vásárlási szokások;koronavírus;

2020-10-05 13:14:00

A templom lenne a magyarok legfőbb közösségi helye?

Egy felmérés szerint ez a valóság. Vásárolni pedig a hipermarketek helyett inkább a lakóhelyünkhöz közeli boltokba járunk.

A magyarok közel háromnegyede vásárol a helyi közösségében, azaz kis- és közepes vállalkozások által működtetett üzletekben, boltokban a tavaszi karanténidőszak óta – derült ki a Mastercard Népszavához hétfőn eljuttatott legfrissebb kutatása szerint. 

Az Európa-szintű vizsgálat szerint a kontinensen minden negyedik vásárló (=4 százalék) a bevásárlóközpontok, hiper- és szupermarketek helyett a lakókörnyezetében található boltokban szerzi be a mindennapi élethez szükséges termékeket. Ez az arány a magyarok esetében 72 százalék.

A magyar válaszadók 40 százaléka ezt azért teszi, hogy segítse a saját, helyi közösségét, 30-30 százalék jelölte meg fő motivációként az egyszerűbb közlekedést, illetve a helyi boltosokkal kialakított új kapcsolat fontosságát. Az összesített európai arány ezen a területen 49 százalék.  

Mit javasol az ismerősünk?

A megkérdezett magyarok 27 százalékát mások ajánlása motivál a helyi közösségekben való költésre, míg közel minden negyedik (24 százalék) szerint a kínálat minősége jobb itt. Kimutatható, hogy a helyi vásárlások melletti érvek esetében az európai adatok néhány százalékkal rendre megelőzik a magyarokét.

A hazai adatok ennek függvényében: a válaszadók 37 százaléka jelölte meg a kényelmet, 35 százaléka a közlekedést és 30 százalék a nagy áruházakban jellemző hosszú sorokat, hogy miért is vásárolnak szívesebben helyben.

    

Az európaiak csaknem háromnegyede, 72 százaléka szívesebben vásárol ismerősétől, és ugyanennyien bíznak a helyi boltosok ajánlásaiban. Magyarországon az előbbi arány 73 százalék, míg utóbbi csak 69 százalék.

Jó napot, szomszéd!

A karantén kezdete óta a közösségi értékek is komoly változásokon mentek át. Az európai emberek átlagosan 58 százalékkal nagyobb valószínűséggel köszönnek szomszédaiknak, mint egy évvel ezelőtt, a magyarok körében ez az arány 49 százalék.  Minden ötödik válaszadónak van tartalék kulcsa a közvetlen szomszédjához  (európai szinten 19 százalék, a hazain 14 százalék).

Érdekesség, hogy a helyi közösség öt legfontosabb eleme Európában sorrendben az iskola, a kávézó, a pékség, a posta és a park. Ez a lista Magyarországon így alakul:

A Mastercard által megrendelt kutatás során a OnePoll független kutatócég 2020 szeptemberében 16 ország 13 000 felnőtt válaszadóját kérdezte.