Előfizetés

Koplalástól túlevésig – Így akadályozhatjuk meg a stresszevést

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.02.20. 14:14

Fotó: MERMET/Photononstop / AFP
Az otthonlét, bár segít lassítani a koronavírus terjedését, sok más hatása mellett könnyen folyamatos evéshez vezethet.
Az elmúlt lassan egy évben a közösségi oldalakon sok vicces képet lehetett látni arról, hogy az otthonlét egyenes következménye a sütés-főzés és az evés, aminek pedig nem is olyan hosszú távú eredménye a testsúly növekedése. Bár az étkezés lehet a szervezet stresszre adott természetes reakciója is, ha sokszor és rendszeresen túlzásba visszük, tovább növelheti az elhúzódó járványhelyzet miatt egyébként is magas stressz- és szorongásszintet. A Healthline még az első hullám idején készült összeállítása szerint ahhoz, hogy mindezt elkerüljük, az egyik legjobb módszer, ha megpróbáljuk megfejteni, miért eszünk többet a szükségesnél. A túlevésnek ugyanis a stresszen kívül is számos oka lehet; unalom, öröm, illetve bánat is kiválthatja. Minden evés előtt érdemes feltenni a kérdést, hogy érezzük magunkat: unatkozunk, szorongunk, stresszesek vagy magányosak vagyunk. A válasz egy lépéssel közelebb vihet ahhoz, hogy mi késztet arra, hogy a szükségesnél többször vagy több ételt vegyünk magunkhoz.     

Napirend és kísértés-csökkentés

Azt, hogy a jelenlegi helyzetben is fontos a napi rutin, sok helyről halljuk, mi is írtunk róla, lényeges, hogy ez a napi étkezések menetrendjére is vonatkozzon. Ha megszoktuk, hogy naponta háromszor eszünk, próbáljuk ezt tartani, ne legyen több „konyhatúra”. Ha tudjuk, hogy nem vagyunk elég erősek, hogy ellenálljunk a nasik csábításának, próbáljunk olyan napirendet kialakítani, amelyben van helye a „bűnözésnek” is.  Segíthet az is, ha megszüntetjük a kísértéseket. Az orrunk előtt lévő sütemény, csoki fokozza az ingert, csökkenti az ellenállás lehetőségét. Kutatások igazolták, hogy a magas kalóriatartalmú ételek látványa ingerli az agy azon részét, amely a sóvárgásért és a túlevésért felelős. Ezért a legjobb, ha nem is tartunk otthon „bűnre” csábító ételeket. Ha „muszáj” nassolnunk, almát vagy nyers zöldséget rágcsáljunk. A ritmikus szájmozgás egyébként stresszoldó hatású, úgyhogy ha nem chipset ropogtatunk, még hasznos is. Noha stressz esetén még az is normális, ha „ártalmas” ételeket kívánunk és eszünk, a rendszeres és túlzott fogyasztásuk nemcsak hizlal, hanem a fizikai és a mentális egészségre is rossz hatással van. A megfelelő tápanyagtartalommal bíró és ízletes ételek nemcsak javíthatják az egészségi állapotot, segíthetnek a stressz leküzdésében, de megakadályozhatják a a túlevést is, hiszen nem „kattogunk” folyton azon, mit együnk éppen. Rossz szokás és túlevéshez is vezethet, ha nem tálaljuk ki az ételeket, hanem közvetlenül az edényből, a fagyis dobozból, esetleg „csak” a hűtőből falatozunk, mert így apránként az egész készletet elpusztíthatjuk. Az otthonlét előnye lehet, hogy főzni is van időnk. Célszerű egészséges, zöldségben és gyümölcsben gazdag ételeket készíteni. A portálon idézett kutatás szerint a házi készítésű ételt evők körében kevesebb volt a túlsúlyos és a magas testzsírszázalékú ember.      Az okostelefon, a televízió, a számítógép, de a közösségi oldalak is „elvarázsolnak”: a valóságból a virtuális világba visznek. És bár egy szórakoztató tévéműsor segít elvonni a figyelmet a szorongást okozó helyzetről, fontos, hogy étkezéskor a minimálisra csökkentsük ezeket a zavaró tényezőket, mert meggátolják, hogy a jelenben legyünk. Evés közben kapcsoljunk ki mindent és próbáljunk csak az ételre és magunkra koncentrálni.
A szakemberek szerint fontos az is, hogy ne koplaljunk. Ha korlátozzuk az evést vagy túl kevés kalóriát viszünk be, az előbb-utóbb „csaláshoz” és túlzásokhoz vezethet. Ez egyébként sem eredményez hosszútávon is megtartható fogyást, ráadásul károsíthatja a testi és szellemi egészséget, növelheti a stresszszintet. A portál azt is megjegyzi, nem ez az időszak a legalkalmasabb önmagunk bármiféle korlátozására, új diéta kipróbálására, a túlzott testmozgásra, de az irreális ideáloknak való megfelelésre sem. Célszerűbb, ha megpróbálunk egészséges kapcsolatot, barátságot kialakítani a testünkkel és a lelkünkkel.

