A gyerekbalesetek megelőzéséről is szó lesz a Semmelweis Egészségnapokon

Publikálás dátuma
2020.03.02. 13:30

Fotó: VILLAREAL/BSIP / AFP
A biztonságos otthon kialakításával kapcsolatban is lehet gyakorlati tanácsot kapni a szombati eseményen.
Egyéves kor feletti gyermekeknél az egyik vezető halálok a baleset, ráadásul ezek legnagyobb része otthon történik, és odafigyeléssel, a lakás biztonságos kialakításával elkerülhető lenne – közölte a Semmelweis Egyetem.     
Az otthon bekövetkező leggyakoribb gyermekbalesetek között tartják számon a szakemberek a "forrázásos" eseteket, amelyek nagy részben a szociális helyzettel és a lakás korszerűségével hozhatók összefüggésbe. Kiemelten veszélyesek a háztartásban megtalálható vegyszerek, például a vízkőoldó, a sósav, a lefolyótisztító, a hipó, a hideg zsíroldó, egyes mosogatótabletták, a fagyálló és a szélvédőmosó-folyadékok. Ezekből kis mennyiség is életveszélyt okozhat, ezért nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy tárolásuk kizárólag gyermekek elől elzárva biztonságos.
A leggyakoribb balesetek közé tartozik az úgynevezett „magasból esés”. Ha egy gyermek a saját testmagasságáról vagy annál magasabbról esik le, mindenképpen súlyos sérülést kell feltételezni, és orvoshoz kell fordulni. Az áramütés, a fulladás, és a lakókörnyezetben megtalálható instabil tárgyak is veszélyforrást jelenthetnek – hívták fel a figyelmet.
A Semmelweis Egységnapok Prevenció a gyermekgyógyászatban című rendezvényén az érdeklődők képzett szakemberektől kaphatnak gyakorlati tanácsokat a biztonságos otthon kialakításával kapcsolatban, de a csecsemők újraélesztését is el lehet sajátítani. A szombati rendezvényen a leggyakoribb mozgásszervi elváltozásokkal, a cukorbetegséggel, valamint az egyre több gyermeket érintő elhízással kapcsolatban is készülnek interaktív bemutatókkal, állapotfelmérésekkel és előadásokkal a szervezők. A gyermekkori kábítószer-használatról és következményeiről Zacher Gábor tart előadást, Bernáth József sztárséf pedig az egészség jegyében tart főzőshow-t. A programok ingyenesek, de regisztrációhoz kötöttek.
Szerző

Egyre több a jel: mégsem biztos, hogy „élet, erő, egészség” a tej

Publikálás dátuma
2020.02.29. 14:14

Fotó: PHILIPPE HUGUEN / AFP
Ahol vannak más, jó minőségű, magas tápértékű ételek, a nagy mennyiségű tejfogyasztás több szempontból is kockázatos lehet egy új tanulmány szerint.
Az utóbbi időben a tehéntej megítélése megosztotta a szakembereket. Egyesek még mindig nélkülözhetetlen tápláléknak, mások pedig sok probléma forrásának tartják. A nemrégiben a New England Journal of Medicine hasábjain megjelent tanulmány is inkább az utóbbit erősíti – írta a PharmaOnline.
Bár a tehéntej a növekedést elősegítő faktorok mellett számos makro- és mikrotápanyagot tartalmaz, ezeknek nem egyedüli forrása, így a fogyasztása nem létszükséglet. A tejtermékek fogyasztása mellett korábban egyik fő érv az volt, hogy a kalciumbevitel véd a csonttörésektől és a csontritkulástól. Ma már ez nem feltétlenül igaz, ugyanis éppen azokban az országokban leggyakoribbak a csípőtáji törések, ahol a legmagasabb a tejfogyasztás. Igaz, a csonttörések kockázatát több tényező, például a D-vitamin ellátottság, az etnikai hovatartozás is befolyásolja.
A tejfogyasztás ugyan hozzájárul a gyerekek növekedéséhez, a kutatók úgy vélik, hogy a tej tápanyagai elsősorban azokban a régiókban szükségesek, ahol a rendelkezésre álló egyéb táplálékok minősége és mennyisége nem kielégítő. Ahol azonban vannak jó minőségű, magas tápértékű ételek, a nagy mennyiségű tejfogyasztás kockázatos lehet, többek között fokozhatja a csonttörés valószínűségét is.
A vizsgálatok eredményei szerint nincs kapcsolat a tejfogyasztás és az elhízás, valamint a cukorbetegség, de a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának rizikója között. A nagy mennyiségben fogyasztott tejtermékek és a prosztatadaganat, illetve az endometrium- és emlőrákok közötti kapcsolat azonban nem zárható ki. Ennek magyarázata lehet, hogy a jelentősebb tejfogyasztás az inzulinszint emelkedésével jár. Csökkentheti viszont a béldaganatok kialakulásának kockázatát, amit a tej magas kalciumtartalmára lehet visszavezetni. A fermentált termékek, mint a joghurtok fogyasztása kifejezetten kedvezően hat a bélflórára, és feltételezhetően csökkenti a zsírmáj előfordulásának kockázatát.
Szerző

