;

vita;támogatás;Karácsony Gergely;fonódó villamos;Galvani híd;

- Új Duna-híd: Karácsony alkut ajánl

A fővárosnak szerint a Galvani híd nem önmagában érték Budapestnek.

A Pesti fonódóvillamos a Galvani hídhoz kért fővárosi hozzájárulás ára – mondta a Népszavának Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely megerősítette, amit nemrég Fürjes Balázs bejelentett: a kormány és a budapesti önkormányzat konszenzus közeli helyzetben van, de a tervezési folyamat folytatásához bizonyos döntéseknek még meg kell születniük.

A főváros a pesti oldalon kialakítandó egységes villamoshálózat kialakítására kér uniós forrásokat. A Pesti fonódó a budaihoz hasonlatosan kötne össze városrészeket, hogy fenntartható, gyors, jó minőségű közlekedési kapcsolatot kapjanak a Pest külső részein álló lakótelepek lakói (Káposztásmegyer, Havanna, Újpalota) is. A Pesti fonódó megvalósításával az észak-pesti térségből a mai 14-es viszonylatot használók átszállás nélkül érhetik majd el a belvárost, valamint közvetlen kapcsolat létesülne a dél-budai térséghez is. További fontos szempont, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úton az M3-as metró által teljes körűen ki nem szolgált városrészek számára is elérhető legyen a felszíni gyors kötöttpályás kapcsolat.

A fővárosnak az az álláspontja, hogy a Galvani híd nem önmagában érték Budapestnek. Azzal nyer valódi értelmet, ha segíti a belváros és a pesti oldal forgalomcsillapítását. Így a városvezetés az ehhez szükséges intézkedéseket, beleértve a fejlesztésekhez szükséges uniós források felhasználásának biztosítását szabja feltételül a beruházás elkezdéséhez. Ehhez egyrészt a hídról levezető úthálózat tervezésekor figyelembe kell venni a kerületek nyomvonalakat érintő észrevételeit, másrészt a városvezetés uniós források biztosítását kéri a kormánytól különös tekintettel a Pesti fonódó villamoshálózatra. Karácsony szerint hamarosan megegyezésre juthatnak a nyomvonalról is.

"Sok még a vitás kérdés, de tárgyalunk és jó irányba haladunk" – jelentette ki a legutóbbi egyeztetés után Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a közösségi médiában közzétett posztjában. Majd hozzátette: „a legutolsó Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) ülésen a kormány világossá tette: hasznos és jó dolog lenne megépíteni a Galvani hidat, mi megtervezzük azt, beszerezzük az engedélyeket, de ha Karácsony Gergely nemet mond a hídra, a tervek bekerülnek az asztalfiókba. Akkor nem épül meg az átkelő és a kapcsolódó külső körúti gyűrű, nem lesz összekötve Dél-Buda, Dél-Pest és Csepel, nem csökkenhet a belvárosi hidak és utak forgalma”. Fürjes lát esélyt arra, hogy a kormány megkapja a főpolgármester támogatását a Galvani híd tervezésének befejezéséhez, az engedélyek kiadásához.

Előrehaladott stádiumA Galvani híd és a kapcsolódó körút építészeti tervezése előrehaladott stádiumban van. Az építkezés ütemezéséről, a finanszírozásról és a kivitelezésről 2021 végén születhet döntés, de a pesti oldali nyomvonalról folyó elhúzodó vita és a járványt követő válság miatt ez kitolódhat. A pesti szakaszon (Gubacsi út és Üllői út között) csak a FKT döntését követően indulhat meg a konkrét változat tervezése, így itt kivitelezési döntés leghamarabb 2022 második felére várható. A pesti nyomvonal vitatott szakasza a Gubacsi út-Illatos úti csomóponttól az Üllői útig tart. A hat nyomvonalterv közül négy a Határ utat, kettő pedig a Ferencvárosi rendezőpályaudvart és az Ecseri utat érinti. A két legelfogadottabb, Határ utat érintő terv közötti különbség abban áll, hogy míg a Kiserdő alatt vezetett alagút távolabb van a Határ úti házaktól (2-es), de érinti az erdő területét, addig a Határ út alatt vezetett alagút (3-as) esetén az erdő érintetlen marad, viszont az út közelebb kerül a házakhoz. 

A szocialista EP-képviselő szerint miközben a Fidesz-kormány propagandája folyamatos győzelmi jelentéseket ad az egészségügy állapotáról, addig az elmúlt tizenegy év kormányzati dúlásának épp a magyar egészségügy, az abban dolgozó szakemberek és az ellátásra szoruló magyar polgárok a kárvallottjai.