Valló Péter rendező maga tervezte a játékteret az Egy jobb világ című előadásához a Thália Télikertben: egy egyetemi tanár szobája könyvekkel, ülőalkalmatosságokkal. Látszólag komfortos, mégis inkább beszorított, nehezen lehet onnan szabadulni. Az amerikai David Mamet kortárs drámája 1992-ben játszódik Chicagóban. Mégis olyan, mintha ma történne. Egy diák javítani szeretne a jegyén, ezért felkeresi tanárát és elindul köztük egy végül vérre menő küzdelem. A dialógusok gyorsan peregnek (Fordította Totth Benedek), olyan az egész, mint egy meglepő fordulatokkal teli sakkjátszma. Mindig tartogat meglepetést. A feszültség fokozatosan nő. A cselekmény nem kiszámítható, leginkább pszichológiai kriminek mondható, amely a történet második felében válik egyre élesebbé.
Manapság sok szó esik a szexuális zaklatásról, mozgalom alakult ki, az áldozatok és a vádlottak nézetei feszülnek egymásnak. David Mamet darabja nem fekete-fehér. A tanár és a diák nézőpontját, motivációit is bemutatja, és azt is, hogy ki miként tudja a helyzetét számára előnyösebbé tenni. Milyen hatalmi eszköz áll rendelkezésére egy tanár és a diák számára. Mi történik akkor, ha elkezdik ezeket használni és ennek az egymásra ható folyamatnak a könyörtelen lavináját meg lehet-e állítani?
A különböző zaklatási botrányok után különösen tanulságos ez az előadás. A szereplők igazságának törékenységét, érzékenységét, libikókaszerű billenéseit vágja a képünkbe, de ezt finoman, lassan adagolva teszi, a végére időzítve az igazi csapást.
Zayzon Zsolt tanára óriási utat tesz, amíg a mélybe zuhan. Ő maga sem hiszi el, hogy ez megtörténhet. Mindent megtesz azért, hogy korrigáljon, ám ez a szándék újabb konfliktusokba sodorja. Végül az ellene felhozott vádakat maga teljesíti be.
Mentes Júlia Virginia szintén nagy utat jár be, a kiszolgáltatott bizonytalan növendékből, tudatos, harcos aktivista lesz. De az a szép az egészben, hogy nem lehet eldönteni, mennyi tudatosság van emögött. Mint ahogy azt se, hogy mikor jön arra rá, hogy bizony neki is vannak olyan eszközei, amelyekkel fordíthat a helyzetén.
Ez az előadás vitára sarkall, ugyanakkor segít abban, hogy a világot ne osszuk jókra és rosszakra. Mindannyian egy jobb világot szeretnénk, ám sokszor ezzel a szándékkal tesszük igazán rosszá. A vágyott érintés, közeledés, egymás megértése pedig traumákkal teli taszítássá válik.
Infó:
David Mamet: Egy jobb világ
Thália Télikert
Rendező: Valló Péter