Bioritmus;járvány;higiénia;fogápolás;tisztálkodás;

Csökkentette a tisztálkodási kedvet a home office

Loboncos haj, többnapos borosta és romló fogak – így néz ki egy tipikus otthonról dolgozó ember.

Az interneten számtalan olyan, vicces mémet lehet találni, amelyeknek témája a home office idején elhanyagolt személyes higiénia. A Curaprox online kutatása, amelyet több mint 900 ember töltött ki, arra kereste a választ, hogy tényleg megengedőbbek-e magukkal azok, akiknek nem kell nap mint nap irodába, „emberek közé” menniük. 

A megkérdezettek 40 százaléka a megszokottnál ritkábban mosott hajat, csak a többnyire rövidebb, és ezért könnyebben kezelhető frizurát viselő férfiaknál nem változott a korábbi rutin, a hölgyek 8 százaléka viszont tényleg kevesebb alkalommal vette rá magát a hajmosásra. A férfiak közül minden ötödik kevesebbszer zuhanyzott, szemben a két nem összesített 10 százalékos átlagával. A borotválkozást 38 százalékuk hanyagolta el, míg az egyedülálló férfiak esetében ez az arány a válaszadók kétharmadára rúgott. Ez igen magas szám, de meg sem közelíti a hölgyek sminkeléssel kapcsolatos attitűdváltozásának mértékét, a nőknek ugyanis a 66 százaléka hagyta porosodni a rúzst, a szemfestéket, sőt négyből három szingli ítélte úgy, hogy az online meeting nem igényel komolyabb sminket.

A kutatás eredményeiből látszott, hogy a fogápolási higiéniát kevésbé érintette a home office, igaz, a válaszadók 9 százaléka ritkította a fogmosást, és az is kiderült: az otthonról dolgozók 16 százaléka naponta egyszer vagy még ennél kevesebb alkalommal nyúlt a fogkefe után. Nem meglepő, hogy a fogorvosi vizit maradt el leginkább: a válaszadók 36 százaléka halasztotta el a szokásos éves fogorvosi vizsgálatot, ez azonban egyértelműen a pandémiás szabályok, nem pedig a home office okozta változások számlájára írható – olvasható az eredményeket összesítő közleményben. Érdekes, hogy minden tizedik megkérdezett érezte úgy, hogy romlottak a fogai a járvány alatt. Minden ötödik válaszadó több cukros ételt fogyasztott, ugyanakkor 30 százalékuk jobban odafigyelt a szájhigiéniára a fertőzésveszély miatt, bár csak 40 százalékuk dobta ki a fogkeféjét a betegség után. Az spórolás is szempont lett: a kutatásban résztvevők 23 százaléka jobban odafigyelt a fogkefék, fogkrémek árára.

Bár a fogápolás intenzitása csak nagyon kevés embernél csökkent, a fogápolási tudatosság növekedett. A megkérdezettek túlnyomó része tisztában volt azzal, hogy a puha fogkefe hasznosabb, mint a kemény, és hogy nagyon fontos a megfelelő a fogmosási technika is, ugyanakkor még mindig minden második ember úgy gondolja, hogy a fogak szépsége a „genetikától” függ.

Az emberek tudatosabbá válását Tihanyi Dóra, a cég szakértője, parodontológus fogorvos pozitívan értékelte: „Jó tudni, hogy az emberek többsége már rájött arra, hogy a helyes fogmosás az egészséges fogak titka. A fogágybetegség megelőzése szempontjából nagyon fontos, hogy a fogakon azokat a részeket tisztítsuk meg alaposan fogmosáskor, amelyek nem öntisztulók: ilyen például a fog és az íny találkozásánál lévő fognyaki rész, illetve a két fog közötti terület is. Ez utóbbit leginkább fogköztisztítóval és esetenként fogselyemmel lehet megtisztítani, de a kutatásból kiderült, hogy utóbbit az emberek csupán 45 százaléka használja, fogköztisztítót pedig még ennél is kevesebben (30%).”