Edzőtermekben könnyen terjedhet a vírus

Publikálás dátuma
2020.05.18. 10:40

Fotó: VALERY HACHE / AFP
Megfelelő fertőzési utat jelentenek a koronavírusnak a zárt tornatermek dél-koreai kutatók szerint.
112 ember fertőződött meg koronavírussal egy intenzív edzőtermi tánctanfolyam során. A négyalkalmas tanfolyamot még februárban tartották, az eseteket március kilencedikén kezdték el felfedezni. A 30 tánctanár az órák alatt teljesen tünetmentes volt, később azonban kilencüknél állapítottak meg koronavírus fertőzést – írta a CNN alapján a Portfolio.  
A felderített esetek felében közvetlenül az edzők adták át a vírust a tanítványaiknak, ők pedig további embereket fertőztek meg a tanfolyamon kívül. Az edzők és tanítványaik kizárólag a heti két edzőtermi órán találkoztak egymással. Átlagosan 3,5 nappal a táncórák után kezdték el felfedezni magukon a tüneteket. 
A kutatók szerint többféle tényező is segítette a vírus terjedését a termekben, például a meleg, párás levegő, és az intenzív táncmozdulatok, illetve hogy az 5-22 fős órákat kisebb termekben tartották. A pilates és a jógaórák a kisebb intenzitású mozgás miatt nem okoztak hasonló fertőzési arányokat. Dél-Koreában bezárásuk előtt 12 edzőterem 217 fertőzéshez vezetett.
Szerző

Van, ami nem változott – Egészséges étkezés a járványhelyzetben

Publikálás dátuma
2020.05.16. 14:14

Fotó: Eugenio Marongiu/Image Source / AFP
Kevesebb mozgás esetén akkor is hízunk, ha ugyanannyit eszünk, mint a „rendes” életünkben. A dietetikus tanácsai többek között az egyensúly otthoni megőrzésében is segítenek.
Annak ellenére, hogy a táplálkozás több szempontból is kritikus pontja a bezártságnak, talán az egyetlen olyan tevékenység, amelynek alapjait nem változtatta meg a járvány, hiszen most is minden fontos tápanyagot tartalmazva, változatosan, sok – friss, éppen termő, hazai – zöldséggel és gyümölccsel gazdagítva, és ha lehet, minél színesebben kellene összeállítanunk minden étkezést. A mennyiségekre viszont jobban kell figyelni – hangsúlyozta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa a Népszavának.
„A megfelelő táplálkozás nemcsak az egészségi, hanem a mentális, lelki állapotunkkal, de gazdasági tényezőkkel is kölcsönhatásban van.”

Sokan az otthonlétben „elengedik”, lazábban veszik az étkezéseiket, pedig most különösen fontos a megfelelő vitamin-, illetve ásványianyag-ellátottság. Ezek bevitelét a szezonális zöldségek, gyümölcsök fogyasztása mellett táplálékkiegészítők szedésével is ajánlott kiegészíteni. Ilyen például a D-vitamin, ami a napfény hatására a bőrben is termelődik, de ebből a bezártság miatt kevesebbhez jutunk. A megfelelő D-vitaminszint elérése azért is fontos, mert egy nemrég megjelent kutatás szerint segíti a légúti fertőzések enyhébb lefolyását, így a koronavírus okozta betegség tüneteit is mérsékelheti. Az immunrendszer megfelelő működéséhez jelentősen hozzájárulnak az antioxidánsok, a flavonoidok is, amelyeket főleg az apró magvas, sötét színű gyümölcsök tartalmaznak nagyobb mennyiségben.   
A szakember kiemelte, fontos az energia-egyensúly megtartása, ha ugyanis több kalóriát viszünk be, mint amennyit elégetünk, a felesleg felhalmozódik, azaz hízni kezdünk. Mivel most a legtöbben lényegesen kevesebbet mozgunk, mint korábban, a kilók akkor is felkúsznak, ha ugyanannyit eszünk, mint rendesen, de ha több, ráadásul „hizlalóbb” ételeket fogyasztunk, jelentős is lehet a súlygyarapodás. Most kifejezetten érdemes figyelni a kalóriasűrűségre, ami az egy gramm ételben található kalóriák mennyiségét jelzi. Ez minél nagyobb egy ételnek, azaz kisebb mennyiségében több az energia, annál inkább célszerű kerülni, mert jelentősen hozzájárulhat a súlygyarapodáshoz. Magas a kalóriasűrűsége például a chipseknek, a pattogatott kukoricának, a különböző édes és sós „rágcsáknak”, de az olajos magvaknak, az avokádónak is, ezek azonban mértékkel beilleszthetők az egészséges táplálkozásba is – tette hozzá a dietetikus.

