Haydn;Mozart;Győri Noémi;

2021-05-10 17:23:50

Haydn és Mozart-fuvolanégyesek

Két klasszikus zeneszerző kvartettjei átiratban és eredeti felállásban a Hungaroton albumán.

Két eredeti Mozart-mű és két Haydn-vonósnégyes átirata hallható azon az új lemezen, amelyen Győri Noémi fuvolán, Kokas Katalin hegedűn, Bársony Péter brácsán, Kokas Dóra csellón játszik. A felcsendülő művek Haydn és Mozart alkotásai, a kísérőszöveg szerint „a két komponista kamaraművei közül is kitűnnek: kitörő energia, sokszínűség és rendkívül gazdag zenei ötletesség jellemzi őket.” Haydn Op. 76, No. 2 d-moll és No. 5 D-dúr kvartettjei eredetileg vonósnégyesre íródtak, a szerző 1797-ben komponált, Erdődy grófnak ajánlott sorozatában jelentek meg. Mozart K. 285, D-dúr kvartettjét Ferdinand de Jean, amatőr fuvolás felkérésére 1777-ben írta, a K. 285b, C-dúr kvartett eredetét azonban a mai napig rejtély övezi.

Győri Noémi lapunknak elmondta, hogy bár a lemezen azonos hangszerelésben hallhatjuk a műveket, a Haydn műveken hallatszik, hogy azok más célból készültek, mint Mozart vonós szólamokban áttetszőbb szövésű, inkább szórakoztató muzsikának szánt darabjai. „A fuvola játszanivalója is különbözik: a Haydn-művek a kvartettek közül a leggazdagabbak, legkomplexebbek közé tartoznak, rusztikusabbak mint a Mozartok. Mivel a zenei fordítás, átírás kérdésével a doktori dolgozatomban is foglalkoztam, nagyon érdekelt, hogyan működnek ezek a darabok fuvolán. Az első hegedűszólamok - amit most én játszom - viszonylag egyszerűen átültethetők a hangszeremre, a kihívás számomra ez esetben az volt, hogyan tudom megformálni őket” – fejtette ki a művésznő.

Azzal, hogy a két Mozart körülveszi az új műveket, az eredeti négyesek mintegy befogadják az új átiratokat. „A fuvolának a Haydn-átiratokban azt a feladatot kell megoldania, hogy megőrizve a maga fényesebb csengését, mégis, hangzásában a vonósokkal homogén maradjon, emellett az eredeti hegedűnél talán lírikusabb képességeit is megcsillanthassa. A Mozartok esetében - amelyek a maguk divertimentós mivoltukban is zseniális művek -, mivel eredetileg fuvolára íródtak, a stiláris kérdések megoldása egyértelműbb volt. A művésztársaim amellett, hogy mindhárman kiváló szólisták, mindannyian gyakorlott kvartett-játékosok, így igazi partnerekként nagy segítségemre voltak a fentiek megvalósításban” – tudtuk meg Győri Noémitől.