Előfizetés

Sztrájkol az SZFE, az egyetem autonómiájának megsértését vizsgálja az oktatási ombudsman

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.10.01. 17:40
SZFE-blokád a Szentkirályi utcában is
Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A hallgatók a Vas utcai épület után a Szentkirályi utcait is blokád alá vonták, és nem ismerik el a szerintük illegitim vezetőket.
Csütörtök reggel megkezdődött a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) dolgozóinak a kétnapos sztrájkja – jelentette be Németh Gábor egyetemi docens, az SZFE sztrájkbizottságának tagja a felsőoktatási intézmény Szentkirályi utcai épülete előtt, amelyet a hallgatók a Vas utcaihoz hasonlóan szerda éjjel ugyancsak elfoglaltak, blokád alá vontak. Németh Gábor a sztrájkról elmondta: azon a megbízásos külső oktatók a jogszabályok szerint nem vehetnek részt, de ők a szabadidejüket feláldozva, online formában támogatják a sztrájkolókat.  – A belső oktatók 60 százaléka beszüntette a munkát, és ehhez sokan csatlakoztak az egyetem más munkavállalói közül is. A sztrájktárgyalások folytatódtak, ma is  eredménytelenül, ezért további egyeztetések várhatók.
A sztrájkolók sajtótájékoztatóján hallgatók is felszólaltak. Elmondták, hogy szerda este, közvetlenül leköszönő vezetőségük búcsúztatója előtt kapták a hírt:
„A Színház- és Filmművészetért Alapítvány illegitim kuratóriuma, nyílt pályázat kiírása nélkül kinevezett egy színházi és egy filmes rektorhelyettest, akik az intézményvezetői feladatokat is elláthatják”.

Amint arról a Népszava is beszámolt, Vidnyányszky Attila az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának elnöke az állami televízió M5 csatornájának szerda esti műsorában jelentette be: Novák Emil filmrendező a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) általános rektorhelyettese lesz, míg Zalán János színész, producer oktatási rektorhelyettesként dolgozik csütörtöktől.
„Ezután Sem a Színházművészeti Intézetbe, sem a Film- és Médiaintézetbe nincs bejárásuk az általunk el nem ismer kuratórium által hivatalba helyezett személyeknek”

– mondták a diákok.

A hallgatók nem engednek a követeléseikből
Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Hozzátették, hogy követeléseikből továbbra sem engednek, és ha azokat az illetékes Innnovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) azokat nem teljesíti, az épületek blokádját fenntartják. Megerősítették, hogy a kuratórium által újonnan kinevezett kancellár, Szarka Gábor valóban a fizetések visszatartásával fenyegetőzött.
„Ezzel a kancellár a munka törvénykönyvében rögzített munkáltatói kötelezettségét sérti meg, miközben minden szervezeti vezető intézkedési jogát elvette, cenzúrázza az egyetem kommunikációs felületeit, az ITM pedig tíz hónapja nem biztosít rektort az egyetemnek”

– szögezték le.

Végül, mint ismertették, csütörtökön érkezett meg a hallgatókhoz Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosának a levele, aki az egyetemi autonómia sérülése miatti megkeresésükre közölte, hogy vizsgálatot indít az SZFE ügyében.

Éljen a zúzás: visszatér az AC/DC

MTI-Népszava
Publikálás dátuma
2020.10.01. 16:28

Fotó: SVEN HOPPE / AFP
A hat évvel ezelőtt felállásban lépnek színpadra, és új lemez is lesz
Az AC/DC újraaktivizálódása "PWR UP" címmel fut, és legfontosabb eleme, hogy ismét Brian Johnson a csapat énekese.

A frontember negyven évvel ezelőtt, Bon Scott halála után csatlakozott a zenekarhoz, 2016 óta viszont Axl Rose helyettesítette a Guns n' Rosesból, miután Johnson komoly halláskárosodása miatt leállt a turnézással. Brian Johnson mellett újra az AC/DC-ben játszik Phil Rudd dobos, akit 2015-ben kábítószer-birtoklás miatt ítéltek el, valamint Cliff Williams basszusgitáros, aki 2016-ban vonult vissza. Mellettük természetesen ott van a fedélzeten Angus Young gitáros, az egyetlen még élő az 1973-as alapítók közül, valamint a másik gitáros, Stevie Young is - írta a New Musical Express (nme.com).
Ez az ötös készítette az AC/DC eddigi utolsó (sorrendben tizenhetedik), 2014-es stúdióalbumát, a Rock or Bust-ot.  A hírek szerint az együttes (amelyben a legfiatalabb Stevie Young is 63 éves) még egy utolsó zenei anyagot készít. Ezt az AC/DC zenészeivel jó kapcsolatokat ápoló Dee Snider, a Twisted Sister énekese is megerősítette. Szerinte a stúdiómunkálatok már be is fejeződtek, de a koronavírus-járvány eddig megakadályozta, hogy az anyag megjelenjen.

