Előfizetés

347,20 forinton az euró

MTI
Publikálás dátuma
2020.07.29. 08:02
Illusztráció: Shutterstock
Vegyesen mozgott a forint a vezető devizákkal szemben a bankközi piacon szerda reggel a kedd esti szintekhez képest.
Reggel hét órakor az euró ra erősödött a kedd esti 347,12 forintról.
A svájci frank árfolyama 322,75 forintról 322,64 forintra csökkent, ugyanakkor a dolláré 295,91 forintról 296,05 forintra emelkedett.
Az euró gyengült a dollárral szemben, kedd este 1,1732 dollárt, szerda reggel 1,1727 dollárt ér.

Majdnem kivégezte a járvány a teherautók és buszok piacát

MTI
Publikálás dátuma
2020.07.29. 07:51

Fotó: Népszava
Az ősz egy erős időszak lehetne a fuvarozó cégek életében, csakhogy épp akkora várják a második hullámot.
Összeomlott az értékesítés a nagyhaszonjárművek piacán a koronavírus-járvány következményeként, a forgalomba helyezések a január-májusi időszakban 60 százalékkal estek vissza Magyarországon az előző év azonos időszakához képest - írja szerdai számában a Világgazdaság a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzését idézve. Az MGE szakértői szerint az idén a tavalyi eredmény felét tudja teljesíteni a szegmens. A 16 tonna feletti nagy haszonjárművek értékesítésében a magyar piacon 2018 volt a csúcsidőszak, amikor az éves forgalomba helyezések száma meghaladta az 5400-at. Erős év volt 2019 is, de a sofőrhiány és a fuvardíjak csökkenése hatással volt az új járművek vásárlására - emlékeztet a lap. Az idei évet lendülettel kezdte a piac, és a járványhelyzetig jókora volt a beruházási kedv. Március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra elapadtak. A járvány következtében májusban 80 százalékkal esett vissza a piac, és a vártnál gyengébb lett a június is: a tavalyi év azonos időszakához képest 70 százalékos a visszaesés. A járványhelyzet miatt a nagyhaszonjármű-gyártók zöme az ellátói láncok akadozása miatt bezárt, április közepétől május végéig álltak a gyárak Európában. Illés Dávid, az MGE elnökségi tagja rámutatott: még mindig nagy a bizonytalanság, és a fuvarozók is óvatosabbak. A nyári karbantartási leállások miatt szeptemberben szokott újra elindulni a piac, ám az idén várhatóan az ősz sem lesz erős - tette hozzá. Megjegyezte: a korábban problémát okozó sofőrhiány ugyanakkor eltűnt, mivel a járműflották 30 százaléka parkolópályára kényszerült a járvány miatt. Az egyesület elemzése szerint a buszok esetében szintén nagy a visszaesés, mivel a turistabuszokat üzemeltető cégek teljesen leálltak, és a korábban megrendelt járműveket sem veszik át a gyártóktól. A piac élénkülését csak 2021. február-március környékére prognosztizálják. A helyi-helyközi járművek értékesítésében a járvány nem okozott olyan mértékű visszaesést, mint a turistakategóriában. Az üzemeltetők, elsősorban az állami, önkormányzati tulajdonban lévő cégek átveszik a járműveket, és csak kisebb csúszások fordulnak elő. Az új autóbuszok piaca 95 százalékban állami vagy önkormányzati tulajdonban van.

