Előfizetés

Dzsesszünnep az Y-terv szerint

Tölgyesi Gábor
Publikálás dátuma
2020.06.18. 11:00

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Könyvet lehetne írni arról, hogy időnként milyen különleges backstage-kérésekkel állnak elő a zenészek. Az idei paloznaki fellépők csak egyet szeretnének: Covid-mentességet.
Jobb nem belegondolni abba, mi történt volna, ha Roberto Menescal és Ronaldo Bôscoli lerobbant kis bárkáját nem mentik ki a brazíliai Cabo Frio partjainál, hanem elsodródik az óceánon. A két muzsikusnak és barátainak azonban szerencséje volt. Nem is estek kétségbe a veszélyhelyzetet látva, inkább zenéltek, míg jött a mentőhajó. Így született meg 1960-ban a bossa nova egyik nagy slágere, az O Barquinho, ami még most is nagyon friss hangzású – ha valaki tegnap délelőtt a Gozsdu Udvarban sétált, hallhatta is Pátkai Rozina és ifj. Tóth István előadásában, tökéletes tempóban. Meg persze a bossa nova szintén majdnem hatvanéves himnuszát, a Garota de Ipanemát Tom Jobimtól. A Gozsdu egyik borbára teraszán a Paloznaki Jazzpiknik vezetője és kiötlője, Valde Orsolya is arról mesélt, hogy a koronavírus-járvány kitörése sokkolta a fesztiválszervezőket, ám egy pillanatig sem gondolta, hogy az idei piknik elmarad. Folytatták a szervezést csendben, tele bizonytalansággal. Szinte minden nap változott a program, ami az Y-tervvel véglegesnek tekinthető. (Igaz, egy második hullám esetén azonnal lefújnák.) Az augusztus 20-tól 22-ig, a sorban a kilencedik Paloznaki Jazzpiknik fellépőinek csak egy „különleges” kívánságuk volt: a vírusmentesség. Így fertőtlenítve lesz a backstage, a légtér, a beltér, minden felület és piknik busz – a zenei és gasztronómiai programok mellett az ózonos fertőtlenítőtől a nanotechnológiáig mindent fognak vetni. A holland énekesnő, Caro Emerald még így sem akart kockáztatni, az előzetes tervekkel ellentétben nem jön, ám közkívánatra az utolsó napon a Kraak & Smaak funk formáció adja meg a táncritmust a tulipánok országából. Az MF Robots jött volna, ám a brit óvintézkedések tizennégy napos karanténnal honorálták volna a fellépésüket, az acid jazzt játszó társulat a paloznaki jövő zenéje marad. Ám a régi ismerősök – akik már ismerik a fesztivált és megszerették – nem hagyták cserben Paloznakot: fellép a német nu jazz társulat, a DePhazz, Candy Dulfer holland szaxofonos, aki már-már félig magyarnak számít, a ma már leginkább Írországban koncertező Jamie Winchester Hrutka Róbert társaságában. És újra énekel Paloznakon Mario Biondi is, aki annak idején csak egy belépőt szeretett volna a Kool and the Gang koncertjére, de ha már itt járt, a színpadra is fellépett. Első nap, augusztus 20-án a Magyar Jazz Napját ünnepli az idén harmincéves Magyar Jazz Szövetséggel közös szervezésben a jazzpiknik. A Bágyi Balázs New Quartet és Pocsai Kriszta fellépését követi Balogh Roland gitáros Amerikát többször is megjárt fúziós jazz formációja: a Finucci Bros Quartet a hatszoros Grammy-díjas trombitással, Randy Breckerrel együtt mutatja be 2017-ben, New Yorkban felvett zenei anyagát. Balogh Roland a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: roma származással, tősgyökeres magyarként igenis el lehet jutni a világszínpadra, ha egy muzsikus a tehetségét nem elássa, hanem szorgalommal kamatoztatja. Idén lesz a legtöbb, 41 formáció a jazzpikniken, a Magyar Jazz Napján 44 magyar muzsikus áll fel a négy színpadra, a Hangfoglaló program idei delegáltja a The Anahit és a Nagy Emma Quintet. Itt lesz a Mörk, Zséda, Sárik Péter is, valamint Lee Olivér, továbbá Gátos Iván új formációja, a Stinky Bugs is Törőcsik Franciskával és Koszi Jankával. A fesztivál idén az Együtt az Autistákért Alapítványt támogatja, hogy létrehozhassa az ország első Autista Mintaház – Fejlesztő és Módszertani Központját.

