Előfizetés

„Kortárs butik” – Műtárgyat a fa alá

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2020.12.03. 11:30
Bánki Ákos festőművész és Schneller János művészettörténész a RAF szervezői
Fotó: NEOGRÁDY-KISS BARNABÁS
A Resident Art Fair nevű tárlaton a megszokottnál olcsóbban juthatunk hozzá a művészeti alkotásokhoz.
Ki ne álmodozott már arról, hogy egy kiállításról hazatérve az otthonában is viszontlássa a kedvenc alkotásait? A december 3-án nyíló Resident Art Fair (RAF) nevű művészeti vásáron ezt most bármelyik művészetrajongó átélheti, a nyolcadik kerületi A.P.A. Galériában rendezett kiállításon ugyanis közel háromszáz műből lehet válogatni, amelyek között található olaj-, tempera- és akrilfestmény, tollrajz, linóleummetszet valamint kis példányszámú számozott és aláírt szitanyomatok, digitális nyomatok, litográfiák és rézkarcok. – A célunk az volt, hogy demokratizáljuk a piacot, hogy minél több vásárló tapasztalja meg a műgyűjtés élvezetét – állítja Schneller János művészettörténész és Bánki Ákos festőművész, a kiállítás két kurátora. A Palotanegyedben rendezett vásár pontos megnevezése amúgy „kortárs butik”, utalva a nyolcvanas évek fogyasztói világára, a kurátorok ugyanis számos, a korszak jelentős alkotójától válogattak össze közel száz képet. A kiállításon a Collector's Selection (Gyűjtői válogatás) című csoportban így megvásárolhatók többek között Bak Imre, Bálint Endre, Fajó János, Fehér László, Nádler István és Victor Vasarely 1971-től 1995-ig készült munkái. – Utóbbi műveket akár befektetés céljából is érdemes megvenni, elképzelhető ugyanis, hogy tíz-tizenöt év múlva akár komoly áremelkedések is lesznek – mondja Schneller. Az árkategóriák között persze vannak különbségek, ezért az érdeklődőknek érdemes először Young n’ Fresh (Fiatal és friss) szekcióból szemezgetni, amelyben a nemrég diplomázott és a középgenerációs művészek közel kétszáz darab munkája tekinthető meg, akik között tehetséges pályakezdők is szerepelnek. – Folyamatosan figyeljük az Instagramon az új művészeket, és arra törekszünk, hogy a legjobbakat keressük meg. De olyan is van, hogy ők jelentkeznek be hozzánk, vagy az ismerőseiket ajánlják – mondja Bánki, hozzátéve, jövőre lehet, hogy pályázati alapon fogják elbírálni az alkotókat. Az idei vásár a pandémia miatt azonban más mint az előzőek. A szervezőknek szigorú szabályokat kellett szabniuk, a százötven négyzetméteres galériában egyszerre legfeljebb tizenöt látogató tartózkodhat, csoport esetén pedig kilenc fő, de a vásárlók idén először webshopból is megrendelhetik a műveket, amelyeket akár egy felvevőponton is átvehetnek, de a házhozszállítást is választhatják. – Abban reménykedünk persze, hogy munka után az embereknek marad még ideje és mozgástere, hogy a galériába is benézzenek – mondja Bánki, aki szerint a műgyűjtés egy olyan műfaj, amit a legjobb élőben művelni. Egy szűk hónappal ezelőtt a Godot Galéria által szervezett Godot ART Fair nevű művészeti vásár egy fokkal könnyebb helyzetben volt mint a RAF, a szervezőknek ugyanis nem kellett számolniuk a kijárási korlátozással. A Godot egyik alapítója, Sáfár Zoltán szerint azonban a vírushelyzet miatt nekik is újra kellett gondolniuk az évente megrendezett mustrájukat, így az egykori Goldberger Textilgyárból átalakított Godot Kortárs Művészeti Intézetben megrendezett kiállításmegnyitóra csak előzetesen megvásárolt jeggyel lehetett belépni, amellyel azonban kvázi megszűrték, hogy ki az, aki potenciális vásárló lehet. – Korábban nem gondoltunk erre a eshetőségre, de a pandémia erre kényszerített minket – mondja Sáfár. A Godot alapítói a vásárral párhuzamosan szintén elindítottak egy online galériát „by Godot” néven, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a műkedvelők a mustrát követően karácsonykor is vásárolni fognak. Kozák Gábor, a Godot Galéria művészeti vezetője szerint ugyanis a tavaszi karantén óta az emberek figyelme fokozatosan a lakásuk belseje felé fordult, így szívesebben vásárolnak új bútorokat, dizájntárgyakat vagy akár új művészeti alkotásokat, pláne most, hogy a korlátozások miatt már moziba és színházba se lehet menni. – Tavasz óta az emberek jobban értékelik az apró örömöket, sőt még inkább igenlik az életet, a carpe diem érzést, és ezért talán még könnyebben nyúlnak a pénztárcájukba – mondja Kozák.

