez némiképp javuló arányt mutat, hiszen 2018-ban a vizsgált 171 ezer lakásnak még az 54 százaléka volt jelentősebb energiafogyasztású - derül ki az ingatlan.com saját és a Lechner Tudásközpont adatai alapján készült összeállításából. Az energiatanúsítvány teljesen objektív, jogszabályokban leírt kritériumok alapján határozza meg egy-egy ingatlan energiafogyasztását. A legjobb osztályzat az AA++, a legrosszabb pedig a JJ. Előbbiek "minimális energiaigényűek", utóbbiak kiemelkedően rosszak – magyarázza Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. Megjegyezte: nem ugyanazok a lakások kaptak osztályzatot 2018-ban és 2019-ben, de az látható, hogy az összes adásvételre vetítve minimális mértékben nőtt az energiatakarékosabb lakások szerepe. A szakértő arra is rámutatott: a kínálati árakból látható, hogy a tulajdonosok magasabb áron adják az energiatakarékosabb lakásokat. Az BB-s vagy annál is jobb kategóriába sorolt budapesti lakások átlagos kínálati négyzetméterára februárban 818 ezer forint, a CC-s lakásoké 727 ezer forint, míg a DD-s vagy annál rosszabb osztályzatú lakásoknál 700 ezer forint alatti az átlagos négyzetméterár. Balogh László szerint a zöldebb ingatlanállományt elősegítő lakásépítések alternatívája lehet a már meglévő lakóingatlanok korszerűsítése és felújítása. Egy lakás felújításához sokkal kisebb tőkére van szükség, mint egy új lakás megépítéséhez, emiatt egy átfogó lakásfelújítási programmal társadalmi szinten is olcsóbban lehet javulást elérni az ingatlanállomány minőségében. A korszerűsítés velejárójaként a felújított ingatlanok is felértékelődnek, és a korábbinál jobb életminőséget biztosítanak, amit egy későbbi eladásnál érvényesíteni lehet a lakás vagy ház árában is - tette hozzá az ingatlan.com szakértője.  

337,21 forinton az euró

MTI
Publikálás dátuma
2020.02.20. 09:10
Illusztráció: Shutterstock
Erősödött kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az euró jegyzése a szerda esti 337,21 forintról csütörtök reggel nyolc órára 336,97 forintra csökkent. A forint történelmi árfolyammélypontját a múlt héten szerdán érte el az euró 340,37 forintos jegyzésén.
A dollárt és a svájci frankot is kissé alacsonyabban jegyezték csütörtök reggel a szerda estinél. A dollárt 312,42 forint után 312,27 forinton, a svájci frankot 317,58 után 317,35 forinton.
A dollár legmagasabb jegyzése a múlt hét csütörtöki 312,95 forint volt. A svájci frank öt éve, a 2015 januári 333,01 forinton érte el a legmagasabb jegyzését.