kommunikáció;koronavírus;

- Veszélyhelyzetben fagyott le a kormánykommunikáció

Nem hajlandók megmagyarázni, miért a Facebookot használja a miniszterelnök a vészhelyzeti kommunikációra, de egyebek mellett a lájkvadászat lehet az ok.

Először elérhetetlen volt az oldal, aztán megjelent ugyan a miniszterelnök, de csupán kép jött – hang nem. Így hiába harangozták be előre, hogy Orbán Viktor a Facebookon szerda délután újabb rendkívüli bejelentéseket tesz, ezek tartalmáról nem élő közvetítésben, hanem csak később értesülhetett a közvélemény.

„Van valaki, aki tud szájról olvasni?” – érdeklődött az egyik fórum kommentelője a némafilmes jelenet közben. A technikai malőr a köztévét is megoldhatatlan feladat elé állította. Kínos várakozás után a műsorkészítők úgy döntöttek, hogy Orbán hallhatatlan beszéde helyett inkább egy olyan összeállítást sugároznak, amely a kormánytól független sajtót igyekszik szenzációhajhász hírek terjesztőjének beállítani. A Magyar Távirati Iroda tempója is árulkodó volt: a három órás bejelentésről majd másfél óra múlva adták ki az első gyorshírt.

Próbáltuk kideríteni, hogy a kormány miért a Facebookot, és miért nem a 130 milliárd forintból fenntartott közmédiát használja ahhoz, hogy eljuttassa a miniszterelnök üzeneteit a lakossághoz. Havasi Bertalan, a kormányfő sajtófőnöke a Népszavának küldött válaszában erre nem tért ki. Azt írta: „az élő közvetítés hibája technikai okokból következett be, mert majdnem 1 millióan próbáltak egyszerre bekapcsolódni az adásba, és ezt a Facebook rendszere nem bírta el”.

Az operatív törzs szokásos tájékoztatóján Lakatos Tibor ezredes, a testület ügyeleti központjának vezetője kérdésünkre csak annyit jegyzett meg, úgy tudja, hogy a szóban forgó videó már elérhető, hanggal együtt.

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége tiltakozó közleményt adott ki. (Hargitai Miklós, a szervezet elnöke lapunk szerkesztője.) A MÚOSZ hangsúlyozta, hogy vészhelyzetben a gyors, pontos információ életeteket ment, a kormánykommunikáció jelenlegi formája azonban nem segítség, hanem veszélyforrás. Megengedhetetlen, hogy a miniszterelnök kizárólagos csatornaként a Facebookot használja vészhelyzeti kommunikációra. Fontos lenne az operatív törzs napi sajtótájékoztatója, de az jelen formájában diszfunkcionálisan működik, a kormányzati megszólalók arrogánsak és felkészületlenek.

Lájkvadászat krízis idejénNoha a kormányfő szóvivője és a koronavírus-fertőzés elleni védekezésért felelős operatív törzs ügyeleti központjának vezetője sem kívánta megindokolni, hogy miért nem közmédiát használták, egy magyarázat lehet az: fontosabb volt számukra Orbán Viktor Facebook-oldalának népszerűsítése, a lájkok gyűjtése, mint a biztos, de politikai szempontból kevesebb hozadékkal járó bejelentés. A 444 arról írt: a miniszterelnöknek pár hete még csak 670 ezer lájkolója volt, az elmúlt hetekben viszont sorban jöttek a követők, mostanra pedig már 787 ezernél jár a Facebookon. 

Az összes adós – a vállalatok és a lakosság - számára hiteltörlesztési moratóriumot jelentett be Orbán Viktor. A turizmusban és a sportban nem kell munkáltatói járulékot fizetni.