Megkezdte 23 éves börtönbüntetését Harvey Weinstein

Publikálás dátuma
2020.03.19. 10:16

Fotó: ANGELA WEISS / AFP
A Buffalo melletti Wende Büntetésvégrehajtási Intézetben lesz, míg felmérik, hogy egészségügyi, biztonsági és egyéb szempontok miatt melyik szövetségi börtönben helyezhető majd el.
Harvey Weinstein egykori hollywoodi filmmogult szerdán átszállították egy New York-i állami börtönbe, ahol megkezdte 23 éves börtönbüntetését, amit szexuális erőszak és zaklatás miatt kapott. Weinsteint, 20B0584-es számú rabként, a Buffalo melletti Wende Büntetésvégrehajtási Intézetben a legszigorúbb biztonsági intézkedésekkel őrzik – közölte a börtön vezetése. A Manhattantől hat órányi autóútra fekvő börtön valószínűleg csak átmeneti állomás lesz a bukott filmproducer számára. Addig tartózkodik majd ott, amíg felmérik, hogy egészségügyi, biztonsági és egyéb szempontok miatt melyik szövetségi börtönben helyezhető majd el. Weinsteinről február 24-én mondta ki az esküdtszék, hogy bűnös, a bíróság pedig a múlt héten hozta meg ítéletét. Azóta a New York-i Rikers-sziget börtönében és egy manhattani kórházban tartózkodott. A Szerelmes Shakespeare című film Oscar-díjas producere egy 2013-ban és egy 2006-ban elkövetett bűncselekmény, szexuális erőszak és szexuális kényszerítés miatt kapott 23 év börtönt. Egyik áldozata egy színésznőjelölt, a másik egy produkciós asszisztens volt. Weinstein ügyvédjei jelezték, hogy megfellebbezik az ítéletet. Egy újabb tárgyalás is vár az elítéltre, mivel Los Angelesben is bíróság elé kell állnia szexuális bűncselekmények miatt. A koronavírus-járvány terjedését korlátozó intézkedések, a bíróságok bezárása és az utazások felfüggesztése miatt azonban ez a per egyelőre csúszik. Weinstein számára a buffalói környék ismerős, mivel ott járt főiskolára, és ott kezdte szórakoztatóipari pályafutását koncertszervezőként.
Szerző

Kapcsolgatunk, kapcsolgatunk - Hírmentes hétköznap a televízió előtt

Publikálás dátuma
2020.03.19. 10:10

Fotó: Horváth Judit
Szubjektív sorozat, első rész: a kihirdetett veszélyhelyzet hatodik napja híreket kerülve, szórakoztatásra várva.
Dagobert bácsi tíz százalékos kedvezményt ad a mentőmellények árából – hallható az M2-n. Szimbolikus mondat szimbolikus időpontban, és nem tud nem előtolakodni az emlék a kultikussá vált eseményről, amikor Antall József miniszterelnök halálának bejelentése megszakította a Kacsameséket. Az M2 tanulsága: Ausztriával ellentétben, nálunk a gyerekek nem maradnak tévéműsor nélkül a távoktatás idejére sem. Mi mindenben, tehát ebben is megmutatjuk, mi a kurucos virtus.