Lassult a felzárkózás: visszahúz az egészségügy és az oktatás

Papp Zsolt
Publikálás dátuma
2020.07.29. 06:40

Fotó: Röhrig Dániel / Népszava
A magyar gazdaság versenyképessége az EU 28 tagállama közül a 19. helyen áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) becslése szerint.
A most nyilvánosságra hozott versenyképességi jelentésből az derül ki, hogy a magyar teljesítmény jobb a kelet-európai átlagnál, előzzük Olaszországot és Szlovákiát is. Az MNB  2018-ban hozta nyilvánosságra versenyképességi javaslatait, aminek megvalósulását évente elemzi. Jegybank elemzői szerint egyes részterületeken ugyan már az elmúlt két évben is ért el Magyarország előrehaladást, ám még rengeteg tér van a fejlődésre - magyarán lassan haladunk -, amit a viszonylag gyenge helyezés is mutat. A koronavírus-járvány az idei terveket felülírta, de a magyar kormány sikeresen kezelte a kihívásokat, az intézkedések egy része javíthatja a magyar gazdaság hosszú távú versenyképességét is – mondta Baksay Gergely, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója jelentés bemutatóján. Az MNB most csak tükröt tart, új javaslatokkal nem állt elő, ezt már megtette a 2018-as 180 pontos dolgozatában, amit tavaly 330 pontra hizlalt.  Magyarország a munkaerőpiacon, az államháztartás lakossági finanszírozásában, az infrastrukturális ellátottságban és az energiahatékonyság területén teljesít jobban az uniós átlagnál. Nagy az elmaradás viszont a gazdaság olyan, a versenyképesség szempontjából kiemelten fontos területeken, mint az egészségügy, az oktatás és a kutatás-fejlesztés. Ugyan pénzügyi szempontból valóban fontos versenyelőnyt jelent, ha egy ország saját háztartásai megtakarításaiból tudja finanszírozni az államadósságát, de a valódi versenyképességhez képzett, egészséges, jól fizetett munkaerőre, innovatív gazdasági környezetre lenne szükség – ez pedig az elmúlt öt év gazdasági fejlődése ellenére nem alakult ki. A magyar gazdaság versenyképességének kulcsa gazdasági értelemben a korszerű, innovatív pénzügyi és szabályozói környezet megléte mellett a magyar munkaerő jelentős részét foglakoztató kis- és közepes vállatok fejlődése lenne. Épp ezért a jegybank kkv-stratégiájának középpontjában a szektor versenyképességének növelése áll. A magyar vállalatok mindössze ötöde fejleszt, alacsonyak a K+F kiadások, az exporthányad 40 százalék – vagyis nincsenek benne a nemzetközi körforgásban. A gondok ellenére a hazai kkv-k termelékenysége 2010 és 2018 között közel 30 százalékkal emelkedett, vagyis megindult a kedvező folyamat, ám mind termelékenységben mind a bérekben még jelentős a lemaradás a multikhoz képest – fogalmaz az MNB. A magyar kkv-k mérete kicsi, a vállalatvezetők kiöregednek, a friss diplomások körében alacsony a vállalkozási hajlandóság, a régiós átlagnál alacsonyabb arányban használják a digitális megoldásokat, az ipari robotokat – szól a kritika -, s ezek mind olyan tényezők, amelyek nélkül nem lehet komolyabb előrelépést tenni.    Nem pusztán a munkát vállalni képes, hanem az egészséges dolgozók rendelkezésre állása is fontos versenyképességi kérdés. Az MNB jelentése egyenesen úgy fogalmaz, hogy az „egészség a nemzeti vagyon része”. Ez alapján szegényebbek vagyunk mint a templom egere, hisz a magyar állam GDP arányosan az egyik legalacsonyabb összeget fordítja az egészségügyre az EU-ban. Az MNB ez úgy fogalmazza meg, hogy magyar lakosság egészségi állapota elmarad a hasonló fejlettségű országokétól, miközben a társadalom elöregedése egyre nagyobb terhet rak az ellátórendszerre. A jegybank szerint a magyar egészségügyi rendszer legnagyobb problémája a hálapénz, hogy a viszonylag magas magánkiadások nem intézményesült formákban kerülnek a rendszerbe. Kevés az orvos, még kevesebb szakdolgozó, azok is akik dolgoznak közel állnak a nyugdíjhoz. Vagyis gyökeres fordulatra lenne szükség az egészségügyben. Hasonló a helyzet a közoktatással: a magyar állam a GDP 4,3 százalékát költi közoktatásra, ami ugyan 0,5 százalékponttal magasabb a régiós átlagnál, de hajszálnyival elmarad az uniós átlaghoz képest. Ezzel véget is érnek a jó hírek: ugyanis a korai iskolaelhagyás kétszer gyakoribb, mint a többi visegrádi országban, miközben a diplomások aránya még mindig a legalacsonyabb az EU-ban. Ilyen körülmények között nehéz lesz jelentős versenyképességi fordulatot végrehajtani, ráadásul nincs is a csőben olyan oktatási reformjavaslat amely arra utalna, hogy a kormány bármit is tenni szeretne ezen a téren, sőt soha olyan kevés embert nem vettek fel az állami felsőoktatásba, mint az idén. Nemcsak a mennyiségi, de a minőségi mutatók is gyengék: a felnőtt lakosság számolási képességei ugyan meghaladják nemzetközi átlagot, de az idegen nyelvi és a pénzügyi ismeretekben erős lemaradásban vagyunk.   

Humán tőke

A felzárkózás fontos záloga a humán tőke helyzetének javulása: a 2010 és 2019 között 800 ezer fővel nőtt a foglalkoztattak száma. A koronavírus-válság előtt a magyar gazdaság munkaerőtartalékai kimerültek, ennek ellenére az átlagbér továbbra is érdemben elmarad az uniós átlagtól – jegyzi meg az MNB –, ami viszont nem meglepő a gyenge hatékonysági mutatóink miatt. Az MNB szerint egyetlen jelentős munkaerőpiaci tartalékot jelenleg a szociális hátrányos helyzetű csoportok jelentik.