Előfizetés

ÁSZ: a fenntartóváltásig átláthatatlan volt a Színművészeti gazdálkodása

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.04.26. 18:35

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A nemzeti vagyon védelme érdekében indokolt volt a tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítése.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) vagyongazdálkodása 2018-2019-ben, valamint 2020-ban a fenntartóváltás időpontjáig nem volt átlátható és elszámoltatható. A nemzeti vagyon védelme érdekében indokolt volt a tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítése

- közölte hétfőn az Állami Számvevőszék. Mint írták, 2015-2019 között összesen három alkalommal végeztek ellenőrzést az intézménynél, sorozatos és visszatérő gazdálkodási törvénysértésekre illetve korrupciós veszélyekre világítottak rá. Jelentésükben hosszasan sorolták a modellváltás előtti vezetésnél tapasztalható problémákat:
  • a vagyongazdálkodás kereteit nem szabályszerűen alakították ki, az alkalmazott számlarend nem volt összhangban a jogszabályi előírásokkal,
  • nem alakították ki a szabályszerű könyvvezetés és vagyongazdálkodás alapvető feltételeit,
  • a korábbi évek költségvetési beszámolóinak összeállításakor, így a vagyon jogszabályi előírások szerinti kimutatása nem volt biztosított,
  • a fenntartóváltás napjára nem készítettek záró beszámolót a törvényi előírás ellenére,
  • valamint a 2018-2019-es működésben és gazdálkodásban a teljesítményelv nem érvényesült.
Ráadásul a feltárt szabálytalanságokat és hiányosságokat nem javították ki.   "A modellváltásra tekintettel az Állami Számvevőszék az ellenőrzött szervezet részére javaslatokat nem fogalmazott meg, hanem elnöki levélben hívta fel a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó kuratórium elnökének figyelmét az ellenőrzés megállapításainak jövőbeli hasznosítására, a rendelkezésre álló vagyon pontos számbavételére." Külön érdekesség, hogy tavaly szeptemberben pont az átalakítások körül kialakult viták és tüntetéssorozat elindulásakor tartotta fontosnak a nyilvánosság felé jelezni az Állami Számvevőszék az egyetemen 10 éve folyó, a gazdálkodásból fakadó szabálytalanságokat. Az erről szóló cikkünk ide kattintva olvasható.  Az ÁSZ egyébként rendre az államhatalom furkósbotjaként működik: amikor a kormány az akadémiai intézeteket alakította át, akkor náluk találtak problémákat, de a kormánynak megfelelő pillanatban több ellenzéki párt esetében is szabálytalanságokra bukkantak. Eközben a Borkai Zsolt vezette győri önkormányzat működésével éveken át nem foglalkoztak. Domokos László mindezek ellenére lapunknak adott korábbi interjújában visszautasította, hogy politikai megrendeléseket teljesítenének.

Megérkeztek az orvosok!

Müllner Dóra írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2021.04.26. 09:00