Egy hétköznap a televízió előtt – hajtott a kíváncsiság, mit láthat a tévénéző a karanténlét második napján. A hírcsatornák tudatos döntés eredményeképp maradtak ki, hadd szóljon ez a napsütéses kedd a szórakozásról.
Kevés olyan időszakra emlékszem, amikor annyira szerettem volna látni a jövőt, mint manapság – nem csoda, ha az RTL Klub Asztro Klub című műsora délelőtt a képernyő elé ragasztott. Egy Alexander mágusként bemutatkozó, hatalmas gesztusokkal és sokszor kiabáló fiatalember ígért tízezerszeres nagy szerencsét, pénzt és energiát azoknak a 06-90-es telefonszámon percenként 485 forintért jelentkezőknek, akik képesek megfejteni József Attila Kedves Jocó! című, azaz a De szeretnék gazdag lenni-jének összekevert betűit. Az a néhány (tíz)perc kevés volt ahhoz, hogy egyetlen telefonáló is sikerrel járjon.
A TV2 Teleshopjában épp fantasztikus turmixgépet ajánlottak, a TV4 Murdoch nyomozó segítségével igyekezett unalmat űzni, a Film+ Cápamesét kínált. A Viasat3 2007. óta nem tudja elengedni Lorelait és Roryt, a kitalált connecticuti kisvárosban élő anyát és lányát. A rettenetes fordítás miatt nálunk Szívek szállodája (eredetileg Gilmore girls) címmel sugárzott sorozat remek szórakozás, része a társadalmi egyenlőtlenségek kritikája, női esélyegyenlőség és a másság elfogadása, érzelmi viharok és különös karakterek sora – mindez nem kevés humorba csomagolva. Azt azonban az ismétlést néző nehezen tudja eldönteni, hogy a poénok egy részét haladta-e meg az idő, vagy az első aha élményt sírja vissza csupán.
A Story4 az Álomhajó című, valószínűleg soha véget nem érő német sorozat aktuális részével tette kínosan viccessé a délelőttöt, ezúttal a luxushajózás a Kilimandzsáró - Maldív szigetek - India epizódjából tudhattuk meg, hogy a forgatási helyszínek mellett valódi színészvezetésre, vagy elég jó színészek gázsijára már nem maradt pénze a ZDF-en debütáló produkciónak. A Story4 német kultúrához való ragaszkodását bizonyítja, hogy az Álomhajót a Klinika – Új generáció követte, amely megkísérli a lehetetlent: Brinkmann professzorék sikerének megismétlését.
Iróniára bármikor képesek öröme lehet a Super TV2-n látható Családi titkok című magyar reality-sorozat. A készítők szerint a legjobb forgatókönyveket az Élet írja… , ebben lehet némi igazság, de ha az amatőr írók vállaltan amatőrök, az amatőr szereplők vállaltan amatőrök maradtak volna, jobban járt volna a néző, akinek így a feszengés és a villámgyors továbbkapcsolás jutott.
Az AMC a húsz évvel ezelőtt, Al Pacino és Russel Crowe főszereplésével készült, valós eseményeken alapuló Bennfentest adta, meghagyva a néző illúzióját: egyetlen hétköznapi hős is szembeszállhat a hatalmas dohányipari lobbival. Al Pacino a FilmCafén is hódított, késő délután az Egy asszony illatát lehetett megnézni nagyon sokadszor, előtte pedig Leonardo di Caprio mutatta be az amerikai álmot, egy feltaláló producer sikerét és bukását Scorsese Aviátorában. A kedd délutáni filmről lemaradó korán kelők vasárnap reggel fél hétkor pótolhatják az élményt. Habár az orvoslásról is sok mindent megtudhatunk a Doktor House, a Grace klinika, a Vészhelyzet, a Hegyi doktor, a Klinika- Új generáció vagy a Kisvárosi doktor segítségével, a legtöbb információt a bűncselekményekről és a nyomozásokról kaphatja a tévénéző, aki egy nap alatt negyvenes-ötvenes nagyságrendben láthat krimiket Poirot-tól Walker, a texasi kopóig, Murdoch nyomozótól Scherlock és Watsonig, Columbotól a Gyilkos sorok Jessicájáig, a különböző NCIS helyszínelőket épp csak megemlítve. Sok esztéta, pszichológus és pedagógus gondolkodott már nyilvánosan azon, hogyan változik az emberélet értéke a kriminézők fejében. Egy ilyen nap után teljesen indokoltnak tűnik az aggodalom. Ahhoz pedig véges a fantázia, hogy kitaláljuk, mit adnának műsorukban a televíziótársaságok, ha nem találták volna fel a sorozatokat.
A nap fénypontja az M5-köz köthető: a Katona József Színház Nóra – karácsony Helmeréknél című előadását lehetett megnézni. Alakításáért a 2017-es Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai zsűrije az évad legjobb női főszereplőjének választotta Ónodi Esztert, a legjobb rendezésért járó díjat pedig Székely Krisztának ítélték. Az előadást a színkritikusok is elismerték ugyanabban az évben, a legjobb női főszereplő: Ónodi Eszter, a legjobb jelmez: Nagy Fruzsina, a legígéretesebb pályakezdő díjat: Székely Kriszta kapta. Az élő színházi élményt nem pótolhatta, de a közeli felvételeknek köszönhetően Ónodi Eszter minden arcrezdülését követhettük, és ez megerősítette az összes színészi díj érvényességét. Csodát láthattunk. A színházi közvetítés lehetett volna a világ változására reagáló műsorváltoztatás, de nem így volt, szerepelt már az MTVA március 2-án közzétett programtervében is. Végül is soha rosszabb koincidenciát egy Kacsamesékkel kezdődött és Ibsennel végződött tévénapon.

