LEMEZEKET FEL!;

2020-03-08 10:42:09

Kátrányos helyzet

Úgy tartják, az Ezek a fiatalok volt az első magyar beatzenés film, de már két évvel korábban – legalább részint – beates volt a Patyolat akció. Igaz, a hagyományos tánczene legjobbjait – Bágya Andrást, Behár Györgyöt, Fényes Szabolcsot, Gyulai Gaál Jánost, Nádas Gábort – kérték fel szerzőnek, ám Bágya Vonatzene című dalát, amelyet a főszereplő Bodrogi Gyula adott elő, az Illés zenekar kísérte.

A bevonulásról és a derűsnek láttatott katonaéletről szóló mozi megosztotta a kritikusokat. Mármint a muzsika tekintetében, a tanmesét ugyanis valamennyien elparentálták. „A Patyolat akció erénye a kitűnő zene, valamint Bodrogi eleven, komédiázó készsége Ditrói honvéd szerepében” – írta a recenzensek egyike. „Ha szigorú mércével mérünk, a Patyolat akció fordulatai nem elegendők a sikeres vígjátékhoz. Egyrészt kevés az ötlet, másrészt azok között is több az unalomig közismert. Ám, ami ritkán fordul elő, a film zenéje megemeli a látottakat” – állapította meg a másik. Akadt olyan kritika is, amely nem foglalkozott a hangjegyekkel. Az alkotást „filmművészetünk bambijának” nevezte, arra utalva: ha pezseg is, tele van kátránnyal.

A szarva közt a tőgyét azonban Fodor Lajos találta el. „A Patyolat akció szándékoltan semmitmondó, vékonyka meséje, úgy tűnik, csak ürügy, hogy a mozik lelkes törzsközönsége, a fiatalság előtt megszólaltassanak egy sor új magyar táncdalt, jó részüket közkedvelt elektromos gitáregyüttesre hangszerelve” – tapintott rá a lényegre. Majd a folytatásban egyenesen ledorongolta a muzsikus alkotókat: „A tucatnyi táncdal túlságosan halvány ahhoz, hogy különösebb örömet szerezzen. E műfaj még mindig nem képes kilábalni nálunk a vészes vérszegénységből. A szerzők lázas munkatempóban gyártják a számokat, felületesen és – még a fiatalabbja is – öregesen. Körülöttünk, a világ minden táján, üdítő, sőt itt-ott már a kor lelkét tükröző tánczene születik és fejlődik. Vannak, akik új, világméretű folklór kibontakozását ismerik fel benne. (…) Nincs az a reklámapparátus, sem tömeghisztéria, mely a Beatles-hullámot rá tudta volna erőltetni tíz- és tízmilliókra, ha nem rejt magában ez a fajta zenélés valami kirobbanó, elemi erejű vitalitást, amely egyezik egy egész korosztály életérzésével. A magyar komponisták kezdetben lefitymálták és szidták ezt a zenét, addig-addig, míg egyszer csak lázasan el nem kezdték – utánozni. De utánozni csak a külső, felszínes jegyeket lehet. A legrutinosabb slágerszerzők sem fogják kimozdítani a magyar könnyűzene kátyúba ragadt szekerét a gitárstílus lekoppintásával.”

A film, amelyben Bodrogi mellett – többek között – Szilvássy Annamária, Csűrös Karola, Zenthe Ferenc, Ernyei Béla domborított, mégis bombasikerré vált, mindenekelőtt a zenéje miatt. A vonatos nótánál is nagyobb sláger lett az Egy, velem, ugye, könnyen megy szövegű táncdal, s az emberek özönlöttek a mozikba: a szeptember 29., a hajdani fegyveres erők napja alkalmából 1965. szeptember 30-ra tempírozott bemutatót követő kilenc hónapban 1 millió 530 ezer 507 néző tekintette meg a vígjátékot. Ezzel a korabeli filmek tekintetében magasan listavezető volt a „Patyolat”, amelynek vetítésekor átlagosan 70,9 százalékos nézőtéri kihasználtságot jegyeztek. A Qualiton ráérzett a kedvező fogadtatásra: először fordult elő hazánkban, hogy a számok a filmbemutatóval egyidőben megjelentek hanglemezen.

Konkurencia amúgy volt bőven, hiszen 1965 országos slágerei közé tartozott az Imádok férjhez menni című Maugham-darab magyar változatának két örökzöldje, az egyazon kislemezen – Mikes Éva, valamint Vámosi János tolmácsolásában – közreadott Engem nem lehet elfelejteni és Kicsit szomorkás a hangulatom, valamint a Szerelmes biciklisták című filmben felhangzó Te szeress legalább és Táskarádió (Mary Zsuzsitól, illetve az Illéstől, amely immár nem csupán kísért, hanem önállóan megszólaltatott).

Ám a mozilátogatók tömegével jöttek ki a Patyolat akcióról úgy, ahogyan a film befejeződött: füttyös indulóval...