dugódíj;Fürjes Balázs;

2021-02-09 06:18:23

Rossz volna a Nemzeti Közlekedési Stratégia?

Lehet, hogy Fürjes Balázs államtitkár létére nem ismeri a Magyarország Kormánya által az 1486/2014 (VIII. 28.) kormányhatározattal elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiát? Például azt a passzust a 70. lapon, hogy “A fővárosban a közlekedés-biztonsági intézkedések szélesebb tárháza (pl. a gyaloglás és kerékpározás előnyben részesítése, közösségi terek újraosztása, egyéni gépjárműforgalom sebességcsökkentése, átmenő gépjárműforgalom korlátozása, rövid távolságú utazások ösztönzése stb.) alkalmazható, de a közlekedési létesítményfejlesztés általában drágább, mint más nagyvárosban.”

Mert ha ismerné, biztosan nem kárhoztatná Karácsony Gergely főpolgármestert lépten-nyomon azért, ami a kormányhatározat végrehajtása érdekében az utóbbi hónapokban történt Budapesten, például a Nagykörúton és a Bartók Béla úton. Inkább örülne annak, hogy a Fővárosi Önkormányzat használja a menedzsment eszközök egyikét-másikát.

A jelek szerint az ösztönzési rendszernek (díjak, támogatások, szemléletformáló eszközök) a stratégia által előirányzott összehangolt fejlesztéseit sem ismeri, közülük is különösen a következőket (l. a 64. lapon):

“Városi személyforgalmi díjak: A behajtási (dugó) díjak – esetlegesen hely-, távolság- és

időpontfüggő városi útdíj formájában –, parkolási díjövezetek elfogadható finanszírozási egyensúlyalakító eszközök, azonban gondos előkészítés során igazolni szükséges, hogy a bevezetésre kidolgozott konkrét megoldás a közlekedési rendszer hatékonyságát növeli, a társadalmi (idő, üzemanyag) veszteségeket csökkenti. Költséghatékony kiépítéssel és működéssel biztosítani kell, hogy a bevételek a közösségi közlekedés működtetését és színvonalának javítását szolgálják. Evégett fel kell gyorsítani az egyéni és közösségi közlekedés közötti módváltást elősegítő fejlesztéseket, különösen a P+R, K+R, B+R parkolók építését. Egységes rendszerben kell szabályozni a behajtás, a parkolás, a zaj- és a levegőtisztaság-védelem díjtételeit.”

Mert ha Fürjes Balázs ismerné ezt a dokumentumot, nem követelte volna január 28-án este az ATV-ben, hogy Karácsony Gergely – (vissza)élve a járvány miatti rendkívüli helyzet adta jogaival – szétzilálja a Budapesti Mobilitási Tervet, és kivegye abból éppen az egyik legfontosabb városi személyforgalmi díj menedzsment eszközt, a dugódíjat.

Persze mint annyi mindent, a Nemzeti Közlekedési Stratégiát is szét lehet verni, kigyomlálhatók belőle a “társadalmi hasznosságot eredményező menedzsment eszközök”, különösen azok, amelyek hazánk, városaink élhetőbbé tételét célozzák. De most, amikor a különféle uniós támogatások felhasználásában minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kap a klímavédelem, amit a közlekedésben legjobban a magánautózás visszaszorítása szolgál, ez a visszalépés veszélyes lehet. Ezért inkább azt ajánlom Fürjes Balázs államtitkár úrnak, hogy megszólalásait igazítsa a Nemzeti Közlekedési Stratégiához!