Fáradtságot is okozhat a tavasz

Publikálás dátuma
2020.03.18. 17:22

Fotó: Fotografie Klaus Ti / AFP
A legtöbben alig várják az megújulás évszakát, amely idén rendkívüli, egyéb kellemetlenségeket is okozhat.
A tavaszi fáradtság, bár meglepő és kellemetlen is lehet, a szervezet változásra adott normális reakciója. Az emberi test úgy igyekszik alkalmazkodni a hőmérséklet és a légnyomás változásához, hogy a napfényre fokozott hormontermeléssel reagál. A kényelmesebb életmódot, a „punnyadást”, - jó esetben – több aktivitás váltja fel, ami kezdetben fárasztó lehet. Az is oka lehet a tavaszi fáradtságnak, hogy az időjárási körülmények is sűrűn változnak.
Télen tartalékoljuk az energiákat, több alvásra vágyunk, lelassulunk. Nyáron aktívabbak vagyunk, tovább vagyunk ébren. A kettő közötti átmenet viszont mindenkit megviselhet. A szürkeségben a szerotonin szintünk csökken, ami depressziót okozhat, ahogy azonban hosszabbodnak a nappalok, egyre több napfényhez jutunk, az alvást szabályozó melatonin hormon szintje esik vissza. A változás zavart okozhat az ébrenlét és az alvás, a cirkadián ritmus, vagyis a szervezet úgynevezett belső biológiai órájában, fáradékonyságot, nappali álmosságot, kedvtelenséget okozhat.
A fizikai és pszichés tünetekkel is járó, ideiglenes állapot kimerültséget, rosszkedvet, az energiaszint jelentős megcsappanását, sokaknál migrént, fejfájást, ízületi fájdalmakat vagy alvási problémákat is okozhat. Tünete lehet ingerlékenység és a fertőzésekkel szembeni nagyobb fogékonyság is. Hiába örülünk, hogy hosszabbak a nappalok, megújul és egyre zöldül a természet, indokolatlannak tűnő lehangoltságot okozhat az is, hogy tél végére kimerülnek vitamin- és ásványianyag-tartalékaink. Különösen a D-vitamin készlet csappan meg. Ennek, az egyébként nem is pusztán vitaminnak, hanem hormonnak a hiánya nemcsak fáradékonyságot, hanem több, hormonális problémát is kiválthat.

Mit tehetünk?

A tavaszi fáradtság, mint megírtuk, több hétig is eltarthat, sőt az erős hőmérséklet-különbség és a megemelkedett UV-sugárzás tovább is súlyosbíthatja. A tavaszi fáradtságot az egészségesebb életmód: a táplálkozás megváltoztatása, nehéz, a feldolgozott és gyorsételek helyett a sok, évszaknak megfelelő friss zöldség és gyümölcs fogyasztása, ezáltal a fokozott vitamin- és ásványianyag-bevitel és a rendszeres mozgás beiktatása segíthet elkerülni vagy enyhíteni, ez utóbbi ráadásul a mindennapi stressz levezetésében is segít. Lehetőleg legyünk minél többet friss levegőn, a jelen helyzetben a kertben vagy olyan helyeken, ahol más emberektől kellő, legalább kétméteres távolságot tudunk tartani. Szellőztessünk gyakran, a friss oxigén felpezsdíti agyunkat, segíti a koncentrációképességünket is. Aludjunk eleget, de ne vigyük túlzásba, a túlalvástól ugyanis még fáradtabbak leszünk.
Törekedjünk a rendszerességre: minden nap ugyanabban az időpontban keljünk fel és feküdjünk le. Ha álmosak vagyunk napközben, sétáljunk egyet, mozgassuk át magunkat pár nyújtózkodós tornagyakorlattal. Kávé helyett igyunk inkább frissítő mentateát. A sok folyadékfogyasztás közérzetjavulást eredményez; a legjobb a tiszta víz, amiből legalább 2 liter fogyasztása ajánlott. A nagy változtatásokat is érdemes kis lépésekben megtenni; minden nap legyen egyre több a mozgás és kicsit emeljük az elfogyasztott értékes élelmiszer és víz mennyiségét, így az idei, a járványhelyzet miatt furcsa tavaszban is több örömet találunk. 