Jógaleckék szakmai videokonferencia címén az államtitkártól

Publikálás dátuma
2020.03.19. 09:35

Fotó: Kallos Bea / MTI
Jó, hogy közvetlenül lehet kommunikálni az államtitkárral, ám kár, hogy a propagandán kívül nem sokat mond – volt, aki így értékelte lapunknak Fekete Péter szakmai videókonferenciáját.
Március 14-én jelentette be az emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), hogy Fekete Péter kulturális államtitkár mintegy háromszáz fővárosi és vidéki kulturális intézményvezetővel egyeztet videókonferenciák keretében a koronavírus-járvány miatt bekövetkező változásokról. – A legfontosabb: legyünk rendben önmagunkkal. Ne döntsünk idegesen. Legyünk erősek fizikálisan és mentálisan. Az államtitkár úr ilyen tanácsokkal kezdte a megbeszélést. Azt hittem, jógaórán vagyok – mondta el lapunknak egy társulat vezetője. – Ezek jó tanácsok, de egy intézmény igazgatója jó esetben ilyen államtitkári útmutató nélkül is odafigyel az idős munkatársakra, akik leginkább ki vannak téve a járványnak, és megtesz mindent, hogy a vírus terjedését akadályozza. Segítsük az egészségügyi dolgozók munkáját, figyeljük az operatív törzs tájékoztatóit, legyen válságmenedzseri szemléletünk, biztosítsuk az intézmény hosszú távú működését.

– Ilyenekről esett szó, miközben sok kérdés tisztázatlan maradt. A zenekaroknál például a muzsikusok a minimálbérnek megfelelő alapfizetéssel vannak, erre jön a spielpénz, ami havonta százezer forint vagy annak a többszöröse is lehet. Ez most kiesik. Ha egy-egy együttesnek nincs megfelelő technikai háttere, online koncertet nem tud adni, a nagy koncerttermek pedig bezártak. Mivel a munkaügyi törvényben meghatározott közvetlen veszélyeztetettség helyzete nem áll fenn, a művészeti együttesek tagjai munkára vannak kötelezve, de száz fő már nem lehet egy légtérben. Sokan fizetett szabadságra mennek. Mit tehetünk, ha a munkatársak összes fizetett szabadsága elfogy, de a vészhelyzet még tart? Elég lesz a táppénz a megélhetésre? A taópótló támogatás a szabadtéri koncerteket preferálta... Idén az első pályázatot február végén írták ki, a tavalyi támogatások májusig lejárnak. Számíthatunk-e idén taopótlásra? – sorolta aggályait. Azt is elmondta: eltelt tíz év a minimálbér jegyében, de most közel álltak ahhoz, hogy a zenei ágazat helyzetét törvényileg rendezzék – ennek esélyét elvitte a járvány.  – Jó, hogy közvetlenül lehet kommunikálni Fekete Péterrel, kár, hogy a propagandán kívül nem sokat mondott.
– A fenntartótól, vagyis a kulturális tárcától kaptam iránymutatást ebben az ügyben – mondta megkeresésünkre  Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója. A direktor hozzátette: legutóbb az államtitkár tegnap tartott videokonferenciát 45 intézményvezető számára, amelyben szó volt arról, hogy mit lehet tenni ebben a rendkívüli helyzetben, amikor nem lehet színpadi tevékenységet folytatni. „A legfontosabb a munkatársak védelme, de ha lehet, a kollégákat kérem, hogy végezzenek munkát, ezért is neveztük meg a műhelymunkát, mint lehetőséget. Ebben kiscsoportos ének, balett órák, korrepetíciók is helyet kaphatnak. Nincs általános recept arra, hogy mit tegyünk ilyenkor, hiszen nem éltünk át még ilyet. Aki nem tudja ellátni a munkáját, arra a Munka törvénykönyvének a szabályozása vonatkozik, vagyis igénybe vehet szabadságot, fizetés nélküli szabadságot, vagy táppénzt. Március 19-től igyekszünk rendszeres internetes művészeti tartalmat is biztosítani a közönségünknek, természetesen figyelembe véve a járványügyi óvintézkedéseket – fogalmazott a főigazgató.

Egyéni megoldások

A Játékszín a csökkentett munkarenddel arányos bérfizetés mellett a munkavállalóinak négymillió forintos keretet különít el, amelynek terhére dolgozói a nehéz időszakot áthidaló pénzügyi segítséget kérhetnek. További hatmilliós forrásra egzisztenciális zavarba kerülő színművészeik, művészeti szakembereik pályázhatnak. A Libri–Bookline vállalatvezetése a koronavírus okozta krízishelyzetben a munkatársainak háromszázezer forint fizetéselőleget biztosít, hogy segítsen megoldani a váratlan helyzet miatt felmerülő napi problémákat. A Libri–Bookline többségi tulajdonosa, Balogh Ákos magánszemélyként további ötvenmillió forintos keretet ajánl fel, amellyel segíteni szeretné a bajba jutott munkatársakat.

Petíció egy válságkezelő alapért

Petíciót fogalmazott meg a háttérszakmák dolgozói tömörítő Színházépítők Facebook-oldal csapata – vette észre a Papageno. Azt kérik: a kormány hozzon létre egy pénzügyi alapot a művészeti szféra munkatársainak megsegítésére és a Déryné Programra szánt egymilliárd forint összegű támogatást fordítsa erre a célra. (A Déryné Program különböző színházi előadásokat utaztat, főként kistelepülésekre.) A Petíciót a Szabad aHang oldalán lehet aláírni.