Újra összejöttek a Föld napján a Vészhelyzet című sorozat sztárjai.
2020 márciusának elején indult Seth Rudetsky és James Wesley YouTube-csatornája Stars in the House néven, amelyen eddig több száz hasznos életvezetési és egészségügyi tanácsokkal is mixelt zenés, beszélgetős online adás jelent meg. A naponta új műsorokat sugárzó csatorna talkshow-iba a sztárok otthonaikból jelentkeznek be, a nézők ugyanígy a saját foteljükből kérdezhetik őket, és egyben adományozhatnak is jótékony célokra. A műsor házgazdái az elmúlt, valamivel több mint egy év alatt 823 630 dollárt gyűjtöttek össze munka nélkül maradt színészek javára, és több mint 203 337 dollárt más jótékonysági szervezetek támogatására. Így történt ez a különleges Föld napi epizódban is, amelyben a Waterkeeper Alliance támogatására kérték a nézőiket. (A világ több pontján is jelen lévő non-profit civilszervezet legfőbb célja a tiszta, természetes vizek és az emberek tiszta vízhez való jogának védelme.) A Waterkeeper Alliance elnöke pedig nem más, mint Gloria Reuben, aki a Vészhelyzet (ER) című sorozatban Jeanie Boulet orvosi asszisztenst alakította. Az ő ötlete volt egy estére összehívni a sorozat egykori sztárjait, hogy együtt idézzék fel a chicagói megyei közkórházban töltött hétköznapjaikat, és felhívják a figyelmet arra is: nem csak a Föld napján, hanem egész évben mindannyiunknak tennünk kell a tiszta vizeink védelméért. Az április 22-én, New York-i idő szerint este nyolckor élőben sugárzott, Megérkeztek az orvosok! – címmel beharangozott beszélgetésre annyian fogadták el a színészek közül a meghívást, hogy időről időre újabb szereplők léptek be és köszöntek el a beszélgetésből. A kezdő nyolcasban Gloria Ruben mellett, CCH Pounder (Dr. Angela Hicks), Laura Innes (Dr. Kerry Weaver), Julianna Margulies (Carol Hathaway nővér), George Clooney (Dr. Doug Ross), Anthony Edwards (Dr. Mark Greene) és Noah Wyle (Dr. John Carter) idézték meg a múltat, mesélve arról, milyen érzés volt megélni azt, hogy éveken át azokban az országokban, ahol sugározták a sorozatot, ők orvosok voltak. Megannyi történet, megannyi életút, történetek a szerep szakmai és magánéletükre gyakorolt hatásairól. Clooney azon viccelődött, hogy az ő életét éppen most keseríti meg újra Ross doki. Egészen pontosan azok a „szörnyűségek”, amiket Dr. Doug Ross szerepében elkövetett. A kétszeres Oscar-díjas színész felesége, Amal Clooney ugyanis mostanában a sorozat ismétléseit nézi, és folyton azt kérdezgeti, hogy megállapodik-e végre harmadik évadban Hathaway nővérrel? Noah Wyle arra is emlékezett, hogy Clooney volt az, aki „lefektette, a professzionalizmus ABC-jét a csapatban, és ez lett a mérce, ami szerint működtünk.” George Clooney volt ugyanis az, aki mindenkit behívott a lakókocsijába, és elmondta: már hét sorozatban játszott, amelyek nem lettek sikeresek. Ő pedig rájött arra, hogy mit fognak másképp csinálni. Mindenki kedves lesz mindenkivel, és eltörlik a határokat a szereplők és a stáb között. Mindenki komolyan veszi a munkáját és másokat, önmagukat viszont nem veszik túl komolyan. A színészek pedig a próbát nem a szöveg tanulására pazarolják. „Ennek kellene lennie a szokásos működési elvnek mindenütt – folytatta Wyle –, mi akkor szigorúbbak voltunk egymással, mint bárki más, aki felettünk állt. És őszinték voltunk egymáshoz.” Pontosan ez az összetartozás, bizalom és őszinteség érezhető a mintegy kétórás beszélgetés minden percében. Akkor is, amikor a sorozat társadalomra gyakorolt hatásairól esik szó – mennyire fontos volt a társadalmi összefogás, egyenlőség hisz mind az ápolók, mind az orvosok lehettek fehérek vagy színes bőrűek, ahogyan nők és férfiak is. Vagy, hogy miként kerültek szóba a chicagói közkórház dolgozói közt a Clinton-kormány tervei, akik épp az egészségügyi reformba kezdtek 1994-ben, a sorozat indulásának évében. És természetesen arról is, hogy talán megint szükség lenne egy Vészhelyzet-szerű sorozatra, amely a világjárvány során felmerült egészségügyi kérdésekkel, és a járványkezelés sikerességével, de sikertelenségével is foglalkozna.  Infó:  ER reunion A Stars in the House YouTube-csatornája

