Az Amerikából importált akciónap idén november 26-ra esik, de Magyarországon valójában november közepétől karácsonyig húzódó leárazásokkal készülnek a kereskedők. Ebben az időszakban a 18-79 éves korosztály fele vásárolna, a tavalyi 40 ezer forint helyett azonban csupán 34 ezer forintot szánnak erre.
Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója szerint ennek oka egyrészt az, hogy a pandémia óta év közben is többször rendelnek már a netről a vásárlók, másrészt kevesebb lett az emberek elkölthető jövedelme is. Az is látszik az adatokból, hogy a vásárlók részben visszatértek a hagyományos boltokhoz, a csak online vásárlást tervezők aránya ugyanis a tavalyi 19 százalékról 15 százalékra esett. Pintér Róbert úgy véli: ebben a növekvő szállítási költségek mellett a korábbi rossz tapasztalatok is szerepet játszhatnak. Utóbbiból adódik bőven az akciódömpig időszakában: tavaly minden harmadik vevőt ért csalódás a megvásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Főként azért, mert a megvásárolt terméket később megtalálták másik üzletben hasonló áron, így átverve érezték magukat. A csalódottak bő harmada sérült árut kapott, ötödük a termék vagy a szolgáltatás minőségével, hatoduk az ügyfélszolgálat hozzáállásával nem volt elégedett. Tavaly a vásárlók harmada késve kapta meg csomagját – ez 2019-hez képest enyhe növekedés -, a vevők fele pedig arra is panaszkodott, hogy a kiválasztott terméket nem tudta megvenni, mert csak korlátozott számban volt belőle.
Pintér Róbert hangsúlyozta: a kereskedőknek ezekre a nagyon oda kell figyelniük, és csak akkor szabad belevágniuk a Balck Friday akciókba, ha valóban tudnak megfelelő kedvezményeket biztosítani, és ki tudják szolgálni az igényeket. A Black Friday Magyarországon ugyanis egyre inkább a brandről szól. A vevők a megbízható boltokat keresik, és egyre kevésbé lehet őket átverni, hiszen felük rákeres az akciósan kínált termékekre az árösszehasonlító oldalakon is. Bár minden nyolcadik vásárló akkor is megveszi a jelentősen leárazott terméket, ha nincs igazán szüksége rá, az akció mértéke nem a legfontosabb: tízből hét vevő csak a megbízható webáruházakból rendel. Azzal ugyanakkor a vevőknek is számolniuk kell, hogy a chiphiány miatt számos termék nem feltétlenül lesz elérhető az üzletekben.
A kutatásból az is kiderült, hogy a korábban slágerterméknek számító ruházati és szórakoztató elektronikai cikkek iránt 6-7 százalékkal visszaesett az érdeklődés, a barkács kategóriában viszont 17 százalékos ugrás várható. Háztartási kis és nagy gépeket ugyan csak 8 százalékkal szeretnének többen akciósan beszerezni, de ezzel ez a termékkör a legnépszerűbb kategóriává ugrott elő: a vevők 31 százaléka venne ilyesmit.