Infografikák segítenek, milyen ételeket érdemes betárazni

Publikálás dátuma
2020.03.19. 14:11

Fotó: GARO/Phanie / AFP
Az étkezési és bevásárlási kisokos több táplálkozástudományi szakember és szervezet összefogásával készült el.
A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására elképesztő felvásárlási és raktározási láz indult, a Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamint szervezetek fogtak össze, és tájékoztató infografikát készítettek többek között arról, érdemes-e élelmiszert felvásárolni, miből mennyi legyen otthon – olvasható az egyik közreműködő szervezet, a Felelős Gasztrohős Alapítvány közleményében. 
Az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb az, hogy próbáljunk higgadtnak maradni és gondoljunk másokra is.
”Fantasztikus volt látni, hogy alig két nap alatt mennyien fogtunk össze, hogy segítsünk az embereknek.

Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint az élelmiszer-ellátást akkor fenyegeti veszély, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon.”
Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen

– hangsúlyozta Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) főtitkára.

”Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amibe napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”
A túlevés veszélyeire hívta fel a figyelmet Zsigovits Angelika, a Smartfood Coach táplálkozástudományi szakembere. ”Az érzelmi evés kockázata hatványozottabban előfordulhat ezen időszak alatt, amit a stressz, szorongás, magány, unalom, szomorúság, harag egyaránt okozhat. Nem érdemes irreálisan nagy mennyiségű alapanyagot felhalmozni otthonunkban, így a túlevés rizikóját is csökkenthetjük. Állítsunk fel magunknak egy napirendet, amelyben legyenek ismétlődő, egészséget támogató, rituálészerű szokások, mint például a napi ötszöri étkezés, folyadékfogyasztás, és rendszeres otthoni testmozgás.”
Ilyenkor is fontos a tudatosság, a bevásárlás és a táplálkozás során is – mondta Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője. „Felelős emberként csak annyi élelmiszert vásároljunk, amennyi a saját szükségleteinket fedezi. Gondoljunk másokra, és ne feledjük azokat sem, akik az élelmiszereinket előállítják és elérhetővé teszik. 
A mostani időszak legyen inkább egy új, tudatosabb és egészségesebb életmód kezdete, és ne az unaloműző evésé”

– fogalmazott a szakértő.

”Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Talán még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt" – mondta Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit. 
“Ezekben a bizonytalan időkben a félelemkeltés helyett valós szakértői információkra és segítségre van szükség. Hiszem, hogy a grafika nyelvén az információk fogyaszthatóbbak, jobban átláthatóbbak és szemléletesebbek, ezért sokakhoz juthat el ez az étkezési kisokos, így nőhet az esély, hogy egyre többen megfontoltan és tudatosan vásároljanak és étkezzenek a krízishelyzetben” – mondta az infografikákat készítő Kőfaragó Anna    
Az ábrák elkészítésében további szakemberek is részt vettek, többek között Meleg Sándor dietetikus (Alimento blog) és Prof. dr. Rurik Imre, a Magyar Táplálkozástudományi Társaság elnöke.
Szerző