Ivás, mozgás és alvás

Az, hogy otthon vagyunk, akár segíthet is az olyan egészséges szokások rögzítésében, mint a rendszeres folyadékfogyasztás. A megfelelő hidratáltság fontos a szervezet egészséges működése szempontjából, de segíthet megelőzni a stressz okozta túlevést is. A kevés folyadék fogyasztása növeli az elhízás kockázatát, rontja a hangulatot, a koncentrációt és az energiaszintet, ami szintén befolyásolja az étkezési szokásokat. Ha unjuk a sima vizet, feldobhatjuk néhány szelet friss gyümölccsel, így vitamint is juttathatunk a szervezetbe. Ha éppen meguntunk egy tevékenységet vagy végeztünk egy munkafolyamattal, ne nasit keressünk, hanem mozogjunk egy kicsit. Az interneten rengeteg edzésformához találunk segítséget, de egy „házkör”: séta vagy kocogás is jótékony lehet. A magazin által idézett kutatás szerint a fizikai aktivitás javíthatja a hangulatot, ami többek között csökkentheti stresszevés esélyét. Az általános egészség fenntartásához elengedhetetlen a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás is. Kialvatlanul többet és „rosszabb” ételeket kívánunk. A mennyiségen kívül ugyanis fontos a minőség is, a megfelelő tápanyagtartalommal bíró és ízletes ételek nemcsak javíthatják az egészségi állapotot, hanem segíthetnek leküzdeni a stresszt és megakadályozzák a túlevést is. Jó hatású például a dió, az avokádó, a bab és a tojás.      Bár egy pohár bor vagy rövidital segíthet ellazulni, csillapíthatja a szorongást, nem árt tudni, hogy az alkohol csökkenti a gátlásokat és növeli az étvágyat is. Túlzásba vitt fogyasztása ráadásul károsítja az egészséget és függőséghez is vezethet.

Lesz részünk napsütésben a hétvégén

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.02.19. 18:59

Fotó: Shutterstock
A legmagasabb nappali hőmérséklet többnyire 7 és 14 fok között alakul.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint szombaton reggel erősen felhős, párás, néhol ködös idő lesz, majd délelőtt, délben felszakadozik, csökken a felhőzet, feloszlik a köd, és hosszabb időre kisüt a nap. Kezdetben az Alföld déli részén kisebb eső még előfordulhat. Többnyire mérséklet marad a légmozgás, de a délkeleti szél helyenként megélénkül. 
A legmagasabb nappali hőmérséklet többnyire 7 és 14 fok között alakul, de a tartósabban ködös helyeken hidegebb lesz.

Vasárnap reggelre több helyen képződik köd, valamint rétegfelhőzet, amelynek nagy része napközben feloszlik, és egyre több helyen kisüt a nap. Egyes részeken azonban tartósabban felhős, párás, ködös maradhat az idő. Számottevő csapadék nem valószínű, legfeljebb a ködös tájakon fordulhat elő szitálás. A déli, délkeleti szél megélénkül, az Északnyugat-Dunántúlon néhol meg is erősödik. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában -3 és +4 fok között várható, de a derült, szélcsendes tájakon alacsonyabb értékek is előfordulhatnak. 
A maximum-hőmérséklet többnyire 8 és 14 fok között alakul, de a tartósabban ködös helyeken ennél több fokkal hidegebb is lehet.

