Ausztria nem hosszabbítja meg a az A3-as autópályát a magyar határig – közölte Leonore Gewessler, osztrák közlekedési, környezetvédelmi és infrastrukturális miniszter az orf.at tudósítása szerint. Ez azt jelenti, hogy a magyar oldalon Sopronig épülő M85-ös autópályának nem lesz folytatása a határ túloldalán. Az osztrák zöldpárti miniszter elmondta, hogy széleskörű hatástanulmány készült a projektről, eszerint az új autópálya építése mind a klímára, mind termőföldekre "drámai "hatással lenne - fogalmazott a miniszter. A hatástanulmányból kiderült, hogy az útépítések miatt egy hatvan hektáros zöldmezős terület elzárása mellett, jelentősen megnőtt volna a külföldi gépjárművek forgalma, emiatt emelkedne a zaj- és légszennyezés, ami a térségben élőket az életminőségük romlása miatt érthető módon zavarta. Többek között ezért mondott nemet az osztrák kormány az A3-as autópálya kiépítésére.
Az A3-nak jelenleg Wulkaprodersdorfnál /Vulkapordány/ van vége, magyar oldalon pedig épül az M85-ös gyorsforgalmi út, ami várhatóan 2024-re készül el a Kelénpatak mellett lévő, soproni határátkelőig. A határ túloldalán A3-as építésben közvetlenül érintett osztrák települések (Haracsony, Sopronkeresztúr, Neckenmarkt) ugyan elkötelezettek a hiányzó 10 kilométeres szakasz kiépítése mellett, csakhogy a tartomány másik részén a BIG A3 nevű polgári kezdeményezéshez tartozó nyolc település elutasítja a sztráda megépítését. A mostani bejelentés azért sem meglepő, mert már korábban a burgenlandi parlament az A3-as út meghosszabbításának törlését kérte a szövetségi utakról szóló törvényből. A 2020-as kormányzati programban az osztrák kormány el is utasította a tervet.
Mint ahogy alapunk korábban már megírta (Népszava 2019. október 17) az M85-ös gyorsforgalmi útnak hiányzik a határig tartó utolsó pár kilométere, mert már akkor kétséges volt az osztrák döntés. Akkor Christian Stiller, a burgenlandi tartományfőnök hivatalának szóvivője az autópálya meghosszabbításáról kapcsán elmondta, hogy csak olyan projektet, illetve műszaki megoldást támogatnak, amelyet az autópályaépítésben érintett valamennyi település elfogad. Ez Heinrich Dorner, a tartomány közlekedési tanácsosa azzal egészítette ki, hogy a közösségeket nemcsak bekapcsolni kell az úthálózatba, hanem be is kell vonni a tervezés folyamatába. Mert a közösen meghozott döntések az igazi biztosítékok arra, hogy az útépítésben érintett települések lakóinak az egészsége vagy az életminősége nem kerül veszélybe – mondta Heinrich Dorner.