képzőművészet;Orr Máté;

Állatok, emberek és művészeti korszakok csapnak össze Orr Máté legújabb festményein

A Schrödinger jaguárja című tárlat képein minden egyes részlet a helyén van.

Orr Máté legújabb képeit szinte áthatja az indulat: a vásznakon a legkülönfélébb állatok esnek egymásnak, orrszarvú a flamingónak, vadászkutya a kacsának, de a harcok mégsem olyan véresek, sokkal inkább egy elegáns balett-előadást idéznek. A Várfok Galériában rendezett Schrödinger jaguárja című tárlat képein ugyanis minden egyes részlet a helyén van, a barokkos kompozíciók az utolsó milliméterig kidolgozottak.

– A képeimmel a XIX. századi állatfestészetet akartam imitálni, persze egy kicsit csavartam a dolgon – mondja a művész, aki arra törekedett, hogy a kiállítás első ránézésre otthonos, ismerős élményt nyújtson. A képekhez közelebb lépve azonban rögtön feltűnik, hogy a rajtuk harcoló állatok egyáltalán nem úgy néznek ki, ahogy azt a természetben vagy az állatkertben megszokhattuk. A tyúkot párduc-, a kakast tigrisminta borítja, a lovon graffiti pöttyök kéklenek, az állatok teste pedig hol stilizáltan, hol realisztikusan jelenik meg – utóbbi olyan hatást kelt, mintha a vásznakon egy valós, kézzelfogható lény küzdene egy absztrakt, sematizált ábrával, vagy még inkább egy szimbólummal. Mindez napjaink töredékes látásmódját is megidézi, ahogy a közösségi médiában, a Facebook és az Instagram hírfolyamában is egyszerre látjuk a legkülönfélébb vizuális tartalmakat.

A művek azonban nem csak a jelenre reflektálnak, de a festészet szépségére is felhívják a figyelmet. – A részletgazdag ábrázolással olyan érzést kívántam kelteni, mint amikor egy regényben egy hosszabb leírással találkozunk – mondja a festő, aki azt szeretné, hogy a befogadó a képpel találkozva lelassuljon, és időt töltsön vele, mivel a manapság sokan kezdik elveszteni ezt a képességüket.

Az állatok és emberek mellett a képeken a művészeti korstílusok is „összecsapnak”. A testek éles kontrasztja például a barokkot idézi, a síkszerű alakok a vektorgrafikát, de akár a középkori festészetet is, melyen a képi elemeknek a valósághű ábrázolás helyett inkább szimbolikus értéke van. Orr Máté emellett a reneszánszra is utal, a képei felelevenítik Bosch és Dürer állatalakjait, valamint a holland csendéleteket, noha a festő képein látható citromok, banánok és padlizsánok némi szexuális konnotációt is keltenek.

Mind közül a legkülönösebb alkotás mégis a tárlat fő műve, melynek címe: Olyan gyorsan felnőnek. – A kép eredetileg a Piroska és a jaguár névre hallgatott, mert szerettem volna megidézni a Grimm-mesét – mondja a művész, hozzátéve, az ő képén a farkas helyett jaguár, a vadász helyett egy meztelen férfi, a nagymama helyett egy nagy csőrű madár szerepel. A festőt azért ihlette meg a történet, mert az a klasszikus nemi szerepekre épít, a képen azonban ő mindezt kifordította, így a bátor vadászt egy passzív, kiszolgáltatott, önmagát megadó figuraként ábrázolta, aki hagyja, hogy az anyatermészet – konkrétan a felette repkedő madár – fészket építsen az ágyékán az éhes fiókáinak. – A mű lényegében erről szól – mondja a festő, aki azonban szeretné, ha mindenki megtalálná a saját értelmezését.

Infó:

Orr Máté: Schrödinger jaguárja

Várfok Galéria – Budapest, Várfok utca 11.

A kiállítás november 6-ig, keddtől szombatig 11-18 óra között látogatható