Betegséget is jelezhet

Ha elegendő alvás, egészséges étkezés, rendszeres mozgás hatására sem javulnak, akkor javasolt orvoshoz tanácsát kérni. Ha a krónikus fáradtság több hónapig tart, több betegség is állhat a háttérben. A tartós fáradtság vérszegénység, autoimmun betegség, idegesség, depresszió, vese-, máj-, vagy szívbetegség, pajzsmirigy alulműködés kezdeti tünete vagy szövődménye is lehet. A szokatlan fáradékonyság jelezheti a mellékvese kifáradását. Ez a stresszes életmód egyik következménye, ugyanis stressz hatására a mellékvesék által termelt kortizol szintje megnő, tartós stressz esetén folyamatosan magas is marad. Ha a mellékvese kifárad, hirtelen megcsappan a kortizol mennyisége, ami depressziót, letargiát is eredményez. A problémát megfelelő stresszkezeléssel lehet orvosolni, de szükség lehet gyógyszeres kezelésre is. 
A fáradékonyság az inzulinrezisztencia jele is lehet. Az egyre inkább népbetegséggé váló állapot kezelés nélkül könnyen 2-es típusú cukorbetegséggé nőheti ki magát. IR esetén a sejtek érzéketlenné válnak az inzulinra, és éheznek, mert nem jutnak glükózhoz. A hasnyálmirigy kompenzálásképpen még több inzulint bocsát ki. Kezdetben csak ennek szintje válik magassá, de később a vércukor szintje is megemelkedik. Az inzulinrezisztencia, de a cukorbetegség egyik fő tünete az állandó, de főleg az étkezések után tapasztalt fáradtság. A kezeléshez személyre szabott diéta, rendszeres testmozgás és akár gyógyszeres vagy inzulinos terápia válhat szükségessé. 
Szerző

A napsütés javítja a hangulatot, de a meleg fejfájást okozhat

Publikálás dátuma
2020.03.17. 15:05

Fotó: SAKKMESTERKE/SCIENCE PHOTO LIBRA / AFP
Front okozta terhelés napokig nem várható, de az erős melegedés és a nagy napi hőingás okozhat panaszokat, és a kórokozók terjedéséhez is megfelelőek a körülmények.
Kedden, sőt még napokig nem érkezik időjárási front a térségünkbe. Hajnalonta erősen lehűl a levegő, a hidegre érzékenyek ízületi panaszokat tapasztalhatnak. A következő napokban aztán az éjszakai hideg és a fájdalmak is enyhülnek. 
Délelőtt aztán gyors melegedés kezdődik, délutánra akár a 17-18 fokot is meghaladhatja a hőmérséklet. A sok napsütés kifejezetten jót tesz a hangulatnak és javítja a hőérzetet. A melegedés, illetve az átlagosnál magasabb hőmérsékleti értékek miatt azonban sokan melegfronti jellegű panaszokat tapasztalhatnak, szokatlanul fáradtnak érezhetik magukat – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán
Általános lehet a kínzó, szűnni nem akaró fejfájás, a migrén, de koncentrálási problémák is kialakulhatnak. Sokakat a nagy napi hőingás visel meg, náluk vérnyomás-ingadozás és keringési problémák is jelentkezhetnek. 
A következő napokban is az átlag felett marad a hőmérséklet, ami emésztési panaszokat okozhat a fokozottan érzékenyeknél. A panaszok mérséklése érdekében a puffasztó ételek helyett ajánlott sovány húsokat, valamint a halból készült fogásokat ajánlott fogyasztani – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
A kórokozók terjedésének továbbra is kedveznek a körülmények, fontos a gyakori kézmosás, kézfertőtlenítés és a higiéniai szabályok betartása. Ajánlott a sok folyadék: citrommal ízesített víz vagy tea fogyasztása, ami a fáradékonyságot enyhítheti. Az időjárás alapvetően kedvez a szabadtéri programoknak, de a járvány miatt nem ajánlott hosszabb időt kint tölteni. A zsúfolt tereket és a tömeget pedig kerülni kell. 
A pollenterhelés közepes vagy magas, az allergiások panaszokat tapasztalhatnak: orrfolyás, tüsszögés és nehézlégzés jelentkezhet. A tüneteken enyhíthet a tejtermékek fogyasztásának kerülése, a gyakori kéz- és hajmosás. A légszennyezettség viszont csökkent, a nagyobb városokban is tűrhető a levegő minősége.
Szerző

