autó;vizsga;honosítás;Magyar Autóklub;

2021-03-03 08:00:00

Irányított pályázat autószervizeknek

Az év elejétől akarta bevonni a magánszervizeket a szaktárca a külföldről behozott autók honosítás előtti műszaki vizsgáztatásába. Az ügylet késik, a torlódás maradt, az Autóklub felkészül.

Hiába remélte a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE), hogy 5 napra csökken a külföldről behozott autók forgalomba-helyezési ideje, az állami vizsgabázisokon továbbra is hosszú a várakozási idő. Fojt Attila, az MGOE elnöke szerint az eljárás gyorsításának a vizsgaállomásokon tapasztalható létszámhiány az akadálya, ami ideiglenesen túlmunka elrendelésével és béremeléssel is orvosolható. Ha ez nem lehetséges, akkor a feladat kiszervezése a megoldás. Az viszont elfogadhatatlan, hogy a budapestiek jelentős plusz költséggel Miskolcra, Békéscsabára kénytelenek elvinni az autót, mert a fővárosban kevés a vizsgabiztos.

Átmeneti segítséget jelentett, hogy a Pest megyei közlekedési hatóság - szervezéssel, túlmunka elrendelésével - átvette a budapesti vállalkozások által bejelentett autók jelentős részét. Ám Pest megyében még így is 20-30 nap, Budapesten pedig majdnem 2 hónap, mire valaki sorra kerül.

Mindez különösen a legálisan működő fővárosi autókereskedőket hozza nehéz helyzetebe. Hiszen nem csak jogi és műszaki garanciát kell vállalniuk, de a kocsi átadásának időpontja is számon kérhető rajtuk. Csúszás esetén a vásárló kötbért követelhet, de ha ettől el is tekint, a kocsit biztosan nem veszi meg, mert 2-3 hónapot senki nem vár az autóra.

Mivel már országosan is igen megnőtt a várakozási idő, a gépjármű-kereskedők érdekvédelmi szervezete Tuzson Bence államtitkárral is egyeztetett. A múlt heti találkozó alapján a kormány álláspontja az, hogy a problémát meg kell oldani, és adott esetben akár a Magyar Autóklub vizsgabázisait is be kell vonni a külföldről behozott autók magyarországi forgalombahelyezését megelőző vizsgáztatásába. A közúti közlekedésről szóló törvény közelmúltban történt módosítása erre lehetőséget ad, de pontosítani kell a jogszabályt - ez még folyamatban van.

A Magyarországon működő mintegy 1400 vizsgahely érdeklődéssel várta a fejleményeket, miután több vállalkozói és autós érdekképviselet felszólalására a múlt év őszén egy félmondatos módosítással a parlament lehetővé tette, hogy a külföldről behozott autók hazai forgalomba helyezésében közreműködjenek magánszervízek is. Ezt eddig a kormányhivatalok részeként működő 29 állami vizsgahely látta el, számos egyéb feladatuk mellett. A szűkös kapacitás miatt óriási várólisták alakultak ki. Ezért is furcsa, hogy az illetékes megyei kormányhivatal Sopronban éppen hatósági vizsgaállomást zár be. Ráadásul kihasználatlanságra hivatkozva, miközben sorban állás volt az évtizedek át működő telephelyen, és havonta mintegy 150 jármű kapott itt magyar rendszámot.

A kormány a törvénymódosítás után az év elejétől módosította a vizsgaállomások engedélyezésére vonatkozó szabályokat is. Ám a rendelet csupán azt rögzítette, hogy az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgaállomás kérelméről az innovációs miniszter dönt. Ebből arra lehet következtetni, hogy országos hálózat nélkül nemigen érdemes pályázni tanúsítási engedélyért. Arra pedig már többen felvonták a szemöldöküket, hogy a lefedettséget már akkor teljesnek kell elfogadni, ha a megyéket és a fővárost tekintve maximum két helyen nincs műszaki vizsgaállomása a pályázó szervezetnek.

Már a rendelet közzététele előtt beszédtéma volt az autós szakemberek körében, hogy a tárca a honosítás előtti műszaki vizsgáztatással a Magyar Autóklubot akarja helyzetbe hozni, úgy, hogy akár kizárólagosságot is kaphat. E feltevés látszott beigazolódni, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy két helyen, Tolnában és Hajdú-Bihar megyében valóban nincs műszaki vizsgaállomása a szervezetnek. Szekszárdon a műhelyt bérbe adta, Debrecenben pedig bezárta.

Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Egyesülete elnöke is azt gyanította, hogy a rendelet az Autóklubra íródott. Így alighanem a szolgáltatása minőségéből sokat veszített Autóklub vizsgáztathat majd évente 80-100 ezer autóval többet.

Megkérdeztük az innovációs tárcát is, miért nem indult még el a külföldről behozott autók honosítás előtti műszaki vizsgáztatása magánszervizekben, hiszen erre a tárca ígéretet tett. Azt írták: a honosítás előtti műszaki vizsga rendjét meghatározó kormányrendelethez a kapcsolódó miniszteri rendeleti szintű részletszabályok közigazgatási egyeztetés alatt állnak, ezért késik az indulás. Országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgaállomás elismerése iránti kérelmet pedig mostanáig csak egyet kapott a minisztérium.