Előfizetés

Virrasztással és fáklyás futással folytatódik a színművészetis hallgatók harca

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.09.28. 15:54

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Nem adják fel a tiltakozók, akik az egyik kuratóriumi tag szerint amúgy is randalírozók.
Változatos módszerekkel küzdenek a fejük fölé kinevezett Vidnyánszky-kuratórium ellen a Színház-és Filmművészeti Egyetem (SZFE) hallgatói. Korábban a Népszava is beszámolt arról, hogy pár hete élőlánccal mentek a Kossuth térre, de napokon át biciklis tüntetők hordták az egyetemtől a Parlament elé chartájukat. Szerda este - ugyan nem ők - de szolidaritási virrasztást szerveznek az Egyetem térre. Mint Facebook-eseményükben írják, azért ezt az éjszakát választották, mivel a felmondott egyetemi oktatók felmondási ideje szeptember 30-ról október 1-re lejár. A programok este 18 órától indulnak, amelybe becsatlakoznak az SZFE hallgatói is. Hajnalban pedig kései vacsora, kortárs szerzők felolvasása, akusztikus zene, társasjáték, valamint drámajáték várja az érdeklődőket. Az egyetemfoglalók is akcióval készülnek: szerdán a Színház- és Filmművészeti Egyetem épülete előtt őrlángot gyújtanak, a szombatról vasárnapra virradóan pedig önkéntesek segítségével Debrecenbe, Egerbe, Kaposvárra, Pécsre és Szegedre szeretnék azt elvinni. 
"Öt futó indul útnak szombat délután a Vas utcából egy-egy fáklyával, amelyeket stafétaként adnak kézről kézre, egészen addig, amíg vasárnap délután a lángok egyszerre érkeznek meg Szeged, Pécs, Kaposvár, Eger és Debrecen városába."

- írják meghívójukban. A fogadó városokban pedig koncertek, beszédek és demonstratív performanszok lesznek.  Ebben az időpontban a fővárosban is újabb demonstráció lesz, amelynek részleteivel később jelentkeznek.   Közben "hangos kisebbségnek", illetve "randalírozóknak" titulálta a demonstráló hallgatókat a Vidnyánszky-féle kuratórium egyik tagja hétfő reggel az állami rádió műsorában. Lajos Tamás operatőr azt mondta, az SZFE-n szinte zavartalanul folyik az oktatás, mert az oktatás '3-4 helyen folyik" az egyetemen, a blokád alá vont Vas utcában van a legkevesebb tanóra.  "Már amennyire ezt blokádnak lehet nevezni, ezt a pár diákot, aki ott randalírozik" - fogalmazott, majd hozzátette:
"Mindenki tegye a dolgát, és minden rendben lesz"

- üzente meg.

Nem ő az egyedüli, aki élésen kritizálta a hallgatókat. Mint arról lapunk is beszámolt, az Újszínház igazgatója szerint nem tudják a szakmát az ott végzett hallgatók. Dörner György szerint azért nem tudják a szakmát, mert az a képzésük során folyamatosan sérült. A "nemtudást" nem lehet részekre bontani. "Nem tudja és kész" - jelentette ki határozottan.

150 millió forintot adott egy magyar művész festményeiért a jegybank

Koncz Tamás
Publikálás dátuma
2020.09.28. 13:21
Lakner László egyik műve egy 2019-es kiállításon
Fotó: Népszava
Folytatódik a grandiózus bevásárlás, az MNB cége most Lakner László műveit vette meg.
Összesen 410 ezer eurót, azaz jelenlegi árfolyamon mintegy 150 millió forintot fizet az MNB-Ingatlan Kft. a Berlinben élő magyar művész, Lakner László festményeiért - derül ki az uniós közbeszerzési értesítő, a TED hétfői számából. A dokumentum alapján a Kossuth-díjas festő Lakner tizennyolc, 1987 és 2012 között készített művét vásárolja meg a jegybank, a képbeszerzésről szóló felhívást pedig nyilvánosan nem hirdették meg. Az indoklás szerint azért nem, mert „a szolgáltatást kizárólag egy meghatározott gazdasági szereplő képes teljesíteni”, azaz Lakner László, a képek korábbi tulajdonosa.
Ez már a második ismert nagyobb volumenű műtárgy-bevásárlás a MNB-Ingatlan Kft-nél: korábban a G7 írta meg először, hogy a jegybanki cég 667 millió forintért vásárolta meg Szőke Gábor Miklós  két gigantikus állatszobrát, az egymással harcoló medvét és bikát ,valamint a felhőkből kiugráló kilenc oroszlán szoborcsoportját.

