zene;díjak;fiatal;tehetség;portré;

- Az önazonosság a legfontosabb

Várallyay Petra hegedűművész, jazz-zongorista, zeneszerző a fiatal generáció kivételes tehetsége. A Zeneakadémián nemrégiben mutatta be első hegedűversenyét, jazztriójának új lemeze pedig elnyerte az Independent Music Awards közönségdíját.

A Junior Artisjus-díjjal és Orszáczky Miklós-díjjal elismert Várallyay Petra hétgyermekes zenészcsaládból származik, testvérei és szülei is játszanak valamilyen hangszeren. „Kicsi korom óta zenész szeretnék lenni, a klasszikus hegedűművészi pályát viszont sosem éreztem igazán a magaménak. Pont azt a spontaneitást és szabadságot hiányoltam belőle, amit a régi közös zenélésekben megtapasztalhattam, és a mai napig nagyon fontosnak tartok az élet minden területén. A hét gyerekből hárman lettünk hivatásos zenészek: Katus nővérem énekes-szövegíró, a Jazzation acappella együttes vezetője, Benedek öcsém pedig gitáros-énekes-zeneszerző, az Abigél rockzenekar frontembere” – meséli Petra.

„Sokakat meglepett, hogy érettségi után nem klasszikus hegedűre felvételiztem, de akik közelebbről ismertek, már sejtették, hogy egyszer majd átcsapok egy kicsit progresszívebb irányba, és elindulok a saját zeném felé.” A Bartók konziban jazz-zongorát és jazz éneket, majd a Zeneakadémián jazz-zeneszerzést és klasszikus hegedűt tanult. Mesterei közül nem csak zeneakadémiai főtárgy-tanárait – Környei Zsófiát, Binder Károlyt és Oláh Kálmánt – emeli ki. „Soltész Ildi varázserejű módszerekkel stabilizálta a hegedülésemet, és nagyon jó irányba formálta a zenei ízlésemet. Neumann Balázsnak is nagyon hálás vagyok a sok inspiráló jazz-zongora óráért, és Pozsár Máténak is sokat köszönhetek, mert egy számomra teljesen új szemléletet kaptam tőle az improvizációhoz. Madarász Iván zeneelmélet, Nádasdy Ádám nyelvészet és Kovács Zoltán filozófia-etika órái is nagy hatással voltak rám” – folytatja a pályaképet.

Petra öt-hat évesen kezdett kisebb darabokat komponálni zongorára és hegedűre. „Alsó tagozatos lehettem, amikor elhatároztam, hogy egyszer majd írok egy hegedűversenyt, amit el is játszom. Ez a tervem húsz évvel később meg is valósult, amikor idén februárra felkérést kaptam egy önálló koncertre a Zeneakadémián, ami remek lehetőség volt az akkor már készülőfélben lévő darab bemutatására.” Az öttételes versenyműben egységes, karakteres zenei fúziót alkot a műfaji sokszínűség: „van benne mindenből, amivel az elmúlt években foglalkoztam és hatással volt rám” – meséli. A Jazzationnek 2014 óta ír dalokat nővérével, Katussal kollaborálva. „Műfajilag ezek is sokfélék; van köztük mainstream hangulatú swinges őrjöngés (mint a Moonshiners), de ott van például a Fall Like Rain, ami inkább egy melankolikus dream-jazzes világ. Nagyon izgalmas a közös munka, éppen egy új lemezre készülünk” – mondja.

2014-ben alapított progresszív jazztriója (ld. keretes írásunkat) néhány hónapja jelentette meg első, Deadline Haze című lemezét. A bemutató koncertet májusra tervezték az Opus Jazz Clubba, de a járvány miatt őszre kellett halasztani. Az album, amely a fizikai hordozó mellett az összes nagyobb online platformon is elérhető, az Independent Music Awards díjazottja lett. „Különösen örültünk annak, hogy a közönség díját kaptuk, mert ez megerősíti bennem azt: ha olyan zenét játszol, amire ösztönös késztetést érzel, akkor nem kell – önellentmondásokba ütközve – trendi eszközökkel eladhatóvá tenni ahhoz, hogy megszólítsa a közönséget.”   

Infó: Várallyay Petra Trió: Deadline Haze

Acappella Hangőrző Egyesület, 2020.    

Felfigyeltek rájukA Várallyay Petra Trió 2014-ben alakult Budapesten. A progresszív fúziós jazz formációban Petra hegedül, zongorázik és énekel, Berta Zalán basszusgitározik, Szikora Balázs dobol. A trió nemzetközi versenyek díjazottja, és rangos koncerthelyszínek – Sziget Fesztivál, Müpa, Csíki Jazz Fesztivál, Akvárium, Opus Jazz Club – meghívott fellépője. Az Independent Music Awards – amelynek közönségdíját nyerték – az Egyesült Államokban megrendezett, kifejezetten a független előadókat és kiadókat támogató verseny. Zsűrijét olyan nagy nevek hitelesítik, mint Joshua Bell, Carl Palmers vagy Joe Satriani. 

Hat hétig archív felvételek sugárzásával, két hétig élő, de minden valószínűség szerint közönség nélküli koncertekkel rendezik meg a világ legnagyobb zenei fesztiválját.