A munkahelyi higiénia nem csak a koronavírus miatt fontos

Publikálás dátuma
2020.03.16. 14:14

Fotó: GARO/Phanie / AFP
A munkahelyen, ha be kell járni, célszerű átgondolni, és szükség esetén megváltoztatni a higiénés szokásokat, de nem árt óvintézkedéseket is bevezetni a fertőzések terjedésének elkerülése érdekében.
Egyre több cég hoz rendkívüli rendelkezéseket a járvány megfékezésére; kötelezően előírják az otthoni munkavégzést, korlátozzák a munkavállalók utazásait. Ha azonban nap mint nap egy közös irodába járunk dolgozni, általánosságban is, de fertőző betegségek idején még inkább érdemes odafigyelni a higiéniára, mert a leggondosabban takarított munkahelyen is számtalan olyan baktériumforrással találkozhatunk. 
„Náthásan, betegen, légúti vagy emésztőszervi megbetegedéssel, ha csak lehet, maradjunk otthon. Sokan nem tudnak róla, de egy teljesen egészséges ember is számos kórokozót hordozhat, amely a szervezetéből kikerülve – például egy mikroszkopikus méretű székletszennyeződéssel – megbetegíthet másokat. Így okozhat fertőzést a heves hasmenéssel járó rota-, a noro- és a calicivírus, illetve a szalmonella és a kólibaktérium is. A tárgyak felületére kerülve sokféle légúti vírus, például a nátháé és az influenzaé is tovább terjedhet. Ezért fontos átgondolni és tudatosítani, hogy melyek azok a közösen használt dolgok, illetve az iroda melyik részei lehetnek melegágyai a különféle baktériumoknak, és azt is, hogy hogyan kerülhetjük el a fertőzést” – mondta Tordai Bertalan, a Budai Egészségközpont foglalkozás-egészségügyi szakorvosa. 

Út a munkaállomásig

A tömegközlekedési eszközök kapaszkodóitól az irodaépület bejárati ajtaján át a liftgombokig, a kilincsekig és a kulcsokig minden olyan tárgyon rengeteg kórokozó telepedhet meg, amelyet a munkaállomásunkig vezető úton kénytelenek vagyunk megfogni. Ezek között vannak olyanok, amelyek akár fél napig is fertőzőképesek maradnak, ezért sose felejtsünk el kezet mosni, mielőtt munkához látnánk.

Kórokozók az íróasztalon

A számítógép billentyűzete, az egér, a mobiltelefon, a töltője, de még a belépőkártya műanyag tokja - azok a tárgyak, amelyeket a leggyakrabban érintünk meg, a felületükön és a réseikben hemzseghetnek a kórokozók. Ha olykor eszünk is az íróasztalon, a kisebb ételmaradékokon még a penészgombák is megtelepedhetnek. Érdemes egy csomag fertőtlenítő- vagy tisztítókendőt tartani a fiókunkban, és időnként áttörölni ezeket a felületeket.
Illusztráció

Közösen használt eszközök

Ha már a kezünkben van a fertőtlenítőkendő és a saját asztalunk rendbetételével végeztünk, törölgessük le a közösen használt berendezéseket, például a fénymásolót, a kaputelefont, az italautomata vagy a kávéfőző gép kapcsolóját is, amelyeken szintén sok kórokozó található.

Kritikus pontok a mosdóban

„Sajnos a vécéhasználat után sem mindenki mos kezet, pedig még előtte is ajánlott megtenni, mert a legintimebb testrészeinkhez vagy az azzal érintkező ruhadarabjainkhoz nyúlunk ilyenkor. Bár egyre több helyen működik automatikus fertőtlenítés, a vécéülőkére inkább ne üljünk le, ha nem muszáj. A a mosdóban a kórokozók gyűjtőhelye lehet a vécéöblítő, a kilincs, a csap és szappanadagoló is, így azokat is rendszeresen fertőtleníteni, illetve cserélni kell” – tette hozzá a szakorvos.

Ebédszünet a konyhában

 Az iroda teakonyhája is, ahol közös használatban van a hűtőszekrény, a vízmelegítő, a mikró, a mosogató és az egyéb konyhai berendezések, is gócpont. Ezek fogantyúi, gombjai, valamint a mosogatószivacs és a törlőkendő is kórokozókkal lehetnek fertőzöttek, bármilyen gondosan végzik is a rutintisztítást a takarítók. Időnként, ajánlatos pár percet rászánni a leggyakrabban használt tárgyak áttörlésére, fertőtlenítésére. Lehetőség szerint használjunk saját bögrét, az evés előtti kézmosás pedig legyen természetes.

Kórokozók a levegőben

A munkahelyek közös helyiségeiben már a levegő is fertőzött lehet. 
Egyetlen olyan munkatárs, aki náthásan, betegen megy munkába, mindenkit megfertőzhet.

De egy rosszul karbantartott légkondicionáló is okozhat csoportos megbetegedést, például a legionárius betegséget. A munkáltató felelőssége, hogy rendszeresen tisztíttassa a klímaberendezést, hogy ne telepedhessenek meg különféle kórokozók a szűrőkben. A munkatársak pedig azzal tehetnek a legtöbbet, ha betegen otthon maradnak, az irodában pedig – különösen járványveszélyes időszakban – gyakori szellőztetéssel, légfrissítő, légfertőtlenítő spray használatával igyekeznek elkerülni a fertőzést.
Szerző
Frissítve: 2020.03.16. 14:34