Sodró lendülettel a Száhel-övezeten át

Csepregi Evelyn
Publikálás dátuma
2020.06.18. 10:00
Réti László és Vanicsek Olivér
Fotó: Zagyi Tibor / Népszava
Mi lesz abból, ha az író és a forgatókönyvíró közös thriller írására adja a fejét? Hogy néz ki a könyv, amiben a körözés alatt álló magyar főhős Afrika közepén teljesít küldetést? Az Aranylövésből minden kiderül.
Egy fegyveres csapat különleges megbízatást kap: két és fél tonna illegálisan bányászott aranyat kell átszállítaniuk az afrikai Száhel-övezet poklán. Két hetes küldetésük gazdaggá teheti őket, megbízóiknak egy feltételük van: minden rúd aranynak meg kell érkeznie, különben bárhová menekülnek vagy bújnak el, előbb-utóbb megtalálják, és megölik őket. Ám a szállítmányt a világ legveszélyesebb terepén keresztül kell célba juttatniuk, ahol minden hadúr és terrorista-csoport rájuk vadászik. Megszokott hollywoodi akcióról is lehetne szó, de van néhány csavar: a feladatot teljesítő csapat vezetője egy kiégett amerikai veterán mellett egy háborús bűnök miatt nemzetközi körözés alatt álló magyar zsoldos, Szász Ádám. S a történet sem a filmvilágból érkezik, hanem két magyar szerző tollából. A Kaméleon és más bestsellerek írója, Réti László, valamint az Aranyélet című televíziós sorozat társszerzője, Vanicsek Olivér forgatókönyvíró összefogott, hogy közösen alkossák meg az Aranylövés – Az utolsó szállítmány című thrillert. A sztori ötlete még 2015-ben jött Los Angeles-i tanulmányaim során, de sokáig a fiókban maradt. 2018-ban kerestek meg a kiadótól a közös könyv ötletével, és bár akkor még nem gondoltam könyvkiadásra, mondtam, hogy vannak terveim. Mindig is forgatókönyvírásra készültem, így a regényformátum új és ijesztő volt – mesélt lapunknak a rendhagyó munkafolyamat kezdeteiről Vanicsek Olivér. A kiadó javaslatára ismerkedett meg Réti Lászlóval, aki nyitott volt az együttműködésre. – Mivel én is végeztem forgatókönyvíró kurzust, izgatta a fantáziámat a feladat, de mondtam Olivérnek, üljünk le beszélgetni, hogy megtapasztaljuk, van-e köztünk kémia. És azt kértem, hadd írjak a forgatókönyv legelső oldalából öt-hat oldalt az elképzeléseim szerint – részletezte az író. Vanicsek Olivér visszaemlékezései szerint ezzel nagyon könnyed és jó munkafolyamat kezdődött, az ő rövid hely- és időmeghatározásaiból egy hatalmas kép bomlott ki. – Részletesen átbeszéltük az alapokat, és kértem egy hónapot, hogy megírjam a regényt – folytatta Réti László. – Így is történt, de az a változat jóval vastagabb volt annál, ami megjelent: kivettünk és hozzátettünk részeket. Szerettük volna megtartani a forgatókönyv filmszerű pergését: így szinte két óra alatt el lehet olvasni. A könyv valóban filmhez hasonlóan halad, nem nélkülözve váratlan fordulatokat és brutális momentumokat. A sodró lendületű események mellett egyúttal a nyolc különböző, plasztikus karakter személyes sorsába is bepillantást nyerünk, egyenként megismerve adrenalinfüggőségüket. Vanicsek Olivér megjegyezte, izgalmas volt számára, ahogy az izraeli, orosz és más szereplők formálódtak, és lett sokkal mélyebb a regény. – Főleg visszaemlékezésekkel bontjuk ki a háttérsztorikat, ez szövegben könnyebb, mert ki lehet lépni oldalra, és elmagyarázni, honnan jött az adott karakter, míg mozgóképen erre nincs így lehetőség. A forgatókönyvíró elmondta, a főszereplő figurája a kezdetekben még amerikai volt, a közös munka során mégis szerettek volna magyart. – Ilyet kevesen hoztak mostanáig, hogy magyar karakter az antagonista, ez ettől lett különleges – emelte ki az alkotó.  A mű finom utalásrendszerrel dolgozik, helyenként úgy érezhetjük, korrajzot is kínál: „Ha egy terrorista felrobbantotta magát Brüsszelben, rálőtt egy bár vendégeire Párizsban, vagy belehajtott a berlini karácsonyi vásárba egy lopott kamionnal, az elérte az ingerküszöböt. (…) Az, hogy eközben a tuszik, meg a hutuk, a dinkák és a nuerek úgy irtották egymást, ahogy a művelt világban az ember kaszálni szokott, és mindennek következménye pár hónap alatt közel egymillió halott… nos, ez nem a mi dolgunk, gondolták az emberek Párizsban, Rómában, Bécsben vagy éppen Moszkvában.” – olvashatjuk. Réti László azonban kiemelte, kifejezetten üzenni nem akartak ezekkel a sorokkal, fontosabb, hogyan illet az adott karakterhez, szituációhoz. – Azt, hogy az európai ember képmutató, sajnos tudomásul kell venni. Ha erre van módunk, egy-egy kiszólítást érdemes lehet a szövegben elhelyezni, hogy sokan magukba szálljanak – hangsúlyozta az író. Hozzátette, a kezdetektől nemzetközi thrillert akartak írni, ehhez viszont az is kellett, hogy – a szerinte hibás magyarországi gyakorlattal ellentétben – túllépjenek a határokon. – Ezt azt feltételezi, hogy jelentős politikai, geopolitikai tudást kell elsajátítani, és számtalan háttérinformációt fel kell szedni. A könyv inkább ezt a fajta tudásvágyat tükrözi, mint azt, hogy metszetet akartunk volna adni a társadalomból. Infó: Réti László – Vanicsek Olivér: Aranylövés – Az utolsó szállítmány Művelt Nép Könyvkiadó, 2019. A szerzőpáros következő könyve, A kannibál király már készül, de ez valószínűleg elsőként angol nyelvterületen, mint fő piacon jelenik majd meg, a magyar olvasók csak később találkozhatnak vele.

