Mészáros Lőrinc;

2021-01-29 07:30:00

A meg nem érkezett vendégek után is szép summát kaptak Mészárosék

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Hunguest Hotels szállodalánc kapta a legnagyobb kompenzációt a tavaly november 11. és december 10. közötti foglalásai után a magyar államtól, írta a 24.hu az Magyar Turisztikai Ügynökség adatai alapján.

A visszamondott foglalások miatt több, mint hárommilliárd forintnyi igény érkezett a szálláshelyektől, amelyek az elmaradt bevételeik 80 százalékára tarthattak igényt, de csak úgy, ha nem bocsátották el és mindvégig fizették alkalmazottjaikat.

A legnagyobb támogatást, 146 millió forintot, a sárvári Spirit Hotel Thermal Spa kapta, a második legnagyobb összeg 93 millióval a Saliris Resort Spanak jutott. Az egerszalóki hotel a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Hunguest Hotels (HH) – amely a járvány első hullámakor 850 dolgozójától vált meg – tagja, a szállodalánc kilenc egysége összesen 289 milliós támogatásban részesült. A másik nagy hazai hotellánc, a brit tulajdonosi hátterű Danubius Hotels (DH) ennek kevesebb, mint negyedét kapta 11 szállodája után, ami elvileg jelentősen kevesebb foglalást jelent.

Összehasonlítottuk a két cég egy-egy, azonos paraméterű hoteljét. Ahogyan a HH-hoz tartozó szegedi Hotel Forrás, úgy a DH-tag hévízi Ensana Thermal is négycsillagos, nagyjából kétszáz szobás szálloda, előbbiben aktuálisan 30 ezerért, utóbbiban 41 ezerért kínálnak két fő részére, félpanzióval egy éjszakát. A Forrás foglalásai után a HH 34,77 milliós, az Ensana Thermal után a DH 16,2 milliós állami kompenzációt kapott, ami azt jelenti, hogy november 11. és december 10. között a szegedi hotelnek több mint kétszer annyi foglalása volt, mint a hévízinek. A lapunk által megkérdezett turisztikai szakember szerint ez akár el is képzelhető, ugyanis Szeged inkább a belföldi, míg Hévíz a külföldi turisták célpontja, s utóbbiak szinte teljesen elmaradtak tavaly.

Több vidéki szállodát is megkerestünk, vezetőik között vegyes fogadtatásra talált a foglalások utáni állami kompenzáció. A nagyobb szálláshelyek közül többen azért nem kaphattak támogatást, mert a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) – melybe 2019 óta kell beírni a foglalásokat – rendszere a regisztrációs program árkód mezőjéből vette át a kieső összegeket. Ezt azonban sok helyen csak a vendég tényleges megérkezésekor szokták kitölteni, így hiába volt igazolt foglalása a szálláshelynek, az nulla forinttal lett elszámolva.

Hasonlóképpen nem tudtak élni az állami támogatással a magánszálláshelyek, melyek jelentős része az ingyenes - és NTAK-tól független – Az Én Vendégszobám szoftveren keresztül szolgáltatja adatait, vagyis nem volt látható a foglalásuk a rendszer számára. Pedig több helyen – főként a Balatonnál – 70-90 százalékos foglaltsággal rendelkeztek a november 11. utáni időszakra. Ők az első hónapra – december 10-ig – nem kaphattak semmiféle kompenzációt, csak a december 11-től érvényes bértámogatást vehették igénybe, ám még egyetlen forintot sem kaptak.

A szállodák tulajdonosai a lehetséges kompenzációról is ellentmondásos információkkal rendelkeznek. Beszéltünk olyan egri szállodással, aki úgy tudta: csak a tavaly tavaszi nem teljesült foglalások után járt pénz, de ők azt sem kapták meg, mert a szoftveren nem vezették fel az adatokat, csak a papír alapú nyilvántartásukban – előbbit a vendég érkezésekor szokták kitölteni. Ebből kiindulva novembertől már a számítógépes rendszerbe is betáplálták az adatokat, ám úgy tűnik, valamilyen rubrikát mégis elmulasztottak kitölteni, mert most sem járt nekik a támogatás. Kis szállodának számítanak, veszteségük mégis meghaladja a tízmillió forintot. Igaz, most hat hónapig néhány alkalmazottjuk után kapnak 200 ezer forintos bértámogatást, őket ezt követően még 3 hónapig foglalkoztatniuk kell. - Ki kell bírni még egy darabig, ha ez az ára a biztonságnak. Öröm az ürömben, hogy a január és február amúgy is holtszezonnak számít nálunk, ha március közepén kinyithatunk, annak már nagyon örülnénk – mondta.