Járvány idején is segíthet a mozgás

Publikálás dátuma
2020.03.21. 14:14

Fotó: Michal Fludra/NurPhoto / AFP
A napi rendszeres mozgásról még a koronavírus-fertőzés által fokozott veszélynek kitett légúti és tüdőbetegségben szenvedőknek sem kell lemondaniuk.
A tüdő- és légúti betegségekben, például COPD-ben, krónikus obstruktív légúti betegségben szenvedők esetében fokozott óvatosságra van szükség, mert az alapbetegségük miatt a koronavírus-fertőzés rizikócsoportjaiba tartoznak, de a napi rendszeres mozgásról nekik sem célszerű lemondani, mert inaktív életmód esetén az állapotuk rosszabbodhat – figyelmeztetett Hidvégi Edit tüdőgyógyász, a Tüdőközpont orvosa.
Ahogyan azt korábban, a Respiratology folyóiratban közölt kutatás is megerősítette, a mérséklet fizikai aktivitás javíthat a COPD-sek állapotán. A légzési izmok és a vázizmok izomfunkciójának javítása a betegek terhelhetőségét, aktivitását fokozza, ezáltal a beteg életminősége javul fizikailag és pszichésen is. A kedvező eredmények eléréséhez napi rendszerességgel, 3-8 kilométernyit kellene sétálni. 
A szakorvos azonban hangsúlyozta, hogy a betegek terhelhetősége egyéni, ezért a fizikai aktivitás mértékét személyre szabottan kell meghatározni. Fontos, hogy csak jól beállított kezelés mellett kezdjenek mozogni, az első lépés tehát a tüdőgyógyásszal történő konzultáció. Erre a mostani helyzetben a személyes találkozó nélküli, online konzultáció alkalmas. A járvány időszakában egyébként is fontos az orvossal való kapcsolattartás, mert sok kérdés felmerülhet, és elegendő mennyiségű gyógyszerre és oxigénre is szükség lehet.
Ne akarjunk azonnal sokat gyalogolni, a terhelés fokozatos emelése nagyon fontos – mondta a tüdőgyógyász. Kerüljük a tömeget és a zárt helyeket. Ha van lehetőségünk otthon mozogni – például elliptikus tréner, futópad vagy szobakerékpár segítségével – akkor érdemes azt választani. Jó időben lehetünk a friss levegőn, ha meg tudjuk oldani, hogy elkerüljük a tömeget, és erdőben teszünk egy sétát. Gyógytornásszal konzultálva is kérhetünk személyre szabott tornagyakorlatokat, amelyek nem túl megterhelőek, de átmozgatják az egész testet és légzőgyakorlatokat is tartalmaznak. 
Az internet mozgásra is számos lehetőséget kínál mozgásra. Több videós anyagot is találhatunk, akár olyan gyakorlatokat is, amelyeket székben ülve tudunk elvégezni. Ha visszajön a hideg, vagy esős idő esetén a szobában, nyitott ablak (ha jó levegőjű utcára néz) mellett végzett légzőtorna, szobakerékpár is jó megoldás. Ha a mozgás elkezdésekor a tünetek erősödnek, intenzív köhögés, nehézlégzés lép fel, akkor hagyjuk abba a mozgást és kérjük orvos tanácsát a továbbiakkal kapcsolatban – hangsúlyozta Hidvégi Edit.

A mozgás segíthet átvészelni a bezártságot

Az előttünk álló időszak végét még nem látjuk, lehet, hogy akár hetekig, hónapokig is eltart az izoláció. A hosszan tartó bezártság depressziót és szorongást okozhat, amely rendszeres, napirendbe iktatott mozgás segítségével csökkenthető.
Szerző