Fáradtságot is okozhat a tavasz

Publikálás dátuma
2020.03.18. 17:22

Fotó: Fotografie Klaus Ti / AFP
A legtöbben alig várják az megújulás évszakát, amely idén rendkívüli, egyéb kellemetlenségeket is okozhat.
A tavaszi fáradtság, bár meglepő és kellemetlen is lehet, a szervezet változásra adott normális reakciója. Az emberi test úgy igyekszik alkalmazkodni a hőmérséklet és a légnyomás változásához, hogy a napfényre fokozott hormontermeléssel reagál. A kényelmesebb életmódot, a „punnyadást”, - jó esetben – több aktivitás váltja fel, ami kezdetben fárasztó lehet. Az is oka lehet a tavaszi fáradtságnak, hogy az időjárási körülmények is sűrűn változnak.
Télen tartalékoljuk az energiákat, több alvásra vágyunk, lelassulunk. Nyáron aktívabbak vagyunk, tovább vagyunk ébren. A kettő közötti átmenet viszont mindenkit megviselhet. A szürkeségben a szerotonin szintünk csökken, ami depressziót okozhat, ahogy azonban hosszabbodnak a nappalok, egyre több napfényhez jutunk, az alvást szabályozó melatonin hormon szintje esik vissza. A változás zavart okozhat az ébrenlét és az alvás, a cirkadián ritmus, vagyis a szervezet úgynevezett belső biológiai órájában, fáradékonyságot, nappali álmosságot, kedvtelenséget okozhat.
A fizikai és pszichés tünetekkel is járó, ideiglenes állapot kimerültséget, rosszkedvet, az energiaszint jelentős megcsappanását, sokaknál migrént, fejfájást, ízületi fájdalmakat vagy alvási problémákat is okozhat. Tünete lehet ingerlékenység és a fertőzésekkel szembeni nagyobb fogékonyság is. Hiába örülünk, hogy hosszabbak a nappalok, megújul és egyre zöldül a természet, indokolatlannak tűnő lehangoltságot okozhat az is, hogy tél végére kimerülnek vitamin- és ásványianyag-tartalékaink. Különösen a D-vitamin készlet csappan meg. Ennek, az egyébként nem is pusztán vitaminnak, hanem hormonnak a hiánya nemcsak fáradékonyságot, hanem több, hormonális problémát is kiválthat.

Mit tehetünk?

A tavaszi fáradtság, mint megírtuk, több hétig is eltarthat, sőt az erős hőmérséklet-különbség és a megemelkedett UV-sugárzás tovább is súlyosbíthatja. A tavaszi fáradtságot az egészségesebb életmód: a táplálkozás megváltoztatása, nehéz, a feldolgozott és gyorsételek helyett a sok, évszaknak megfelelő friss zöldség és gyümölcs fogyasztása, ezáltal a fokozott vitamin- és ásványianyag-bevitel és a rendszeres mozgás beiktatása segíthet elkerülni vagy enyhíteni, ez utóbbi ráadásul a mindennapi stressz levezetésében is segít. Lehetőleg legyünk minél többet friss levegőn, a jelen helyzetben a kertben vagy olyan helyeken, ahol más emberektől kellő, legalább kétméteres távolságot tudunk tartani. Szellőztessünk gyakran, a friss oxigén felpezsdíti agyunkat, segíti a koncentrációképességünket is. Aludjunk eleget, de ne vigyük túlzásba, a túlalvástól ugyanis még fáradtabbak leszünk.
Törekedjünk a rendszerességre: minden nap ugyanabban az időpontban keljünk fel és feküdjünk le. Ha álmosak vagyunk napközben, sétáljunk egyet, mozgassuk át magunkat pár nyújtózkodós tornagyakorlattal. Kávé helyett igyunk inkább frissítő mentateát. A sok folyadékfogyasztás közérzetjavulást eredményez; a legjobb a tiszta víz, amiből legalább 2 liter fogyasztása ajánlott. A nagy változtatásokat is érdemes kis lépésekben megtenni; minden nap legyen egyre több a mozgás és kicsit emeljük az elfogyasztott értékes élelmiszer és víz mennyiségét, így az idei, a járványhelyzet miatt furcsa tavaszban is több örömet találunk. 