Mulandóság rózsaszínben

Csepregi Evelyn
Publikálás dátuma
2020.09.28. 10:30

Fotó: Huszár Dávid / Népszava
Karakteres színek és fontos üzenetek várják a látogatót Gáspár Annamária kiállításán. Az alkotó a nőket érintő társadalmi elvárások felől univerzális, filozófiai kérdésekhez is közelít.
Do you have a choice? Van választásod? E kérdést szegezi a nézőnek a Godot Galéria azonos című kiállítása, amely Gáspár Annamária különös atmoszférájú alkotásaiból kínál válogatást. A Young Generation Art Fair fődíját elnyerő képzőművész a női szerepek és elvárások, a közösségi és egyéni tapasztalatok egyszerre bensőséges és univerzális hálóját jeleníti meg a feltett kérdés mentén. A látogató a válasz nyomába eredhet, hangulatától és élethelyzetétől függően értelmezheti a vásznon megelevenedő színekből és jelentésrétegekből formálódó játékot, miközben elmerülhet az alkotó popkultúrához és fotórealizmushoz kötődő, a japán vizuális hagyományokat alkalmazó egyedülálló látásmódjában.
S hogy az említett hatások miként egyeztethetők össze a feminizmus felvetéseivel? Mi sem természetesebb – felelhetnénk a kiállítást látva. Míg helyenként a sztereotípiáknak megfelelő és megfeleltethető nőket és az őket körülvevő közeget, addig másutt nagyon személyes pillanatokat láthatunk. Eközben a háttérben az alkotások a művész számára elsődleges, mulandóság témáját is mozgásba hozzák: a festmények gyakran a Fortepan fotóalbumában, vagy bolhapiacon talált fényképeket idéznek meg. – Hol vannak már ezek a nők, akiket a felvételeken látunk? – tette fel az újabb kérdést, ezúttal lapunknak, Gáspár Annamária. – A fényképek szereplőinek ilyen mértékű beemelése rávilágít, mindaz, amit ma fontosnak tartunk, száz év múlva már sehol nem lesz. Épp ezért, amellett, hogy szeretném, ha a képek korlenyomatot is hordoznának, nem cél, hogy szocioképként funkcionáljanak, sokkal lényegesebb, hogy kiemeljék azt az erőt és kompetenciát, ami a nők kezében van.
A fotókat felelevenítő jeleneteken sokszor arc nélküli alakokat látunk, míg másutt, intim, közeli képeken a művész önmagát festi. Ám elmondta, ezek a munkák mégsem önarcképként készültek: itt is a lét és az identitás kérdései állnak fókuszban. Így van ez a galéria kiemelt pontján látható Detox című képpel is, amelyen az alkotó önmagát sokszorosítva jeleníti meg. A festmény, álláspontja szerint a küzdelmeinket ábrázolja: a függőségeket, negatív gondolatokat, depressziót, szerhasználatot, a közösségi médiához való kötöttségeinket, mindazt, amellyel ő maga, és bizonyára a néző is sokszor szembesül. Van azonban lehetőség a lecsendülésre is szerinte: a sűrű tevékenységekkel szemben légüres tér formálódik.
Ez a kettősség, a figuralitás és a téradás számos ponton érzékelhető, ám talán ennél is jelentősebb a látogató számára elsőre esetleg meghökkentő, karakteres színhasználat, amely többnyire a rózsaszín, arany, fekete és piros árnyalatait jelenti. Gáspár Annamária elárulta, az ebből fakadó giccs-hatással szeretne rájátszani az ironikus tartalomra is, de az egyes színek önmagukban is meghatározók: az arany például valamiféle fájdalmas hangulatot hordoz (használata a japán művészettel való szoros kapcsolatából is fakad), egyszerre kiemel és elidegenít; miközben a rózsaszín számára a jól-lét, a harmónia, az életigenlés színe: kifejezi, hogy minden mögött van valami jó, csak időnként meg kell kaparnunk a felszínt, hogy feltáruljon. Ez az irányultság a képeken a spiritualitásban, illetve a buddhista filozófiához kötődő gondolatiságban is jelen van, amely szintén visszatér a mulandóság kérdéséhez. –
Megnyugtató a tudat, hogy amit most problémának érzünk, távolabbról nézve már nem is az. A fényképekre nézve tudatosíthatjuk a távolságot: a képek szereplői nagy valószínűséggel már halottak; s hamarosan mi is azok leszünk – jegyezte meg. Ám hozzátette, ez nem szomorúságot hordoz, inkább azoknak a keleti kultúrákban is jelenlévő eszméknek a továbbvitele, miszerint csak egy állandó van; minden elmúlik; semmi sem tökéletes; lássuk meg a szépet a tökéletlenben is. – Szándékom szerint a képeken is ez jelenik meg: mindegyiknek van első és hátsó rétege. Az első egy élethelyzetet, konfliktust, érzést ábrázol, míg ami mögötte van, a tér vagy a textúra a végtelent hordozza, az abban való hitet, hogy minden egy gondolat. Noha azt szeretném, ha a képeim az adott helyzetben mondanának valamit a nézőnek, nem akarom megoldani velük a mulandóságot.
Infó: Gáspár Annamária: Do you have a choice? Godot Galéria Nyitva: október 10-ig.