Megkönnyíti az otthon maradást az érkező ború, hideg és fejfájás

Publikálás dátuma
2020.03.20. 17:43

Fotó: LAURENT/CARIO/BSIP / AFP
A szombaton érkező erős hidegfront a hangulatot rontó hatásán kívül nem intenzív panaszokat is okozhat az időjárásra érzékenyeknek.
Pénteken még nagyon kellemes, hamisítatlan tavaszi időben van részünk, a legtöbb helyen még 18 foknál is magasabban alakulnak a hőmérsékleti értékek. Sokat süt a nap, eső nem várható és szél sem fúj. Az idilli állapotnak azonban a szombaton érkező nagyon erős hidegfront vet véget – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán
A napsütés jótékonyan hat a hangulatra és a közérzetre, feltölt energiával. Azok, akik nehezen viselik a nagyobb napi hőingást, enyhébb vérnyomásproblémákat tapasztalhatnak, de alvászavarok is jelentkezhetnek, ami nappali fáradtságot, nyűgösséget eredményezhet. A téli időszak után, még a jó idő ellenére is előfordul, hogy erőtlennek, kedvetlennek érezzük magunkat. Aki a tartós melegre érzékeny, migrént és koncentrálási problémákat tapasztalhat. 
Azok, akik korai növények pollenjére allergiásak, a panaszaik fokozódására számíthatnak. Nagyobb mennyiségben jelenleg az éger és a tiszafafélék virágpora található meg a levegőben, de többfelé már a kőris is okozhat enyhébb tüneteket. Érdemes kerülni a tejtermékek fogyasztását és a délutáni órákban a szabadban sportolást – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Szombaton aztán véget ér a kellemes tavaszi idő, ugyanis észak, északnyugat felől egy nagyon erős hidegfront éri el a Kárpát-medence térségét. Ennek hatására görcsös panaszok jelentkezhetnek, a frontérzékenyek görcsös fejfájást, izom- és hasi görcsöt tapasztalhatnak. A keringési rendszer megbetegedéseivel küzdők állapota romolhat, vérnyomás-ingadozás és mellkasi fájdalom jelentkezhet. A többfelé megerősödő, időnként viharossá fokozódó szél fokozhatja a tüneteket, és ingerlékennyé és nyugtalanná tehet. A fejfájás enyhítése érdekében már reggeltől ajánlott sok folyadékot fogyasztani és kerülni a stresszes helyzeteket.
A hidegfront mögött erőteljes hidegbetörésre érkezik, az ízületi bántalmakkal küzdők panaszai is felerősödhetnek, tartós végtagfájdalmakra kell készülni. Lesz, ahol a front hatására 24 óra több mint 15 fokot zuhan a hőmérséklet ami jelentősen növeli a stroke és az infarktus kialakulásának kockázatát – figyelmeztetnek a szakemberek.
A szabadtéri tevékenységeknek nem kedvez a hétvégi időjárás, országszerte záporok, néhol zivatarok kialakulására kell számítani. A hő- és komfortérzet hirtelen és jelentősen csökken, megnövekedik a megfázásveszély. Javasolt otthon maradni.
A viharos szél kitisztítja a levegőt, a pollenszint csökken, ahogy a légszennyezettség is, a következő napokon több nagyvárosban kitisztul a levegő. A viharos oldalszél faágakat törhet le, ront a gépjárművek menetstabilitásán. A csapadék hatására nedvessé, csúszóssá válik az útburkolat.
Az immunrendszerünk ellen most minden összeesküdött: a rendkívüli és a hirtelen változásokkal terhelt időjárás stresszterhelése, a tavaszi fáradtság, ami egyébként is az év legnehezebb időszaka: ilyenkor már kimerülnek a vitamin- és ásványianyag raktárak, és a szervezetünk egyre nehezebben tud megfelelni a fokozódó aktivitási igényeknek, és az életünket fenekestől felforgató válság, ami további stressz faktorokkal: komoly gondokkal, feszültséggel, fokozódó alvási problémákkal tetézi az életminőségünket és az immunrendszerünket terhelő és romboló hatásokat. Ezek ellen erős és folyamatosan erősített immunrendszerrel tudjuk felvenni a harcot. Ennek módja a megfelelő, tápanyagokban gazdag étkezés, a vitamin- és ásványi anyag bevitel, a folyadékfogyasztás, a rendszeres mozgás, az elegendő mennyiségű és minőségű alvás.
Szerző

Infografikák segítenek, milyen ételeket érdemes betárazni

Publikálás dátuma
2020.03.19. 14:11

Fotó: GARO/Phanie / AFP
Az étkezési és bevásárlási kisokos több táplálkozástudományi szakember és szervezet összefogásával készült el.
A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására elképesztő felvásárlási és raktározási láz indult, a Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamint szervezetek fogtak össze, és tájékoztató infografikát készítettek többek között arról, érdemes-e élelmiszert felvásárolni, miből mennyi legyen otthon – olvasható az egyik közreműködő szervezet, a Felelős Gasztrohős Alapítvány közleményében. 
Az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb az, hogy próbáljunk higgadtnak maradni és gondoljunk másokra is.
”Fantasztikus volt látni, hogy alig két nap alatt mennyien fogtunk össze, hogy segítsünk az embereknek.

Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint az élelmiszer-ellátást akkor fenyegeti veszély, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon.”
Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen

– hangsúlyozta Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) főtitkára.

”Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amibe napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”
A túlevés veszélyeire hívta fel a figyelmet Zsigovits Angelika, a Smartfood Coach táplálkozástudományi szakembere. ”Az érzelmi evés kockázata hatványozottabban előfordulhat ezen időszak alatt, amit a stressz, szorongás, magány, unalom, szomorúság, harag egyaránt okozhat. Nem érdemes irreálisan nagy mennyiségű alapanyagot felhalmozni otthonunkban, így a túlevés rizikóját is csökkenthetjük. Állítsunk fel magunknak egy napirendet, amelyben legyenek ismétlődő, egészséget támogató, rituálészerű szokások, mint például a napi ötszöri étkezés, folyadékfogyasztás, és rendszeres otthoni testmozgás.”
Ilyenkor is fontos a tudatosság, a bevásárlás és a táplálkozás során is – mondta Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője. „Felelős emberként csak annyi élelmiszert vásároljunk, amennyi a saját szükségleteinket fedezi. Gondoljunk másokra, és ne feledjük azokat sem, akik az élelmiszereinket előállítják és elérhetővé teszik. 
A mostani időszak legyen inkább egy új, tudatosabb és egészségesebb életmód kezdete, és ne az unaloműző evésé”

– fogalmazott a szakértő.

”Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Talán még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt" – mondta Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit. 
“Ezekben a bizonytalan időkben a félelemkeltés helyett valós szakértői információkra és segítségre van szükség. Hiszem, hogy a grafika nyelvén az információk fogyaszthatóbbak, jobban átláthatóbbak és szemléletesebbek, ezért sokakhoz juthat el ez az étkezési kisokos, így nőhet az esély, hogy egyre többen megfontoltan és tudatosan vásároljanak és étkezzenek a krízishelyzetben” – mondta az infografikákat készítő Kőfaragó Anna    
Az ábrák elkészítésében további szakemberek is részt vettek, többek között Meleg Sándor dietetikus (Alimento blog) és Prof. dr. Rurik Imre, a Magyar Táplálkozástudományi Társaság elnöke.
Szerző