Betegséget is jelezhet

Ha elegendő alvás, egészséges étkezés, rendszeres mozgás hatására sem javulnak, akkor javasolt orvoshoz tanácsát kérni. Ha a krónikus fáradtság több hónapig tart, több betegség is állhat a háttérben. A tartós fáradtság vérszegénység, autoimmun betegség, idegesség, depresszió, vese-, máj-, vagy szívbetegség, pajzsmirigy alulműködés kezdeti tünete vagy szövődménye is lehet. A szokatlan fáradékonyság jelezheti a mellékvese kifáradását. Ez a stresszes életmód egyik következménye, ugyanis stressz hatására a mellékvesék által termelt kortizol szintje megnő, tartós stressz esetén folyamatosan magas is marad. Ha a mellékvese kifárad, hirtelen megcsappan a kortizol mennyisége, ami depressziót, letargiát is eredményez. A problémát megfelelő stresszkezeléssel lehet orvosolni, de szükség lehet gyógyszeres kezelésre is. 
A fáradékonyság az inzulinrezisztencia jele is lehet. Az egyre inkább népbetegséggé váló állapot kezelés nélkül könnyen 2-es típusú cukorbetegséggé nőheti ki magát. IR esetén a sejtek érzéketlenné válnak az inzulinra, és éheznek, mert nem jutnak glükózhoz. A hasnyálmirigy kompenzálásképpen még több inzulint bocsát ki. Kezdetben csak ennek szintje válik magassá, de később a vércukor szintje is megemelkedik. Az inzulinrezisztencia, de a cukorbetegség egyik fő tünete az állandó, de főleg az étkezések után tapasztalt fáradtság. A kezeléshez személyre szabott diéta, rendszeres testmozgás és akár gyógyszeres vagy inzulinos terápia válhat szükségessé. 
Szerző

A napsütés javítja a hangulatot, de a meleg fejfájást okozhat

Publikálás dátuma
2020.03.17. 15:05

Fotó: SAKKMESTERKE/SCIENCE PHOTO LIBRA / AFP
Front okozta terhelés napokig nem várható, de az erős melegedés és a nagy napi hőingás okozhat panaszokat, és a kórokozók terjedéséhez is megfelelőek a körülmények.
Kedden, sőt még napokig nem érkezik időjárási front a térségünkbe. Hajnalonta erősen lehűl a levegő, a hidegre érzékenyek ízületi panaszokat tapasztalhatnak. A következő napokban aztán az éjszakai hideg és a fájdalmak is enyhülnek. 
Délelőtt aztán gyors melegedés kezdődik, délutánra akár a 17-18 fokot is meghaladhatja a hőmérséklet. A sok napsütés kifejezetten jót tesz a hangulatnak és javítja a hőérzetet. A melegedés, illetve az átlagosnál magasabb hőmérsékleti értékek miatt azonban sokan melegfronti jellegű panaszokat tapasztalhatnak, szokatlanul fáradtnak érezhetik magukat – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán
Általános lehet a kínzó, szűnni nem akaró fejfájás, a migrén, de koncentrálási problémák is kialakulhatnak. Sokakat a nagy napi hőingás visel meg, náluk vérnyomás-ingadozás és keringési problémák is jelentkezhetnek. 
A következő napokban is az átlag felett marad a hőmérséklet, ami emésztési panaszokat okozhat a fokozottan érzékenyeknél. A panaszok mérséklése érdekében a puffasztó ételek helyett ajánlott sovány húsokat, valamint a halból készült fogásokat ajánlott fogyasztani – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
A kórokozók terjedésének továbbra is kedveznek a körülmények, fontos a gyakori kézmosás, kézfertőtlenítés és a higiéniai szabályok betartása. Ajánlott a sok folyadék: citrommal ízesített víz vagy tea fogyasztása, ami a fáradékonyságot enyhítheti. Az időjárás alapvetően kedvez a szabadtéri programoknak, de a járvány miatt nem ajánlott hosszabb időt kint tölteni. A zsúfolt tereket és a tömeget pedig kerülni kell. 
A pollenterhelés közepes vagy magas, az allergiások panaszokat tapasztalhatnak: orrfolyás, tüsszögés és nehézlégzés jelentkezhet. A tüneteken enyhíthet a tejtermékek fogyasztásának kerülése, a gyakori kéz- és hajmosás. A légszennyezettség viszont csökkent, a nagyobb városokban is tűrhető a levegő minősége.
Szerző