Franciaországban a kulturális intézmények levonták az első következtetéseiket arról, milyen hatásai voltak Emmanuel Macron július 12-iki bejelentéseinek, amikor közölte, az 50 fő feletti rendezvények – mozik, színházak, fesztiválok, múzeumok – látogatásához egészségügyi igazolvány vagy negatív PCR-teszt bemutatása szükséges. Egyértelmű, hogy az intézkedés nyomán kevesebben járnak moziba és a vártnál kevesebben tekintik meg a történelmi műemlékeket, de a zenei fesztiválokra sem fogy annyi belépő, mint amennyit a szervezők reméltek.
Ugyanakkor az intézményvezetők többsége is elismeri, hogy a korlátozásnak ugyan rövid távon inkább a hátrányait látják, ez azonban egyúttal a szabadság ára is. És nem csak ők türelmesek, hanem a franciák többsége is. Mindössze egyetlen rendezvényen, az évente megtartott Chorégies d'Orange nyári operafesztiválon volt példa atrocitásokra, amikor egy maroknyi néző rátámadt a személyzetre. Ettől eltekintve az egészségügyi igazolvány széleskörű bevezetését jórészt elfogadták.
Egyelőre abból sem adódtak gondok, hogy a kiterjedt ellenőrzések miatt több időt vesz igénybe a nézők beengedése. Emiatt időnként az adott eseményt is később kellett kezdeni, de a Le Figaro beszámolója szerint ebből sem adódtak problémák. Sőt, az idősebbek, kivált a 65 év felettiek körében azt is megfigyelték, hogy büszkén kapták elő mobiltelefonjukat és mutatták be a belépéshez szükséges, a papíralapú igazolványt helyettesítő QR kódot. Legalábbis erről számolt be Xavier Bailly, a Pierrefonds kastély egyik vezetője. „Az emberek végre hozzászoktak, és elfogadták, hogy az egészségügyi válság a maszkok után most másféle kihívással jár” – közölte Antide Viand, a Villa Kérylos nevű kastélymúzeum munkatársa.
A múzeumokban, illetve kastélyokban a berendezések nem képesek beolvasni az Európán kívüli külföldi látogatók QR-kódjait. Párizsban ezzel nincs is nagyobb baj, hiszen a kultúrára vágyók a város számos pontján találhatnak olyan gyógyszertárat, ahol hamar elvégzik a szükséges PCR-tesztet: nem egy ilyen esetre volt példa a Musée d'Orsay és a Louvre esetében is, de vidéken jóval bonyolultabb a helyzet.
Bár az intézményeknek nem volt sok idejük arra, hogy felkészüljenek a francia elnök intézkedéseinek a gyakorlatba való átültetésére, példás munkát végeztek. A mozikban átfogó felvilágosító kampány is zajlik, folyamatosan figyelmeztetik a nézőket arról, hogy a második koronavírus elleni oltás beadása után még egy hetet kell várniuk az érvényes egészségügyi igazolvány megszerzésére. Sok francia itt hall erről először.
A látogatottságot illetően változó a helyzet. Ez több szemponttól is függ, beleértve azt, mekkora az adott esemény potenciális nézőinek az átlagéletkora. Sajátos módon éppen azokon a rendezvényeken nagyobb az esély a több nézőre, amelyek iránt inkább az idősebbek mutatnak érdeklődést, hiszen őket nagyobb arányban oltották be, írja összeállításában a Le Figaro. És az sem mellékes, hol rendezik meg az eseményt, hiszen régiótól is függ, hány embert oltottak be. A harmadik fontos szempont, hogy az adott rendezvényt mennyivel korábban hirdették meg. Annál több a látogató, minél korábban tették közzé az esemény időpontját. A nézőknek ugyanis így maradt elég idejük arra, hogy teljesítsék a szükséges követelményeket. A mozik e tekintetben nem járnak jól. Azok, akik még nem rendelkeznek egészségügyi igazolvánnyal, jobban meggondolják, megéri-e vállalni a negyedórás PCR-tesztet egy kétórás filmért.
Ezek az eltérések a konkrét számokban is jól érzékelhetőek, Az Aix-en-Provence-i Lírai Fesztiválon például 85 százalékos volt a kihasználtság, ami az egyik legjobb arány volt országszerte. Hasonló volt a helyzet a La Roque-d'anthéron zongorafesztiválon is, ahol a jegyek 80%-a kelt el. Sikeres volt a 75. Avignoni Fesztivál, a világ egyik leghíresebb színházi találkozója, amely 84 százalékos kihasználtsággal büszkélkedhet. Párizsban ugyanakkor a legtöbb színház zárva van. Viszont az a néhány, amely már megnyitott, így a Le Funambule, lényegében teltház előtt játssza a darabokat.
A pop- és rockfesztiváloknak ezzel szemben nehezebb dolguk volt. Ezeket elsősorban fiatalok látogatják, s közülük még mindig kevesebben rendelkeznek egészségügyi igazolvánnyal. Ráadásul a járvány miatt nehézkes volt a szervezés, így kevés világhírű sztárt sikerült idecsábítani.
A kastélyok és múzeumok esetében is eltérőek a számok. Számukra ez az időszak különösen fontos, hiszen a forgalmuk felét nyáron bonyolítják le. Beszámolók szerint a látogatottság csökkenése 25 és 67 százalék közötti. Akadtak olyan kastélyok is, amelyek inkább ki sem nyitottak, mert nem volt elég apparátusuk ahhoz, hogy a látogatókat minden szempontból „alkalmasnak” minősítsék a belépésre.
Egyes vélekedések szerint gondot jelent, hogy a parlamenti képviselők, illetve a felsőház tagjai időnként egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesznek a járvány elleni fellépésről. Jean-Louis Guilhaumon, a marciaci jazzfesztivál elnöke, egyúttal a település polgármestere arra utalt, hogy az emberek egy része nem is értette Macron elnök bejelentéseit, bár ez nem biztos, hogy az elnök hibája volt.
A tavalyi évet nagyon megszenvedték a kulturális intézmények, de több mozi, múzeum, színház idén sem lesz sokkal jobb helyzetben. Ezért többen a kormányzat segítségét kérték. Roselyne Bachelot kulturális miniszter és Bruno Le Maire gazdasági miniszter július 28. óta egyeztet a kérdésben a különböző kulturális ágazatokkal.