Trendi, de nem árt tudni, mikor ajánlott a ketogén diéta

Publikálás dátuma
2020.02.28. 14:14

Fotó: GARO/Phanie / AFP
A hatásos fogyókúrás módszernek hirdetett étrendet eredetileg epilepsziás rohamok csökkentésére, kivédésére állították össze, csodadiétaként alkalmazva negatív mellékhatásai lehetnek.
Fejfájás, pattanásos bőr, fáradtság, alvászavar és hasi panaszok – csak pár a ketogén diéta hatására előforduló problémák közül. A most divatos fogyókúrás módszernek nevezett étrendet eredetileg epilepsziásoknak állították össze, a rohamok csökkentésére, kivédésére. Alapja a nagyon magas zsír- és nagyon alacsony szénhidráttartalmú táplálkozás. Horváth Kata, a Duna Medical Center dietetikusa arra figyelmeztetett: bár a ketogén diétával beindulhat a fogyás, hosszútávon inzulinrezisztenciához, szív- és érrendszeri megbetegedésekhez is vezethet.
A ketogén diéta rákényszeríti a szervezetet, hogy zsírokból nyerjen energiát, így az éhezést utánozza. Ennek eredményeként jelentős mennyiségű ketontest képződik, a szervezet úgynevezett ketotikus állapotba kerül. Ketózis akkor következik be, amikor étel megvonásakor a szervezet a zsírok bontásakor keletkező szabad zsírsavakból és a máj által előállított ketontestekből nyer energiát, szénhidrát hiányában az agyszövet zsírokból is képes energiát nyerni. A ketogén diéta során nincs éhségérzet. Mivel az éhezést a szervezet csak rövid ideig tolerálja, a ketogén diétát akár évekig is lehet folytatni, ez azonban rengeteg negatív mellékhatással jár. A magas koleszterinszint miatt emelkedik a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata, és növekszik a trombózis, stroke, infarktus, 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélye is.

Szénhidrát nélkül

Fáradékonyak leszünk, agyi kapacitásunk csökken, gondolkodásunk romlik. A szervezetünkben termelődő inzulin nem tud hasznosulni, ezzel inzulinrezisztens állapotba kerülhetünk. Akár vese-, cukorbetegséget, szív- és érrendszeri problémákat is előidézhetünk. Az alacsony szénhidrátfogyasztás miatt hormonális zavarok is jelentkezhetnek. Bizonyos nőgyógyászati betegségeket (PCOS – policisztás ovárium szindróma, terhességi cukorbetegség), inzulinrezisztenciát a gyógyszeres kezelés kiegészítéseként, meghatározott szénhidráttartalmú étrenddel hatékonyan lehet kezelni.

Sok zsír

A szervezet a fel nem használt zsírt raktározni kezdi, elindul az elhízás folyamata. A magas és tartós vérzsírszint miatt megemelkedik az érrendszeri megbetegedések kockázata. Fáradtság, gyengeség jelentkezhet. Mivel az epehólyag nem tud megfelelő mennyiségű epesavat termelni a zsírok részleges és fokozatos lebontásához, ami miatt hasmenés alakul ki. A folyamat megterheli a szervezetet, a sok zsír emésztése és az alacsony szénhidrátbevitel fáradékonyságot okoz. A megnövekedett vérzsírszint miatt a zsírcseppek lerakódnak erek falaira, és a szervezet zsigeri szervei is elzsírosodnak. A hirtelen megjelenő pattanásokat is a magas zsírtartalmú ételek fogyasztása okozza.

Miért használ az epilepsziásoknak?

A ketontestek görcsgátló hatással bírnak, a görcs- és rohamellenes gyógyszerek azonban csak elnyomják azokat. Nem gyógyítják, de nem is előzik meg az idegsejtek rángatózásra való hajlamot. A diéta alkalmazkodási változásokat vált ki az agyi energia anyagcseréjében, ezzel védi az idegeket. A ketontestek kémiai szerkezete nagyon hasonló ahhoz az ingerületátvivő vegyülethez (GABA), amiből az epilepsziásoknak kevés van. Ketogén diéta hatására azonban ennek szintje megemelkedik az agyvízben. Epilepsziás betegeknek 2 évig javasolt tartani a ketogén diétát, amelyet a szakemberek megfelelő konyhatechnológiai eljárásokkal, dietetikai praktikákkal állítják össze és személyre szabják, hogy az változatos, és megfelelő összetételű legyen, figyelve arra is, hogy ne alakuljon ki vitamin- és ásványianyag-hiány, de mellékhatása sem.

Inkább életmódváltás

A szakember szerint nincs csodamódszer, az egészséges életmódhoz vegyes étrend, optimális folyadékbevitel, rendszeres mozgás vezet. Felnőtteknek általánosságban 2-300 grammnyi szénhidrátbevitelt javasol, a zsír, a szénhidrát és a fehérje aránya pedig 30-55-15 százalék legyen. Mint fogalmazott, eredményesen fogyni személyre szabott diétával, teljes életmódváltással, azaz az étkezés, a rendszeres mozgás beiktatásával, egy megfelelő minőségű és mennyiségű alvást is tartalmazó napi ritmus kialakításával lehetséges. Az olyan, extrém elhízott, 800 kalóriás étrendet folytató emberek esetében, akiknél további problémák is állnak a háttérben, veszélyes is lehet a kísérletezgetés. Divatdiéták helyett ezért érdemes szakemberrel megkeresni a fogyás akadályát. Ha pár kilótól szeretnénk, végleg megszabadulni, dietetikus segít megtervezni az életmódot, nagyobb túlsúly esetén első lépésként obezitológus szakorvost érdemes felkeresni, aki diabetológus, endokrinológus, sebész, gasztroenterológus, belgyógyász, dietetikus bevonásával állítja össze a személyre szóló kezelési tervet. 
Szerző