Inkább mozgás, mint a "nasi"

Sokan nassolással próbálják levezetni a stresszt, ha ez jelentős mértéket ölt, főleg csökkent fizikai aktivitás mellett, szinte biztosan súlygyarapodáshoz vezet. A feszültség oldására – is – jobb módszer a mozgás, amelyet akár az otthon végezhető, online gyakorlatok segítségével, vagy a kertben, szabadban, a korlátozások betartása mellett gyalogolva, kocogva fontos lenne naponta végezni – hangsúlyozta a szakember. Célszerű egészségesebbre cserélni a „nasit”, édességek, chipsek helyett érdemes zöldségeket és gyümölcsöket már reggel felkockázni, – mert kutatások szerint így még a felnőttek is szívesebben elfogadják –, és, ha kell, például filmnézés közben is inkább azokat rágcsáljuk. Célszerű pár darab magas élelmi rostokat tartalmazó, teljes értékű gabonákból készült kekszet is enni hozzájuk, mert ez folyadék hatására a gyomorban megduzzadva egyrészt hamar eltelít, másrészt csökkenti a gyümölcscukor felszívódását, vércukoremelő hatását. Így megelőzhető, hogy egy alma elfogyasztása után egy órával újra éhesnek érezzük magunkat. Egy zárt maroknyi, sótlan olajos mag, néha pedig kis mennyiségben fogyasztott zsírszegény sajt is ezt segíti. 
„Meg kellene beszélni magunkkal, hogy ne nassolással vezessük le a szorongásunkat. Próbáljunk meg nemet mondani a filmnézés közbeni felesleges kalóriabevitelre. Jó módszer, hogy ha ránk tör a vágy, fölállunk és mozogni kezdünk, ha ez nem megy, akkor legalább répa- vagy karalábékockát majszoljunk, vagy igyunk egy jó nagy pohár vizet, mert lehet, hogy csak szomjasak vagyunk” – ajánlotta a szakember. 
Érdemes is figyelni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztásra, ebben talán segíthet is az otthonlét, hiszen nehezebb elfelejteni és az sem jó „kifogás”, hogy nincs lehetőségünk sűrűn használni a mosdót. Törekedjünk arra, hogy egy másfél literes kancsó tartalmát már ebédig megigyuk. A cukros üdítők, gyümölcslevek fogyasztását célszerű elhagyni, inkább sima vizet kortyoljunk, amelyet citrommal, citromfűvel, borsmentával, gyömbérrel vagy más zöldségekkel, gyümölcsökkel ízesíthetünk.
A dietetikus szerint nem jó ötlet az ételek minőségén spórolni. Az olcsóbb élelmiszereknek ugyanis gyakran magasabb az energiatartalma, emellett sokszor kevés minőségi tápanyag-, vitamin- és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek, így rövid távon jelenthetnek ugyan megtakarítást, de rosszabb minőségűek, ezért rontják az egészségi állapotot, akár „csak” azzal, hogy hizlalnak, később jelentősen megnövelhetik az egészségügyi kiadásokat. Segít viszont takarékoskodni a tudatos bevásárlás, az, ha napokra, de akár egész hétre előre tervezve szerezzük be az alapanyagokat. Nem csak most fontos az sem, hogy ne pazaroljuk az élelmiszereket, a megmaradt ételt nem kell sem „fölenni”, sem pedig kidobni, felhasználható egy következő étkezésnél.
Sokan nemcsak kényszerből, hanem „örömből” is főznek, ha ezt közös családi programmá is lehet tenni, a szórakoztató, felszabadult elfoglaltság a stresszt és a szorongást is oldja. A munkamegosztás segíti a gyerekek „lekötését” és a szakács sem robotolásként éli meg az ételkészítést.