Infó:

Resident Art Fair – kortárs butik Helyszín: A. P. A. Galéria (8. kerület, Horánszky utca 5.) Nyitvatartás: december 3-22., 12.00-19.00 A kiállítás katalógusa elérhető a RAF Facebook-oldalán

Álmok és valóság körtánca – Kényszerűen virtuális térbe költöztek a teátrumok

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2020.12.03. 11:00
A Trafó újcirkuszi előadása kifejezetten filmre készült
Fotó: SZÁSZ ZITA LAURA
A Trafó egy teljesen új sorozatot kínált, a román Országos Színházi Fesztivál, több erdélyi előadást, köztük a nagyváradi teátrumét, az Örkény pedig profilt bővített saját gyártású élő stream produkciókkal.
Mit gondol egy artista, miközben gyakorlatilag folyamatosan az életével játszik? Erre az egyébként egyáltalán nem egyszerű kérdésre igyekezett válaszolni a Trafó teljesen új online sorozatának első darabjában  a Grotesque Gymnastics  újcirkusz társulata A kudarc autonómiája című előadásában. A produkció alapanyaga egy harmincöt éves artista nő diktafonra vett önvallomása. Fizikai és lelki sérülések sajátos naplója. Téri Gáspár pedig rendezett ebből egy izgalmas film a filmben helyzetet. Miközben halljuk a nő szavait, gyakorlatilag egy cirkuszi előadás felvételét látjuk. Egy forgatást maszkos operatőrökkel, a stáb tagjaival. A szereplőket pedig a felkészüléstől a beteljesedésig, vagyis magát az attrakciókat is láthatjuk élesben rúddal, karikával és más eszközökkel. Olyan az egész, mint egy dokumentumfilm, amely közel enged a főhőshöz, de egyfajta rálátást is biztosít. Azt a megmagyarázhatatlan szenvedélyt próbálja megfejteni, ami az artista nőt hatja, miközben óriási fájdalmai vannak, hiszen többször megsérült leesett a szerről. De nem adja fel. Felkel és újra nekifut, felmászik a rúdra és nem engedi, hogy legyőzzék a tárgyak a testét. Önfeledt küzdelem és színházi katarzis egyben. A szereplők, Kudlák Eszter, Bardóczy Ilka, Takács Lacek, Téri Gáspár és György Tibor és Szabó-Székely Ármin dramaturg és Zsigó Anna konzulens együttes munkája mindenképp figyelemre méltó.
A nagyváradi Napsugár expresszben a Balkánról próbálnak kitörni a szereplők
Fotó: VÍGH LÁSZLÓ MIKLÓS
Ugyanez elmondható a nagyváradi Szigligeti Színház Napnyugat expressz című előadásáról, melyet az online megrendezett bukaresti Országos Színházi Fesztivál programjába válogattak be. Az ezúttal online megtartott rendezvényt az Országos Színházi Szövetség (UNITER) és a Román Televízió szervezte. A dráma a Franciaországban élő román Matei Vișniec Balkán trilógiájának második darabja. (Az elsőt, a Migránsoookat, amelyből Székelyudvarhelyen született előadás, nálunk is lehetett látni a MITEM-en és a POSZT-on is.) A trilógia ihletője a szerző szerint a boszniai háború. A Napsugár expressz pedig kifejezetten arról szól, hogy ki lehet-e törni a Balkánról? Létezik-e átjárás Kelet és Nyugat között? Az előadás kerete, hogy egy vak tábornok (Kardos M. Róbert), a lányával rendszeresen kiviteti magát a falu állomására és együtt várják az Orient Expresszt. A fiatalok pedig jobb híján eljátsszák neki a vágyott szituációt. Ez már