Ételekkel és fűszerekkel is erősíthető az immunrendszer

Publikálás dátuma
2020.03.23. 15:15

Fotó: Ikuhiro Yoneda/The Yomiuri Shimbun / AFP
Vannak, ha nem is mindenható, de erős vírusgátló hatású növények, amelyek fogyasztásával mindenféle kórokozóval szemben sikeresebben veszi fel a szervezet a harcot.
Ahogy minden vírus, az új koronavírus is kifejezetten szereti azokat a területeket, ahol pangás, gyulladás, oxigénhiány van, ezeken a területeken sokkal gyorsabban osztódik Ezért a nagy dózisú C- és D-vitaminon, az olyan immunerősítőkön, mint a macskakarom, homoktövis, echinacea és vírusgátlókon - L-lysine, macskakarom, szárzeller, propolisz, illóolajak: citromfű és oregánó - túl minden olyan terápia segíthet megelőzni a fertőzést, ami javítja az oxigenizációt. Ilyen például a zöldturmix, a benne lévő klorofill miatt, a ganoderma lucidum, a szerves germánium tartalma miatt, a safe lézer nevű orrkezelés, a mágnesterápia, a keringés javítása, a mozgás és a friss levegő is. Fontos, hogy igyunk sok vizet, tartsuk folyamatosan nedvesen a nyálkahártyákat – mondta Csomai Zita belgyógyász, természetgyógyász a Népszavának.
A vírusok és a láz- és fájdalomcsillapító gyógyszerek külön-külön, de együtt is csökkentik a szervezet védekezőképességét biztosító fehérvérsejteket. Ha vírusfertőzés esetén ilyen szereket szedünk, bár tűnhet úgy, használnak, mert jobban leszünk: lemegy a láz, de a vírussal nem nem tud megküzdeni az immunrendszer, így a betegség elhúzódóvá, súlyosabbá válik. Ezért célszerűbb inkább természetes szerekkel – levendula illóolajjal, speciális masszázzsal vagy hűtőfürdővel - csökkenteni a lázat, hogy az immunrendszer is dolgozhasson. Ha azonban a beteg elesett, vagy akkor, ha kisgyereknél, idős embernél a lázat hányás, hasmenés is kíséri, kötelező csillapítani a lázat – figyelmeztetett a szakember. 

Ételekkel, fűszerekkel a vírusok ellen

Rengeteg olyan étel és fűszer van, amelyek erősítik az immunrendszert vagy gátolják a vírusok szaporodását. Ilyen a shitakee gomba, amelyről azt tartják, a hosszú élet elixírje. Erősíti az immunrendszert, klinikai kutatásokkal igazolták, hogy már 30 nap után mérhető az immunrendszer aktivitásának a növekedése, a járvány tetőzéséig még van idő, érdemes elkezdeni enni – jegyezte meg Csomai Zita. Shitakee gombát vehetünk friss vagy szárított formában, de őrleményként is, amelyet ételek ízesítésére is használhatunk, ilyenkor a főzés utolsó 10 percében tegyük az edénybe.
Az utóbbi időben egyre népszerűbb zeller és a szárzeller gátolja a vírusok szaporodását. A szárzeller leve igazi bomba a kórokozók ellen, elkészíthetjük belőle például a fent említett zöldturmixot, divatos nevén smoothie-t. A zeller élő vizet tartalmaz, a benne lévő sók segítségével rendbe teszi a szervezet víztereit, gátolja a száraz területek kialakulását, ahol a vírusok könnyen szaporodnának.
A gyömbér köztudottan gátolja a vírusok szaporodását és erősíti az immunrendszert, ételekbe főzve vagy teának elkészítve is nagyon hatásos. A vörös- és lilahagyma, valamint a már a pestis idején is alkalmazott fokhagyma, nyersen, illetve ételekbe főzve is pusztítja a kórokozókat. 

Gyömbér és fokhagyma

A gyömbér izomlazító és görcsoldó hatással rendelkezik, ezért nagyon hasznos lehet például köhögés esetén. Serkenti az immunrendszert. Influenza és megfázás esetén készíthetünk belőle teát, a hatást fokozza, ha egy csipet fahéjat, egy pár csepp frissen facsart citromlevet és mézet is adunk hozzá. A természetes antibiotikumnak tartott fokhagyma serkenti is az immunrendszer működését, de hatásos a felsőlégúti fertőzések kezelésében – olvasható a Gyógyszer nélkül című oldalon.

Fűszerekkel is érdemes kísérletezgetni – ajánlja a szakember. Erős vírus- és baktériumgátló hatással rendelkezik a kurkuma, amelynek szép sárga színe fel is dobja az ételeket. A fahéj, a szerecsendió, a szegfűszeg, a zsálya, a rozmaring, a kakukkfű és az oregánó is erős vírus- és baktériumgátló hatású. Az illóolaj tartalmuk gyorsan elillan, így ezeket is a főzés végén adjuk az ételhez.