Vagyunk-e a magunk urai?

Csepregi Evelyn
Publikálás dátuma
2020.10.01. 10:00

Fotó: Béres Márton / Népszava
Zavarba ejtő képekkel, felvetésekkel, múlhatatlan dilemmákkal találkozunk a Kiscelli Múzeum Testkép című kiállításán.
Melyikünk ne állt volna már a tükör előtt feszengve, vagy épp elégedetten figyelve saját testi adottságait, megjelenését? Ki ne nézett volna már végig a villamoson vele szemben ülőn, vagy ne érezte volna magán mások – illetlen, vagy véletlen – tekintetét? Bár a hétköznapok során nem mindig tulajdonítunk neki jelentőséget, úgy tűnik, az életünk nagy része a test és az arról alkotott imázs körül forog. Noha ez nem új jelenség, a terület már a kezdetektől foglalkoztatta az emberiséget; hétköznapi és tudományos diskurzusok elengedhetetlen sarokkövévé vált a téma, amely az idő múlásával egyre inkább lett közösségivé és társadalmivá, távolodva-közeledve az egyéni és személyes meghatározottságoktól.
A Kiscelli Múzeumban látható Testkép – Akt a kortárs magyar fotográfiában című tárlat az ehhez kapcsolódó, sokféle, végeérhetetlennek tűnő képzeteket próbálja meg körbejárni: a testhez fűződő attitűdöket, s annak reprezentációját a nemi- és társadalmi szerepek, az identitás- vagy a morál változása, valamint az egyén és környezete életében játszott jelentés felől vizsgálja. A ruhátlan alakokat szemlélve a nemek közti egyenlőtlenségek és hétköznapi sztereotípiák – legyenek azok pozitívak, vagy negatívak –, a magunkkal és másokkal szemben is alkalmazott testszégyenítés, vagy a tökéletességre, alakíthatóságra való törekvések egyaránt előkerülnek, miközben az aktfelvételeken keresztül a látogató saját viszonyulásait is tetten érheti.
A képek gyakran sebezhetőségeinkről és frusztrációinkról adnak számot: Tombor Zoltán felvételei a nőideál változásaira, és a média önértékelésre gyakorolt hatásaira reagálnak, míg Tímár Péter az akt esztétizáló tendenciáinak állít tükröt. Az elkerülhetetlen változásokra mások mellett London Katalin, Trembeczki Péter és Pinczehelyi Sándor, míg az anyaságra és a gyermeki létre Kusnyár Eveline és Vasali Katalin reflektál plasztikus, gyakran szimbolikus munkáival. Diósi Máté a férfi és női alak eltéréseiről ad tablót önmagán keresztül, s szintén saját testéhez való viszonyáról mesél Szombat Éva élénk sorozatában. A határok feszegetése, a mozgástér tágítása jelenik Benkő Sándor vagy Eifert János felvételein, miközben Hirling Bálint, illetve Urbán Ádám sorozata szintén a korlátok megkérdőjelezéséről, azok átlépéséről szól. 
Rendhagyó projekt Pátkai Rozina mammary című memóriajátéka, amely a mellpárosítás elvén alapul; Spanyár Judit Körte-sorozata, ami az asszociációk és nyelvi kifejezőkészségünk összefüggéseit tárgyalja; vagy Fedor Ilka magzati állapotot megidéző Izoláció című munkája. Az egyes alkotások üzenetei hosszú időre útravalóul szolgálhatnak, megannyi állítást hordoznak, ám számos megválaszol(hat)atlan kérdést is felvetnek. Egyszerre izgalmas és zavarba ejtő képekkel és felvetésekkel találkozunk, amelyek elkerülhetetlenné teszik a szembefordulást önmagunkkal, saját testünkkel, és másokéval. Kirajzolják azokat a napjainkban egyre aktuálisabbá váló kérdéseket is, hogy van-e egyáltalán közünk mások testéhez, és mennyire vagyunk mi magunk megjelenésünk és önmeghatározásunk urai. A Testkép kétségtelenül az év egyik legfontosabb, legsokoldalúbb kiállítása, amely legalább annyira szól a kortárs művészet tűpontos reflexióiról, mint rólunk, nézőkről.
Infó: Testkép – Akt a kortárs magyar fotográfiában Kiscelli Múzeum Kurátorok: Somosi Rita és Szarka Klára Nyitva: október 25-ig.