üzemanyag;Szijjártó Péter;helikopter;

- Szijjártó milliós kerozinszámlája

Két év alatt 35 órát repült a rendőrség helikopterével a külgazdasági és külügyminiszter 2 millió forintnyi üzemanyagot elégetve. A teljes költség a 9,5 milliót is elérheti.

Szijjártó Péter hét utazása során idén 18 órát és 15 percet, tavaly pedig szintén hét utazás alkalmával 16 órát és 44 percet töltött a Készenléti Rendőrség bőrüléses helikoptere, a MD 902 Explorer fedélzetén – közölte adatigénylésünkre válaszolva az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Ehhez képest Pintér Sándor, a rendőrséget irányító belügyminiszter 2019-ben csak kétszer ült fel a gépre, és összesen hat órát repült, idén pedig egyáltalán nem vette igénybe még. Más kormánytag 2019-2020-ban – legalábbis az ORFK válaszadásáig – nem használta ezt a helikoptert.

Ugyanakkor azt az Országos Rendőr-főkapitányság nem közölte, hogy mennyibe kerültek ezeket az utazások, mert a rendőrség nem dokumentálja külön-külön az egyes repülések konkrét költségeit. Azaz tételes elszámolás helyett úgynevezett göngyölt összegeket tartanak nyilván, amelybe az üzemeltetési-karbantartási költséget és a pilóták bérét is beleszámítják. Ám a rendőrség ezt a számot nem adta meg, mert úgy értelmezték a kérésünket, hogy erre nem vonatkozik az adatigénylésünk.

Viszont az MD902 Explorer technikai leírása a gyártó honlapján fent van, ebből pedig kiderül, hogy a helikopter óránként 65 gallon, azaz 246 liter üzemanyagot fogyaszt. Mint Oletics Imrétől, a Fly4Less Kft. ügyvezetőjétől, gyakorló pilótájától megtudtuk, ezt a fogyasztási mutatót általában csak minimálisan, pár literrel befolyásolja a jármű által szállított súly, illetve a le- és felszállások száma – igaz, azt is hozzátette, hogy cégük nem üzemelteti ezt a típust, ilyet csak a Készenléti Rendőrség használ Magyarországon.

Ugyanakkor az egyik közbeszerzési leírásból kiderül, hogy a Készenléti Rendőrség tavaly decemberben négyéves szerződést kötött a MOL-lal: 400 millió forintért mintegy 1,8 millió liter kerozint vásároltak. A Jet

A1-néven is ismert üzemanyagot így literenként nettó 222 forintért szerezték be.

Ezek alapján kiszámoltuk, hogy a külgazdasági és külügyminiszter idei repülései közel egymillió forintos kerozinköltséggel jártak, a tavalyi utak ára pedig megközelítette a 900 ezer forintot. Ez csak két év üzemanyag-számlája, bár a legmozgalmasabb két évé: a 24.hu értesülései szerint Szijjártó Péter az elmúlt öt évben hússzor vette igénybe utazásaihoz a rendőrség flottáját, ebből tehát tizennégyszer 2019-2020-ban. 

Helikopterrel érkezett Belgrádba, de egy tolnai gyárlátogatásra és egy szekszárdi üzleti ebédre is így utazott.

Legalább két alkalommal rendőrségi helikopterrel szállt le a Budapesttől légvonalban 17 kilométerre található Dunakeszin, ahol lakik. A repülések üzemanyag-költsége tehát öt év alatt több millió forintra rúghat; a számlát a hatóság, közvetve az adófizetők állják. Mindezt úgy, hogy a rendőrség korábban azt közölte, az MD902 Explorert nem politikusok reptetéséhez vette, hanem határvédelmi feladatok teljesítéséhez, tömegrendezvények biztosításához.

Bár Szijjártó, illetve tárcája nem fizetett ezekért az utazásokért, szakmai körökből származó információink szerint egy ilyen adottságokkal rendelkező – két gázturbinás, 4-6 személy szállítására alkalmas – gépet 450-500 ezer forintos óradíjjal lehet kibérelni. Kérdésünkre Oletics Imre reálisnak nevezte ezt az árat, bár hangsúlyozta, hogy ennek az összegnek durván 60 százalékát a gépek üzemeltetési költségei (karbantartás, alkatrész-beszerzés, tárolás, üzemanyag és biztosítási díj) teszik ki, a maradék 40 százalék a helikoptert üzemeltető cégek haszna. Ha csak a 450 ezer forintos összeg 60 százalékával számolunk, mint repülési költséggel, akkor Szijjártó 2019-2020-as utazásai akár 9,5 millió forintba is kerülhettek. 

Az érdekvédők szerint az új jogviszony - amelyet a tervek szerint januártól vezetnének be az állami egészségügyben - súlyosan korlátozná a munkavállalók egyéni, valamint kollektív jogait.