Oregánó, fahéj, szerecsendió és kakukkfű

Az oregánó csillapítja a köhögést is. Influenza esetén naponta kétcsészényi, ha szükséges, mézzel ízesített oregánótea jelentősen enyhíti a tüneteket. A fahéj melegítő hatása jót tesz a vérerek működésének, csökkenti a vércukorszintet, javítja az inzulinérzékenységet. Ételek ízesítése mellett naponta két csésze teát is ihatunk belőle. A szerecsendióban lévő triptofán nevű vegyület a könnyebb alvást is elősegíti. A kakukkfű egy antimikrobiális „orvosság” lehet, mivel timolt és tanninokat tartalmaz, amelyek nagyon hatásosak köhögés esetén, de az emésztéssel is csodát művel – írta a Gyógyszer nélkül.

Mit ne fogyasszunk?

A cukrot célszerű kerülni, mert nagyon terheli a mellékvesét, pedig annak egészsége a vírusok elleni védelem egyik alappillére, ha meggyengül, az immunrendszer sem tud megfelelően működni. És ez fordítva is igaz: a vírusok is gyengítik a mellékvesét. A szakember nem ajánlja a tej és tejtermékek fogyasztását sem, mert erős gyulladásképzők, terhelik az immunrendszert és remek táptalajt képeznek a vírusoknak. Ne fogyasszunk sok tojást sem, mert a legtöbb vírus gyorsan szaporodik rajta. Csökkentsük a gluténtartalmú ételek fogyasztását is, mert ezek is gyulladáskeltők és terhelik a mellékvesét, az immunrendszert – hangsúlyozta Csomai Zita.
Szerző

Járvány idején is segíthet a mozgás

Publikálás dátuma
2020.03.21. 14:14

Fotó: Michal Fludra/NurPhoto / AFP
A napi rendszeres mozgásról még a koronavírus-fertőzés által fokozott veszélynek kitett légúti és tüdőbetegségben szenvedőknek sem kell lemondaniuk.
A tüdő- és légúti betegségekben, például COPD-ben, krónikus obstruktív légúti betegségben szenvedők esetében fokozott óvatosságra van szükség, mert az alapbetegségük miatt a koronavírus-fertőzés rizikócsoportjaiba tartoznak, de a napi rendszeres mozgásról nekik sem célszerű lemondani, mert inaktív életmód esetén az állapotuk rosszabbodhat – figyelmeztetett Hidvégi Edit tüdőgyógyász, a Tüdőközpont orvosa.
Ahogyan azt korábban, a Respiratology folyóiratban közölt kutatás is megerősítette, a mérséklet fizikai aktivitás javíthat a COPD-sek állapotán. A légzési izmok és a vázizmok izomfunkciójának javítása a betegek terhelhetőségét, aktivitását fokozza, ezáltal a beteg életminősége javul fizikailag és pszichésen is. A kedvező eredmények eléréséhez napi rendszerességgel, 3-8 kilométernyit kellene sétálni. 
A szakorvos azonban hangsúlyozta, hogy a betegek terhelhetősége egyéni, ezért a fizikai aktivitás mértékét személyre szabottan kell meghatározni. Fontos, hogy csak jól beállított kezelés mellett kezdjenek mozogni, az első lépés tehát a tüdőgyógyásszal történő konzultáció. Erre a mostani helyzetben a személyes találkozó nélküli, online konzultáció alkalmas. A járvány időszakában egyébként is fontos az orvossal való kapcsolattartás, mert sok kérdés felmerülhet, és elegendő mennyiségű gyógyszerre és oxigénre is szükség lehet.
Ne akarjunk azonnal sokat gyalogolni, a terhelés fokozatos emelése nagyon fontos – mondta a tüdőgyógyász. Kerüljük a tömeget és a zárt helyeket. Ha van lehetőségünk otthon mozogni – például elliptikus tréner, futópad vagy szobakerékpár segítségével – akkor érdemes azt választani. Jó időben lehetünk a friss levegőn, ha meg tudjuk oldani, hogy elkerüljük a tömeget, és erdőben teszünk egy sétát. Gyógytornásszal konzultálva is kérhetünk személyre szabott tornagyakorlatokat, amelyek nem túl megterhelőek, de átmozgatják az egész testet és légzőgyakorlatokat is tartalmaznak. 
Az internet mozgásra is számos lehetőséget kínál mozgásra. Több videós anyagot is találhatunk, akár olyan gyakorlatokat is, amelyeket székben ülve tudunk elvégezni. Ha visszajön a hideg, vagy esős idő esetén a szobában, nyitott ablak (ha jó levegőjű utcára néz) mellett végzett légzőtorna, szobakerékpár is jó megoldás. Ha a mozgás elkezdésekor a tünetek erősödnek, intenzív köhögés, nehézlégzés lép fel, akkor hagyjuk abba a mozgást és kérjük orvos tanácsát a továbbiakkal kapcsolatban – hangsúlyozta Hidvégi Edit.

