Előfizetés

Ellenőrizze szelvényét! Mutatjuk a hatos lottó e heti nyerőszámait

MTI
Publikálás dátuma
2021.02.21. 16:50

Fotó: Shutterstock
A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 7. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
Nyerőszámok: 1 (egy) 8 (nyolc) 10 (tíz) 33 (harminchárom) 34 (harmincnégy) 44 (negyvennégy) Nyeremények: 6 találatos szelvény nem volt. 5 találatos szelvény 25 darab, nyereményük egyenként 530 535 forint; 4 találatos szelvény 1361 darab, nyereményük egyenként 9745 forint; 3 találatos szelvény 27 085 darab, nyereményük egyenként 2260 forint. 

Koplalástól túlevésig – Így akadályozhatjuk meg a stresszevést

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.02.20. 14:14

Fotó: MERMET/Photononstop / AFP
Az otthonlét, bár segít lassítani a koronavírus terjedését, sok más hatása mellett könnyen folyamatos evéshez vezethet.
Az elmúlt lassan egy évben a közösségi oldalakon sok vicces képet lehetett látni arról, hogy az otthonlét egyenes következménye a sütés-főzés és az evés, aminek pedig nem is olyan hosszú távú eredménye a testsúly növekedése. Bár az étkezés lehet a szervezet stresszre adott természetes reakciója is, ha sokszor és rendszeresen túlzásba visszük, tovább növelheti az elhúzódó járványhelyzet miatt egyébként is magas stressz- és szorongásszintet. A Healthline még az első hullám idején készült összeállítása szerint ahhoz, hogy mindezt elkerüljük, az egyik legjobb módszer, ha megpróbáljuk megfejteni, miért eszünk többet a szükségesnél. A túlevésnek ugyanis a stresszen kívül is számos oka lehet; unalom, öröm, illetve bánat is kiválthatja. Minden evés előtt érdemes feltenni a kérdést, hogy érezzük magunkat: unatkozunk, szorongunk, stresszesek vagy magányosak vagyunk. A válasz egy lépéssel közelebb vihet ahhoz, hogy mi késztet arra, hogy a szükségesnél többször vagy több ételt vegyünk magunkhoz.     

Napirend és kísértés-csökkentés

Azt, hogy a jelenlegi helyzetben is fontos a napi rutin, sok helyről halljuk, mi is írtunk róla, lényeges, hogy ez a napi étkezések menetrendjére is vonatkozzon. Ha megszoktuk, hogy naponta háromszor eszünk, próbáljuk ezt tartani, ne legyen több „konyhatúra”. Ha tudjuk, hogy nem vagyunk elég erősek, hogy ellenálljunk a nasik csábításának, próbáljunk olyan napirendet kialakítani, amelyben van helye a „bűnözésnek” is.  Segíthet az is, ha megszüntetjük a kísértéseket. Az orrunk előtt lévő sütemény, csoki fokozza az ingert, csökkenti az ellenállás lehetőségét. Kutatások igazolták, hogy a magas kalóriatartalmú ételek látványa ingerli az agy azon részét, amely a sóvárgásért és a túlevésért felelős. Ezért a legjobb, ha nem is tartunk otthon „bűnre” csábító ételeket. Ha „muszáj” nassolnunk, almát vagy nyers zöldséget rágcsáljunk. A ritmikus szájmozgás egyébként stresszoldó hatású, úgyhogy ha nem chipset ropogtatunk, még hasznos is. Noha stressz esetén még az is normális, ha „ártalmas” ételeket kívánunk és eszünk, a rendszeres és túlzott fogyasztásuk nemcsak hizlal, hanem a fizikai és a mentális egészségre is rossz hatással van. A megfelelő tápanyagtartalommal bíró és ízletes ételek nemcsak javíthatják az egészségi állapotot, segíthetnek a stressz leküzdésében, de megakadályozhatják a a túlevést is, hiszen nem „kattogunk” folyton azon, mit együnk éppen. Rossz szokás és túlevéshez is vezethet, ha nem tálaljuk ki az ételeket, hanem közvetlenül az edényből, a fagyis dobozból, esetleg „csak” a hűtőből falatozunk, mert így apránként az egész készletet elpusztíthatjuk. Az otthonlét előnye lehet, hogy főzni is van időnk. Célszerű egészséges, zöldségben és gyümölcsben gazdag ételeket készíteni. A portálon idézett kutatás szerint a házi készítésű ételt evők körében kevesebb volt a túlsúlyos és a magas testzsírszázalékú ember.      Az okostelefon, a televízió, a számítógép, de a közösségi oldalak is „elvarázsolnak”: a valóságból a virtuális világba visznek. És bár egy szórakoztató tévéműsor segít elvonni a figyelmet a szorongást okozó helyzetről, fontos, hogy étkezéskor a minimálisra csökkentsük ezeket a zavaró tényezőket, mert meggátolják, hogy a jelenben legyünk. Evés közben kapcsoljunk ki mindent és próbáljunk csak az ételre és magunkra koncentrálni.
A szakemberek szerint fontos az is, hogy ne koplaljunk. Ha korlátozzuk az evést vagy túl kevés kalóriát viszünk be, az előbb-utóbb „csaláshoz” és túlzásokhoz vezethet. Ez egyébként sem eredményez hosszútávon is megtartható fogyást, ráadásul károsíthatja a testi és szellemi egészséget, növelheti a stresszszintet. A portál azt is megjegyzi, nem ez az időszak a legalkalmasabb önmagunk bármiféle korlátozására, új diéta kipróbálására, a túlzott testmozgásra, de az irreális ideáloknak való megfelelésre sem. Célszerűbb, ha megpróbálunk egészséges kapcsolatot, barátságot kialakítani a testünkkel és a lelkünkkel.