A megelőzést és a gyógyulást is segítheti a maszk

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.02.19. 17:15

Fotó: DAVID GANNON / AFP
Ha helyesen hordjuk, segít megállítani a levegőben felénk szálló vírusrészecskéket, de egy új tanulmány szerint másképp is hozzájárul a súlyos megbetegedés megelőzéséhez.
Bár sokan nehezen viselik, hogy a lakásból kilépve maszkot kell hordanunk; kényelmetlennek, zavarónak érzik, kutatások igazolták, a szájat és az orrot is elfedő arcmaszk a fertőzések elleni védekezés, a járvány megállításának legfontosabb eszköze. Még az egyszerű, akár otthon varrt textilmaszk is képes kiszűrni a levegőből a cseppfertőzéssel terjedő koronavírus-részecskéket, jelentősen csökkentve ezzel a megfertőződés kockázatát. Egy, a Biophysical Journal című folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a súlyos megbetegedés kockázatát is mérsékli a maszkviselés. Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) kutatói azt találták, hogy a belélegzett magas páratartalmú levegő összefüggést mutat az enyhébb lefolyású koronavírus-fertőzéssel – írta a HáziPatika. A szezonálisan jelentkező légzőszervi megbetegedések - a nátha és az influenza - terjedése részben az alacsony relatív páratartalomhoz köthető, a száraz levegő ugyanis hamar kiszárítja a nyálkahártyákat, így azok kevésbé állnak ellen a kórokozóknak, ezért ajánlott a fűtésszezonban a rendszeres párologtatás. A magas páratartalom elősegíti a légutak öntisztulását, megnehezíti a kórokozók tüdőbe jutását. A nedves levegő kifejezetten támogatja az immunrendszer működését is.

Párásít a maszk

A kilélegzett levegő kicsapódik az arcmaszk anyagán, így hamar meleg, nedves közeg képződik mögötte.  A kutatók négyféle maszk párásodását vizsgálták: egy FFP2 (N95) jelzésű légzésvédőét, egy háromrétegű sebésziét, egy kétrétegű pamut-poliészter textilét, valamint egy nehéz anyagból készült textilmaszkét. Az ezeket viselő önkénteseket arra kérték, hogy egy lezárt acélládába lélegezzenek különböző hőmérsékleten. A szakemberek megállapították, hogy változó mértékben ugyan, mindegyik maszk növelte a belélegzett levegő páratartalmát. A legjobban a kétrétegű pamutmaszkok melegítették fel a belélegzett levegőt, az ezek viselésekor kialakuló közeg relatív páratartalmának emelkedése meghaladta a 100 százalékot. A kutatók arra jutottak, hogy a megnövekedett páratartalom, elősegíti a nyálkahártyára kerülő kórokozók kiürülését a szervezetből, késlelteti és csökkenti az alsó légutak megfertőződését, így egy esetlegesen kialakuló betegség is kevésbé lehet súlyos lefolyású. Az arcmaszkok tehát bár lehetnek kellemetlenek és megnehezítik a szemüvegesek életét, nemcsak a közvetlen megfertőződéstől védenek, hanem közvetetten a súlyos megbetegedés kockázatát is mérséklik.
„Az arcmaszkok erősen növelik a belélegzett levegő páratartalmát, és úgy véljük, hogy az ennek következtében hidratáltan tartott nyálkahártyáknak és légzőszerveknek köszönhetően csökkenthető a súlyos lefolyású Covid-19 kialakulása kockázata”

– nyilatkozta Adriaan Bax, a tanulmány egyik kutatója.

Hozzátette, ez a mechanizmus nemcsak a koronavírus, hanem az influenzavírusok okozta betegség esetén is megfigyelhető. A szakértők azt is kiemelték, hogy a párás közeg akkor is a hasznunkra válik, ha már elkaptuk a náthát vagy az influenzát, akkor is érdemes viselni az arcmaszkot. Ezzel nemcsak a környezetünkben lévők egészségét védjük, hanem a saját felépülésünket is támogathatjuk.