Oscar-díj: Anthony Hopkins sehol, a Nomádok földje tarolt, és egy polip előzött

Csákvári Géza
Publikálás dátuma
2021.04.26. 08:32

Fotó: CHRIS PIZZELLO / AFP
Pandémiás, ám maszk nélküli, olykor zavarba ejtő Oscar gálát rendezett Steven Soderberg. A Chloé Zhao rendezte A nomádok földje az abszolút nyertes.
Kicsit megkésve, némileg átalakítva, újragondolva zajlott le a 2021-es Oscar-díj gála. A változások mögött nyilván a pandémia áll, így nagyon sok tradíciótól, dogmától el kellett búcsúzni. A ceremónia át- és megszervezését Steven Soderbergh rendezőre és Stacey Sher és Jesse Collins producerre bízták, akik nem voltak restek kidobni néhány hagyományt. A helyszín például a hatalmas Dolby Theatre helyett a kisebb terekkel, így jobban át- és berendezhető Union Station épülete volt, amelynek belsejét Al Capone korát idéző bár és szálloda belső stílusában alakították ki, persze boxokkal, hogy a társaságokat jól el lehessen különíteni. Ez kellett ahhoz, hogy az Oscar ne „maszkos” (vagy még rosszabb esetben online bejelentkezős) esemény legyen, és fizikai valójukban pompázhassanak az elismeréseket prezentáló sztárok és a díjazottak. 

Megpróbálta...

Ha pedig az egészet egy olyan virtuóz alkotó kezébe adták, mint Steven Soderbergh, akkor ő sem sajnálta a fáradságot, hogy a tévékben látható verziót a lehető legjátékfilmesebbre szabja, több kevesebb sikerrel. Volt például az Oceans-filmekre hajazó fő- és végcím – kár, hogy a mozis gondolkodásmód itt ki is fulladt. És az is igaz, hogy elkelt volna például több totál a helyszínről. Az viszont zseniális megoldás volt, hogy a házigazda karaktere eltűnt (remélhetően örökre), így nem kellett zsibbasztó, belterjes poénokat hallgatni. Az a megoldás viszont a furcsa anomáliák közé sorolandó, hogy nem keverték le a díjazottak köszönő beszédeit, így voltak, akik visszaéltek ezzel a szituációval. Állítólag direkt kérés volt, hogy ne csak neveket soroljanak, hanem mondjanak valami személyeset. Mennyiségi szempontból ez sikerült, ám a tartalom felől nézve csak kevés díjazott esetében vált be a recept, jelesül sokan eltévedtek valami hosszú és unalmas és hosszú monológban. Illetve, ami már az őrültség kategória határát súrolja: valami totálisan érthetetlen oknál fogva összekeverték a díjak sorrendjét. Túl korán lőtték el a legjobb rendező kategóriát – ezzel látványosan leértékelve ezt a trófeát –, az pedig egyenesen bizarr megoldás, hogy nem a legjobb film díja volt a végső, hanem a legjobb színésznő és színész kategóriáké. Miképpen az sem teljesen világos, hogy az In Memoriam szegmenst miért kellett olyan kapkodósra venni, hogy nem tudta követni kiket is vesztett el a filmvilág az elmúlt évben.

Nem kérdés

Ha Soderbergh-gel ellentétben tradicionális módon tekintünk a listára, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy Chloé Zhao és A nomádok földje volt a nagy nyertes, hiszen Zhao lett a legjobb rendező, Frances McDormand a legjobb színésznő (immár harmadik alkalommal) és maga a mű a legjobb film. Valamint a siker "osztódásával" is számolni kell: mivel mind Zhao, mind McDormand társ-producerek voltak, a legjobb film Oscarját ketten is felírhatják a szakmai életrajzukra. Nem mellékesen: Chloé Zhao lett a második nő az Oscar történetében, aki legjobb rendezői díjat kapott, illetve az első nem fehér bőrű vagy nem amerikai. Lehet tallózni a friss rekordok között. (Az amerikai nomádizmust bemutató dráma a hazai forgalmazó tervei szerint szinte azonnal látható lesz, amit kinyitnak a hazai mozik.)