Mernek tervezni a zenekarok

Varga Péter
Publikálás dátuma
2020.06.17. 20:52

Fotó: MÜPA
Öt bérlettel, két fesztivállal és világklasszis szólisták sorával várja a közönségét Keller András és a Concerto Budapest a 2020/21-es évadban. A zenekar arra készül, hogy az aktuális járványügyi szabályok figyelembe vételével megtarthassa a hangversenyeket. A tavasszal elmaradt koncertek jó részét ősszel pótolják, ezért a korábban megszokott bérleteket átalakították, a hagyományosak mellett egy új bérletet is kínálnak, amelynek koncertjeit a tulajdonosok válogathatják össze. Keller András, a Concerto Budapest művészeti vezetője, karmestere úgy állította össze a programot, hogy mind a világsztárok, mind a hazai vendégművészek egyaránt jelentős szerepet kapjanak. Az együtteshez régóta ragaszkodó sztárok közül fellép Borisz Berezovszkij, Jevgenyij Koroljov, Isabelle Faust, és Andrej Korobejnyikov. Először lép színpadra velük többi között a hegedűszólista Szergej Krilov, Anthony Marwood és Giovanni Guzzo; a zongoristák közül Pierre Laurent Aimard, Matan Porat és Anna Shelest. "Nagy esemény lesz az észt-amerikai karmesterlegenda Neeme Järvi fellépése és régóta várjuk az együttműködést Eötvös Péterrel. Újra dirigálja a zenekart Takács-Nagy Gábor, Vashegyi György, Kovács János, Héja Domokos, és Farkas Róbert is. A kitűnő magyar szólisták közül Kelemen Barnabás, Ránki Dezső, Perényi Miklós, Balázs János, Miklósa Erika, Bretz Gábor, Cser Krisztián, Horváth István, Vörös Szilvia, Berecz Mihály, valamint a Purcell Kórus, a Nemzeti Énekkar, és a Muzsikás együttes is partnerünk lesz. Jeremy Menuhin Kettősversenyének ősbemutatójára nálunk kerül sor, és először mutatjuk be Magyarországon Eötvös Péter művét, az Alhambra - Hegedűversenyt” – mondta Keller András. Az új évadra vonatkozó konkrét terveket a Nemzeti Filharmonikus Zenekar még nem mutatott be, de azt közölték, a kezdetben néhány hétre tervezett, ám hónapok óta tartó leállásból már látható a kivezető út: augusztus második felében újra munkához láthatnak. Mától a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar újdonsággal szolgál: minden csütörtök este fél 8 órai kezdettel PRÓBATERMI-E VENDÉGSÉG címmel sorozat lesz látható a Facebook-oldalukon. 

Nagyszabású zeneszerzőversenyt írt ki a Müpa

A Müpa a 15., jubileumi évada alkalmából pályázatot hirdet új zeneművek megírására. Az intézmény a jazztől a musicalen át a kórus- és nagyzenekari művekig összesen 13 zeneművészeti kategóriában várja minden 18. életévét betöltött, magát magyarnak valló pályázó munkáját. Az anonim elbírálást követően az eredményhirdetésre legkésőbb 2020. december 16-án kerül sor. A Müpa célja, hogy minél gazdagabb műfaji palettán segítse elő új magyar zeneművek megszületését, valamint az, hogy a honi együttesek és partnerintézmények bevonásával tartós együttműködésre ösztönözze a zeneszerzőket, illetve művészeket, alkotókat és együtteseket, továbbá az előadóművészeti intézményeket a kortárs zene népszerűsítése és új művek bemutatása terén. Lehet nevezni szóló- és kamarazenei, kamarazenekari és kamaraszimfonikus, szimfonikus zenekari művekkel. Jelentkezhetnek kíséret nélküli kórusművekkel és vokálszimfonikus művekkel, gyermek- és ifjúsági kamaraoperákkal és kamaraoperákkal, musicalekkel és rockoperákal, de várnak táncetűd kísérőzenét, kísérőzenét táncelőadáshoz, némafilmhez, valamint zeneműveket kis és nagy jazzformációra is.