A mozgás segíthet átvészelni a bezártságot

Az előttünk álló időszak végét még nem látjuk, lehet, hogy akár hetekig, hónapokig is eltart az izoláció. A hosszan tartó bezártság depressziót és szorongást okozhat, amely rendszeres, napirendbe iktatott mozgás segítségével csökkenthető.
Szerző

Megkönnyíti az otthon maradást az érkező ború, hideg és fejfájás

Publikálás dátuma
2020.03.20. 17:43

Fotó: LAURENT/CARIO/BSIP / AFP
A szombaton érkező erős hidegfront a hangulatot rontó hatásán kívül nem intenzív panaszokat is okozhat az időjárásra érzékenyeknek.
Pénteken még nagyon kellemes, hamisítatlan tavaszi időben van részünk, a legtöbb helyen még 18 foknál is magasabban alakulnak a hőmérsékleti értékek. Sokat süt a nap, eső nem várható és szél sem fúj. Az idilli állapotnak azonban a szombaton érkező nagyon erős hidegfront vet véget – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán
A napsütés jótékonyan hat a hangulatra és a közérzetre, feltölt energiával. Azok, akik nehezen viselik a nagyobb napi hőingást, enyhébb vérnyomásproblémákat tapasztalhatnak, de alvászavarok is jelentkezhetnek, ami nappali fáradtságot, nyűgösséget eredményezhet. A téli időszak után, még a jó idő ellenére is előfordul, hogy erőtlennek, kedvetlennek érezzük magunkat. Aki a tartós melegre érzékeny, migrént és koncentrálási problémákat tapasztalhat. 
Azok, akik korai növények pollenjére allergiásak, a panaszaik fokozódására számíthatnak. Nagyobb mennyiségben jelenleg az éger és a tiszafafélék virágpora található meg a levegőben, de többfelé már a kőris is okozhat enyhébb tüneteket. Érdemes kerülni a tejtermékek fogyasztását és a délutáni órákban a szabadban sportolást – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Szombaton aztán véget ér a kellemes tavaszi idő, ugyanis észak, északnyugat felől egy nagyon erős hidegfront éri el a Kárpát-medence térségét. Ennek hatására görcsös panaszok jelentkezhetnek, a frontérzékenyek görcsös fejfájást, izom- és hasi görcsöt tapasztalhatnak. A keringési rendszer megbetegedéseivel küzdők állapota romolhat, vérnyomás-ingadozás és mellkasi fájdalom jelentkezhet. A többfelé megerősödő, időnként viharossá fokozódó szél fokozhatja a tüneteket, és ingerlékennyé és nyugtalanná tehet. A fejfájás enyhítése érdekében már reggeltől ajánlott sok folyadékot fogyasztani és kerülni a stresszes helyzeteket.
A hidegfront mögött erőteljes hidegbetörésre érkezik, az ízületi bántalmakkal küzdők panaszai is felerősödhetnek, tartós végtagfájdalmakra kell készülni. Lesz, ahol a front hatására 24 óra több mint 15 fokot zuhan a hőmérséklet ami jelentősen növeli a stroke és az infarktus kialakulásának kockázatát – figyelmeztetnek a szakemberek.
A szabadtéri tevékenységeknek nem kedvez a hétvégi időjárás, országszerte záporok, néhol zivatarok kialakulására kell számítani. A hő- és komfortérzet hirtelen és jelentősen csökken, megnövekedik a megfázásveszély. Javasolt otthon maradni.
A viharos szél kitisztítja a levegőt, a pollenszint csökken, ahogy a légszennyezettség is, a következő napokon több nagyvárosban kitisztul a levegő. A viharos oldalszél faágakat törhet le, ront a gépjárművek menetstabilitásán. A csapadék hatására nedvessé, csúszóssá válik az útburkolat.
Az immunrendszerünk ellen most minden összeesküdött: a rendkívüli és a hirtelen változásokkal terhelt időjárás stresszterhelése, a tavaszi fáradtság, ami egyébként is az év legnehezebb időszaka: ilyenkor már kimerülnek a vitamin- és ásványianyag raktárak, és a szervezetünk egyre nehezebben tud megfelelni a fokozódó aktivitási igényeknek, és az életünket fenekestől felforgató válság, ami további stressz faktorokkal: komoly gondokkal, feszültséggel, fokozódó alvási problémákkal tetézi az életminőségünket és az immunrendszerünket terhelő és romboló hatásokat. Ezek ellen erős és folyamatosan erősített immunrendszerrel tudjuk felvenni a harcot. Ennek módja a megfelelő, tápanyagokban gazdag étkezés, a vitamin- és ásványi anyag bevitel, a folyadékfogyasztás, a rendszeres mozgás, az elegendő mennyiségű és minőségű alvás.
Szerző