Oroszország;NATO;fegyverkezés;kiutasítások;

- Fagypont alatt a NATO és Oroszország viszonya

Veszélyes szócsata és fegyverkezési verseny folyik: Putyin szerint a Nyugat hanyatlik, de Brüsszelben másként tudják.

Ez nem hidegháború, ez már a jégkorszak. Az utóbbi meghatározást Heiko Maas német külügyminiszter alkalmazta a NATO és Oroszország viszonyára, miután Moszkva beszüntette az észak-atlanti szövetséghez rendelt kapcsolattartó irodájának működését és bezáratta a NATO oroszországi képviseletét. A lépés válasz volt arra, hogy Brüsszel visszavonta nyolc orosz diplomata akkreditációját és tízre csökkentette a kapcsolattartó iroda keretlétszámát. Az indoklás szerint a hazaküldött oroszok valójában diplomáciai fedésben működő kémek voltak.

Az orosz verzió szerint a vád nevetséges, csak arra szolgál, hogy a külső fenyegetés hangsúlyozásával a NATO megpróbálja erősíteni belső egységét és bizonyítani létjogosultságát az új geopolitikai korszakban. Ez utóbbi kapcsán Vlagyimir Putyin a múlt héten ismét leszögezte, hogy a Nyugat hanyatlik és elveszítette lehetőségét az események irányítására. Az elnök szóvivője, Dmitrij Peszkov pedig „aktív ellenlépéseket” – vagyis akár háborút – helyezett kilátásba arra az esetre, ha tovább mélyülne Ukrajna NATO-integrációja. (Ebben a kontextusban különösen felértékelődik a magyar diplomácia több éves kitartó erőfeszítése a NATO és Ukrajna együttműködésének akadályozására a Kijev által elfogadott, a nemzeti kisebbségekre nézve kétségtelenül hátrányos nyelvi törvény ürügyén.)

Brüsszelből nézve viszont a Kreml idegeskedik a rezsim jövője miatt és az orosz vezetés nyúl a történelemből jól ismert módszerhez: konfliktust kreál, hogy a külső fenyegetésre hivatkozva növelje támogatottságát. Jens Stoltenberg NATO-főtitkár mindenesetre a további párbeszéd fontosságát hangoztatta, miközben a Krím 2014-es elfoglalása óta csak hébe-hóba ült össze a dialógusra létrehozott NATO-Oroszország tanács. A védelmi miniszterek múlt heti tanácskozásán döntöttek a szövetség légvédelmének és rakéta-elhárító képességének növeléséről. Ez utóbbi már csak azért is kiemelt figyelmet kapott, mert korábban Oroszország, a napokban pedig állítólag Kína is új típusú, „hiperszónikus” rakétákat tesztelt, amelyeket az eddigieknél sokkal nehezebb lelőni. A NATO amerikai és európai fejlesztésű rakétaelhárító rendszereket is telepít, miközben növeli modern nehézfegyverzettel ellátott erőit és felkészül az új módszerekkel és technológiákkal elkövetett támadások elhárítására. Az új, több ezer fejlesztési célt megfogalmazó „mesterterv” középpontjában kétségtelenül az orosz katonai fenyegetés áll, mint ahogyan Moszkva is Brüsszelben látja a fő katonai kihívást. A helyzetet azonban bonyolítja, hogy sem az amerikaiak, sem az oroszok nem téveszthetik szem elől a gigantikus katonai fejlesztésbe kezdett Kínát, amelytől mindkettőnek jócskán van féltenivalója.

Egykor a Szovjetunió is csatlakozni akart1954 március 31-én a szovjet külügyminisztérium jegyzékben tájékoztatta a brit, a francia és az amerikai kormányt, hogy Moszkva szeretne csatlakozni az akkor már öt éve létező Észak-atlanti Egyezmény Szervezetéhez. A jegyzék ugyan agresszív tömbnek minősítette a NATO-t, de ez a szerzők szerint megváltozhatott volna a szovjet belépéssel. A javaslat része volt az is, hogy Németország ne lehessen a szövetség tagja. A NATO alig több mint egy hét alatt elutasította a kezdeményezést: a szervezet az egyhangú döntéshozatalra épült, vagyis a Szovjetunió a tagsággal vétójogot szerzett volna. További kifogás volt, hogy a NATO az azonos értékrendet valló, demokratikus országok szövetsége, a Szovjetuniónak a tagsághoz alapvetően meg kellett volna változtatnia berendezkedését és kelet-európai politikáját. 1955 május 5-én Nyugat-Németország belépett a NATO-ba, a Szovjetunió kilenc nappal később hét kelet-európai országgal, köztük Kelet-Németországgal létrehozta a Varsói Szerződést. 1990-ben Mihail Gorbacsov, a Szovjetunió utolsó vezetője ismét felvetette hazája NATO-csatlakozásának ötletét, sőt, 2000-ben Vlagyimir Putyin is beszélt erről a Moszkvába látogató Bill Clinton amerikai elnöknek. A javaslatot azonban a nyugati partnerek nem vették komolyan és az nem is öltött többé hivatalos formát.

A populista exminiszter szerint az egész kormány egyetértésével tagadta meg az Open Arms kikötését 160, a tengerből kimentett emberrel a fedélzeten.