Hopkins passzolta

Miközben A nomádok földje elismerései szinte magától értetődőek voltak, akadtak meglepetések is a gálán. A kialakult hangulat miatt szinte mindenki biztosra vette, hogy a legjobb férfi alakítás posztumusz elismerés lesz Chadwick Bosemannak (Ma Rainey: A blues nagyasszonya), de végül Anthony Hopkins kapta a The Fatherben nyújtott alakításáért, melyben egy idős demens férfit formáz, zseniálisan. A meglepetés abszolút kellemes, hiszen Hopkins alakítása valóban átütő, a mezőny legjobbja volt. A veterán színész 1992-ben kapott már Oscart A bárányok hallgatnak-ért, illetve jelölték a Nap romjai, a Nixon, az Amistad A két pápa és most a The Father című filmekért. Az, hogy az utóbbit most váratlanul válthatta díjra, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Hopkins nem volt jelen sem Los Angelesben, sem a londoni vagy a párizsi bejelentkezési pontokon – több mint ritka eset, hogy valaki passzol egy Oscar-gálát. 

A polip kiütötte az egészségügyi, politikai korrupciót

Voltak azonban keserű pirulák. Persze, szomorkodhatunk azon, hogy Mundruczó Kornél Pieces of a Woman című drámájában remekelő Vanessa Kirby nem kapott szobrocskát, de hát a kategóriában McDormand verhetetlen volt. Az azonban csalódást keltő, hogy Alexander Nanau Kollektíva című alkotása alulmaradt mind a legjobb nemzetközi film, illetve a legjobb dokumentumfilm kategóriában is. Előbbi elfogadható, hiszen a bearanyozódott, Thomas Winterberg jegyezte Még egy kört mindenki elismeri, egy szép karrier várható állomása volt az Oscar. Az azonban, hogy a dokumentumfilmes mezőnyben mellőzték, nagy kiábrándulás. Elvégre Nanau műve egy thillerként is működő alkotás egészségügyi és politikai korrupcióról, tragikus sorsokról szól elementáris erővel, az elismert Tanítóm, a polipban viszont egy fickó arról beszél a kamerának hosszasan, miért gondolja azt, hogy összebarátkozott egy polippal.

A nyertesek (a kiosztás sorrendjében)

Legjobb eredeti forgatókönyv Emerald Fennell (Ígéretes fiatal nő) Legjobb adaptált forgatókönyv Christopher Hampton és Florian Zeller, (The Father) Legjobb nemzetközi film Még egy kört mindenkinek Legjobb férfi mellékszereplő Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah) Legjobb smink és haj Ma Rainey: A blues nagyasszonya Legjobb jelmez Ma Rainey: A blues nagyasszonya Legjobb rendező Chloé Zhao Legjobb hang A metál csendje Legjobb kisjátékfilm Two Distant Strangers Legjobb rövid animáció If Anything Happens I love You Legjobb animáció Lelki ismeretek Legjobb rövid dokumentumfilm Colette Legjobb dokumentufilm Tanítóm, a polip (My Octopus Teacher) Legjobb speciális effektusok Tenet Legjobb női mellékszereplő Youn Yuh-jung (Minari) Legjobb látványtervező Mank Legjobb operatőr Erik Messerschmidt (Mank) Legjobb vágás Mikkel E.G. Nielsen (A metál csendje) Legjobb eredeti filmzene Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste (Lelki ismeretek) Legjobb eredeti betétdal H.E.R.: Fight For You (Judas And The Black Messiah) Legjobb film A nomádok földje Legjobb színésznő Frances McDormand (A nomádok földje) Legjobb színész Anthony Hopkins (The Father)