Előfizetés

Szolidaritási adót fizettethet Lengyelország a leggazdagabbakkal

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.03.08. 19:57
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Arra vonatkozna a különadó, aki többet keres 78 millió forintnyi złotyinál évente.
A lengyel gazdaság jó állapotával is indokolja varsói kormány, hogy be akarják vezetni a kifejezetten a gazdagokat érintő, úgynevezett szolidaritási adót - írja a lengyel Onet.pl nyomán a Napi.hu. Ezt
azoknak kellene fizetniük, akik évente egymillió złoty - átszámolva nagyjából 78 millió forint - felett keresnek.

Az adó kulcsa az egymillió złotyt meghaladó rész 4 százaléka lesz, ha a parlament elfogadja a kormány javaslatát. A közterhet meg kellene fizetniük a státuszban lévőknek, azoknak, akik megbízást hajtatnak végre, akikkel menedzseri szerződést kötöttek, akik lakást adnak ki - akkor is, ha az ezt terhelő egyéb adót befizették -, illetve azoknak, akik értékpapírt adásvételből szerzik magas jövedelmüket.
Mentesülhetnek a szolidaritási adó megfizetése alól viszont azok, akik saját alkotói tevékenységet végeznek. Ez például programozókat vagy találmányok jogdíjainak haszonélvezőit érintheti. Az adó nem vonatkozna az ingatlaneladásból származó jövedelemre sem, amennyiben ezt gazdasági tevékenységen kívül végezik.

Nem kérnek az autóimportőrök a környezetszennyező járművekből

M. I.
Publikálás dátuma
2020.03.08. 16:11

Fotó: Shutterstock
Már maguk a gépjárműimportőrök is egyre hangosabban követelik az elavult, környezetszennyező autók importkorlátozását. A kormány még dolgozik az ügyön.
Ha komolyan gondoljuk a környezetvédelmet és a levegőtisztaságot, egyre kevésbé tűr halasztást az egyre idősödő gépjárművek behozatalának megállítása - fogalmaz közleményükben Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke. Januárban 13 ezer használt személygépkocsi és 1431 kishaszonjármű érkezett az országba. Előbbiek száma 20 százalékkal meghaladja az újakét. A Datahouse-tól származó kimutatásuk tanúsága szerint januárban 1788 kishaszonjárművet, 152 tisztán elektromos, 181 plugin-hibrid autót, 253 motorkerékpárt, 386 nagyhaszonjárművet, 194 közúti nehézpótkocsit és 36 autóbuszt helyeztek újként forgalomba. Az MGE e téren idén 155 ezer személygépkocsira - ezen belül 2500 tisztán elektromosra és 1500 plugin-hibridre -, 26 ezer kishaszon-, 4500 nagyhaszonjárműre, 3500 közúti pótkocsira, 4600 motorkerékpárra és 850 autóbuszra számít. A nagyhaszonjárművek és a közúti nehézpótkocsik esetében a sofőrhiány és a dráguló működési körülmények miatt csökkenéssel számolnak. Az autóbuszok piacán a flotta magas életkora miatt növekedést remélnek. A motorkerékpárok forgalomemelkedése az alacsony mennyiség ellenére jelentős. Itt biztonsági, bűnmegelőzési és környezetvédelmi szempontból egyaránt fontosnak tartanák az azonosítás megoldását. A kormány jelenleg is dolgozik a problémának a belső piaci uniós szabályokkal kiegyeztethető megoldásán - fogalmazott múlt heti sajtótájékoztatóján a Népszava kapcsolódó felvetésére Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímaügyi államtitkára. Akciótervük szerint sem szeretnénk Európa roncstelepévé válni, ami jelenleg valós veszély - fogalmazott az államtitkár.

Szemét ég - Petíciót indítottak Budaörsön

M. I.
Publikálás dátuma
2020.03.08. 14:27
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A gyerekek szervezetét különösen károsító, sokkal inkább nemtörődömségre, semmint szegénységre visszavezethető hulladékégetés az ország egyik leggazdagabb településének számító Budaörsön is gond.
A Budaörsön működő 21 bölcsőde, óvoda és általános iskola többnyire válaszoló vezetőinek kétharmada gondnak, ezen belül ötödük súlyos problémának tartja a légszennyezést - közölte a Levegő Munkacsoporttal szorosan együtt működő, helyi "Ne fűts hulladékkal!" mozgalom. Fő okként a szilárd tüzelést, ezen belül leginkább a lakossági hulladékégetést jelölték meg. A második helyen a gépjármű-forgalom állt. A légszennyezést szinte kizárólag a rosszul értelmezett takarékoskodásra, nemtörődömségre, felelőtlenségre és ismerethiányra vezeti vissza Szücs-Winkler Róbert, a budaörsi civil szerveződés képviselője. A jelenség mögött nem a szegénység áll - jelentette ki. Szerinte ugyanis a város a szociális támogatásokkal kapcsolatos feladatait hiánytalanul ellátja. Szükségesnek nevezte a felvilágosítást és a hatósági fellépést. Senkinek sem szabad hagyni, hogy megszegje a szabályokat, különösen amikor gyermekek egészsége a tét - tette hozzá. Belegondolni is rossz, hogy ha ilyen a helyzet az ország egyik leggazdagabb, kiemelkedő iskolázottságúak lakta településén, mit szenvednek el a gyermekek és felnőttek a többi hazai településen. A Levegő Munkacsoport évekkel ezelőtt konkrét javaslatokat tett a lakossági szilárdtüzelés és az emiatti légszennyezés visszaszorítására. Ám javulás nem következett be – idézik Tarr Katalint, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetőjét. A budaörsi civilek céljaik érdekében petíciót indítottak az Ahang.hu oldalon.