Egészségesebbé tette az otthonlét az étkezést

Több gyümölcsöt és zöldséget, ugyanakkor kevesebb készételt fogyasztanak az emberek a koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozások közepette egy friss felmérés előzetes eredményei szerint. A 11 ország - Ausztrália, Belgium, Chile, Uganda, Hollandia, Franciaország, Ausztria, Görögország, Kanada, Brazília és Írország - csaknem 11 ezer fogyasztójának megkérdezésével készült tanulmány szerint az otthonmaradásra kényszerült emberek továbbá előszeretettel próbálnak ki új recepteket, és kevesebb élelmiszert pazarolnak. A felmérés szerint az otthon főzés az összes vizsgált országban háttérbe szorította a mikrohullámú sütőben elkészíthető készételek fogyasztását. A tanulmányt készítő egyik kutató szerint a sós, édes és zsíros termékek fogyasztása általában megugrik, amikor az emberek stresszt élnek meg, ám a mostani világjárvány idején sok országban házi készítésű finomságokkal csillapítják a nassolás iránti vágyat. A hús-, hal- és alkoholfogyasztási szokások nem változtak a járvány idején.  Az online felmérést, amelyet április 17. és május 7. között lehetett önkéntesen kitölteni, nagyjából 25 országra fogják kiterjeszteni és a végső eredmények június végére várhatóak. A szakember szerint a megváltozott táplálkozási szokások egy része valószínűleg rögzülni fog, mivel a járványügyi korlátozások sok országban meghaladják az egy-egy új szokás beépüléséhez szükséges hathetes időintervallumot. – MTI

Szerző

Kimerít a változékony időjárás

Publikálás dátuma
2020.05.15. 15:15

Fotó: Juliette PAVY/Hans Lucas / AFP
Hidegfront után fülledtség és közelgő melegfront is terhelheti a szervezetet.
Pénteken is folytatódik a változékonyság, a nap első felében érkezett gyenge hidegfront leginkább a szívbetegeket, az időseket és a vérnyomás-panaszokkal élőket terhelte meg, de a párásság és a sok helyen tapasztalt nagy hőingás mindenkinek nehézséget okozhat. Gyakoriak az alvászavarok, a fáradtság, a fejfájás, a tompaság, a koncentrálóképesség csökkenése és türelmetlenebbek, ingerlékenyebbek lehetünk. A fülledtség légzési nehézségeket okozhat, a zivatarok területén pedig romolhat az asztmások állapota. Szombaton egy közelgő melegfront hatására az érzékenyeknél migrén, fáradékonyság és vérnyomás-ingadozás jelentkezhet, a borult idő pedig levertséget okozhat – olvasható a Meteo Klinika honlapján
Ajánlott a sok pihenés, a nehéz fizikai munka és sport kerülése. Fontos az izzadás során elvesztett folyadék pótlása: a víz mellett a gyümölcstea és a limonádé a legjobb választás, a cukros üdítők, az alkohol kerülendők. Az ásványi sókat ásványvízzel, valamint az ételek mértékkel történő sózásával lehet pótolni.
A pollenterhelés nem nő számottevően a pázsitfűfélék pollenkoncentrációja jellemzően az alacsony-közepes tartományban alakul. A naposabb tájakon az UV-sugárzás erős lesz, meghaladja 6-os értéket, ezért fokozott óvatosságra van szükség, akár pár perc alatt is le lehet égni. 
A közlekedők a meleg miatt türelmetlenebbek, ingerültebbek lehetnek a szokásosnál, és a kábaság és a tompa reflexek is növelik a balesetveszélyt. Érdemes lassabban, óvatosabban vezetni, annál is inkább, mert a helyenkénti élénk oldalszél is ronthat a menetstabilitáson, zivatarokban pedig viharos széllökések is előfordulhatnak.
Szerző