rendőrség;Szijjártó Péter;helikopter;

2020-09-16 09:08:05

Szijjártó gyakran kéri a rendőrségi helikoptert, cserélhető ülések biztosítják a luxust

A négy éve, lényegében tripla áron vásárolt flotta – kormánytagok által előszeretettel használt – légi járműve az ORFK szerint nem VIP-szállításra való.

Nem először használta Szijjártó Péter Külgazdasági és Külügyminiszter a rendőrség R900-as lajstromszámú MD-902-es típusú helikopterét – írta a 24.hu a szeptember 4-i eset kapcsán, amikor a politikus egy tolna megyei gyárlátogatásra repült.

A legutóbbi esetet Magyar Levente külügyi államtitkára a miniszter aznapi rendkívüli elfoglaltságával magyarázta, de a 24.hu most felidézte azt a tavalyi esetet is, amikor Szijjártónak egy japán tulajdonú üzem alapkő-letételére kellett sietnie Nyergesújfaluba.

Mint írták, ugyanezzel a helikopterrel utaztatta tavaly májusban Orbán Viktor és Pintér Sándor a Magyarországra látogató Matteo Salvini akkori olasz belügyminisztert, hogy elbüszkélkedjenek neki a déli határkerítéssel. 

– Nem véletlen, hogy a kormánytagok esetében mindig ugyanaz a gép, az R900-as bukkan fel – annak ellenére ugyanis, hogy rendőrségi beszerzés keretében vásárolták, nem igazán látszik alkalmasnak klasszikus rendőrségi feladatok ellátására.

Az ehhez szükséges technikai berendezések helyett az utastérben ugyanis kárpitozott belső és bőrüléssor található – ismertette a portál, megjegyezve: a McDonnell Douglas kínálatában ez a repülő limuzin, az úgynevezett luxury cabin interior kategóriába tartozó változat. A reklámfotón is olyan bőrülések láthatóak, mint a Szijjártó által közzétett videón. 

Ennek ellenére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a lap kérdésére azt írta:

Ugyanakkor a 24.hu emlékeztetett: az R900-as két évtizednyi használat után került Magyarországra. Egyike volt annak az öt használt MD-902 Explorernek, amelyet a Belügyminisztérium 2016-ban vett meg 13,6 millió euróért, azaz hozzávetőleg 4 milliárd forintért. 

A közbeszerzés nélkül vásárolt helikopterek tehát darabonként 800 millió forintba kerültek, ám a vásárlás nem volt botránymentes. Az abban az évben megszüntetett Népszabadság ugyanis kiderítette, hogy az eladó, Németország Baden-Württemberg tartománya valójában csak 4,8 millió eurót kért a a flottából kivont járművekért, az ezen felüli 8,8 millió euró, tehát a tényleges eladási ár közel kétszerese a közvetítők – egy cseh cég – zsebében landolt.