Ivás, mozgás és alvás

Az, hogy otthon vagyunk, akár segíthet is az olyan egészséges szokások rögzítésében, mint a rendszeres folyadékfogyasztás. A megfelelő hidratáltság fontos a szervezet egészséges működése szempontjából, de segíthet megelőzni a stressz okozta túlevést is. A kevés folyadék fogyasztása növeli az elhízás kockázatát, rontja a hangulatot, a koncentrációt és az energiaszintet, ami szintén befolyásolja az étkezési szokásokat. Ha unjuk a sima vizet, feldobhatjuk néhány szelet friss gyümölccsel, így vitamint is juttathatunk a szervezetbe. Ha éppen meguntunk egy tevékenységet vagy végeztünk egy munkafolyamattal, ne nasit keressünk, hanem mozogjunk egy kicsit. Az interneten rengeteg edzésformához találunk segítséget, de egy „házkör”: séta vagy kocogás is jótékony lehet. A magazin által idézett kutatás szerint a fizikai aktivitás javíthatja a hangulatot, ami többek között csökkentheti stresszevés esélyét. Az általános egészség fenntartásához elengedhetetlen a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás is. Kialvatlanul többet és „rosszabb” ételeket kívánunk. A mennyiségen kívül ugyanis fontos a minőség is, a megfelelő tápanyagtartalommal bíró és ízletes ételek nemcsak javíthatják az egészségi állapotot, hanem segíthetnek leküzdeni a stresszt és megakadályozzák a túlevést is. Jó hatású például a dió, az avokádó, a bab és a tojás.      Bár egy pohár bor vagy rövidital segíthet ellazulni, csillapíthatja a szorongást, nem árt tudni, hogy az alkohol csökkenti a gátlásokat és növeli az étvágyat is. Túlzásba vitt fogyasztása ráadásul károsítja az egészséget és függőséghez is vezethet.

Lesz részünk napsütésben a hétvégén

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.02.19. 18:59

Fotó: Shutterstock
A legmagasabb nappali hőmérséklet többnyire 7 és 14 fok között alakul.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint szombaton reggel erősen felhős, párás, néhol ködös idő lesz, majd délelőtt, délben felszakadozik, csökken a felhőzet, feloszlik a köd, és hosszabb időre kisüt a nap. Kezdetben az Alföld déli részén kisebb eső még előfordulhat. Többnyire mérséklet marad a légmozgás, de a délkeleti szél helyenként megélénkül. 
A legmagasabb nappali hőmérséklet többnyire 7 és 14 fok között alakul, de a tartósabban ködös helyeken hidegebb lesz.

Vasárnap reggelre több helyen képződik köd, valamint rétegfelhőzet, amelynek nagy része napközben feloszlik, és egyre több helyen kisüt a nap. Egyes részeken azonban tartósabban felhős, párás, ködös maradhat az idő. Számottevő csapadék nem valószínű, legfeljebb a ködös tájakon fordulhat elő szitálás. A déli, délkeleti szél megélénkül, az Északnyugat-Dunántúlon néhol meg is erősödik. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában -3 és +4 fok között várható, de a derült, szélcsendes tájakon alacsonyabb értékek is előfordulhatnak. 
A maximum-hőmérséklet többnyire 8 és 14 fok között alakul, de a tartósabban ködös helyeken ennél több fokkal hidegebb is lehet.