önmagában eléggé abszurd, de ehhez társulnak további más témájú jelenetek, amelyek egy torokszorító fanyar tablóvá egészítik ki az álmok és a valóság egymásba kapaszkodó állandó körtáncát. Az egyikben például fellázad a menyasszony és kérdőre vonja olasz vőlegényét, hogy valójában miért is csábította el, Lehet, hogy egyszerűen csak kihasználni akarja? Egy másik jelenetben a szökni igyekvő pár Olaszország helyett csak Albániáig jut. Ami összeköti ezeket az epizódokat, az a reménykedés, és a kitörési vágy, hogy aztán jöjjön a keserű szembesülés. Nagy erénye az előadásnak, hogy erős a társulati játék. A végén pedig még a közös zenéléssel kísért az előzményekből logikusan nem annyira adódó könnyedebb véget is elfogadjuk, úgy téve, mintha a vágyak olykor mégis legyőzhetnék a realitást.
A ház tornáca versmondókkal népesül be az Örkény Színház Anyám tyúkja 1, 2 előadásában
Fotó: HORVÁTH JUDIT
Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója viszont nagyon is reálisan döntött, amikor még a járvány második hulláma előtt beruházott és munkatársaival együtt létrehozott egy saját stream-stúdiót, ahol élőben tudnak rögzíteni online térben látható előadásokat. Akkor viszont többen megkérdőjelezték a realitásérzékét, amikor úgy döntött, hogy a magyar irodalom kötelező verseiből álló összeállítást beilleszt a színház repertoárjába. Aztán ez annyira bejött, hogy lett egy folytatása is. Most pedig az Anyám tyúkja 1, 2 bekerült a teátrum stream kínálatába is. Mindkettő évek óta műsoron van, mégis megtud lepni. Főként a frissessége és hogy mennyire képes filmszerűen működni. Eleve nagyszerű játéktér Izsák Lili tornácos ház díszlete. Be lehet lakni, és nem csak a színésznek, hanem az operatőrnek is. Nem beszélve az üres nézőtérről, ahová beültek a színészek, kiterjesztve a játékteret. Gyakran jól leolvasható a mellettük lévő székek sorszáma, játékos asszociációkra adva alkalmat. De azért az igazi főszereplők maguk a versek, na és Kákonyi Árpádnak az estekhez jól illeszkedő finom, a ritmushangszerekre épülő zenéje. A versek zenéje összeér a valódi muzsikával. Az Anyán tyúkja 1, 2 egy erős csábítás. A magyar líra mély bugyraiba. Több mint két órában pedig már egy valódi váratlanságokkal teli maraton. Egy olyan hosszútávfutás, ahol nem elfárad az ember, hanem feltöltődik. És még a monitor sem jelent távolságot. Hiba lenne a költészetet leírni!

Infó:

Grotesque Gymnastics újcirkusz társulat A kudarc anatómiája Trafó Rendező: Téri Gáspár

Végső búcsút vettek Benkő Lászlótól

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.02. 22:13

Fotó: Kovács Attila / MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap
Az Omega együttes alapítóját a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra.
A legendás zenészt szűk családi körben temették el szerda délelőtt. A ravatalnál beszédet mondott több zenésztársa, Freinreisz Károly és Nagy Feró, valamint barátja, Lukács Sándor. Kóbor János korábban jelezte, ő maga nem mond beszédet, mivel a fájdalomtól képtelen lenne rá. Benkő László 77 éves korában hunyt el.