lakhatás;konténer;mobilházak;

- Amikor a lábad elé gurul a ház

Hiába olcsóbb, gyorsabb, környezetkímélőbb az építésük, a magyar ember még mindig inkább esküszik a robusztus – és a tudomány jelen állása szerint nehezen szállítható – tégla- vagy kőépületre, mint hogy mobil- vagy konténerházba fektessen. Külföldön a munkaerő-mobilitás pörgette föl a piacukat, ebben szintén nem állunk jól. Az elszállt építőanyagárak nyomán viszont megmozdulhat a „mobilok” iránti kereslet.

„Ha valaki huszonévesen nem örököl vagy nem kap ajándékba lakást, akkor évtizedekbe telhet, mire saját ingatlant tud vásárolni” – mondja Vincze László építészmérnök, a BME Lakóépület-tervezési Tanszékének adjunktusa. A Vincze & László Építésziroda vezető tervezője ezért is örülne, ha az előregyártott, könnyűszerkezetes, akár mobil- vagy konténerházak Magyarországon is elterjednének. A szakember szerint ezek fő előnyei ugyanis, hogy a költségeik kiszámíthatóbbak, és a gyártási idejük is rövidebb, a felállításuk pedig szinte hulladék nélküli, elvégre egy ilyen építmény esetében nem kell a telekre kivinni az építési anyagokat. A kiszemelt házat üzemben állítják össze, majd trélerrel vagy vasúti szerelvénnyel szállítják a helyszínre. „A ház ebben az esetben kilencvenöt százalékig elkészül – mondja Vincze –, a tulajdonos az új otthonba lépve már láthatja a konyhát, a vizesblokkokat, a burkolatot, a világítást és a teljes épületgépészetet.”  

Csak gördülékenyen

Lunk Gergely, a mobilházakkal kereskedő Mobil-Homes Kft. cégvezetője és családja sokáig nyaralt lakókocsiban, és innen jött a vállalkozás ötlete. „Idővel elhatároztuk, hogy nyaralót építünk. Hamar rájöttünk azonban, hogy drága mulatság egy olyan épületbe belefogni, amit egy évben csak néhány hétig használunk. A család így olyan megoldást keresett, ami komfortosabb, mint egy lakókocsi, de mégsem egy téglaház. Így jött az ötlet, hogy mobilházat vásárolunk Angliából” – mondja Lunk Gergely. A felvetés az édesapjáé volt, a 2009-ben közösen alapított céget pedig a mai napig családi vállalkozásként működtetik.

Idővel egyre inkább megismerték a rendhagyó épületek sajátossá­gait. A mozdítható házaknak ugyanis vannak hátrányaik is. A szállításuk szélességi és magassági korlátokba ütközik, Európában például általában négy és fél méter széles és magas házakat szállítanak a közutakon. Lehet persze nagyobbakat is, csak az körülményessé és drágává teszi az utaztatást. A konténerházak esetében az utóbbi probléma nem áll fenn: a gyártás csak részben zajlik üzemi körülmények között, és az egyes részeket, a fa- és födémpaneleket külön fuvarozzák a helyszínre, ahol aztán a kívánt módon összeillesztik őket. A mobilházak előnye viszont, hogy ha a tulajdonosuk eladná őket, nem kell vesződni a részekre bontással, hanem egyből elfuvarozhatók a vevőhöz.

Az újfajta házak esetében a hőszigetelésre is érdemes odafigyelni, elvégre ez is feltétele, hogy a tulajdonos Magyarországon lakhatási engedélyt kapjon. „Mi egy lengyel gyártóval vagyunk kapcsolatban, amely hőszigetelt, 35, 48 és 57 négyzetméteres épületeket gyárt, havonta átlagosan negyvenet” – mondja a vállalkozó. Hozzátéve, ha valaki rendel tőlük, akkor leghamarabb négy hónapon belül kulcsrakész házat kap, mely szinte ugyanolyan lesz, mint egy hagyományos. A mobilházak esetében a későbbi felújítás is hasonlóan zajlik, mint egy téglaháznál, vagyis a festés, a szigetelés és a külső homlokzat javítása ugyanúgy elvégezhető. Ha egy ház tizenöt év után elhasználódik, akkor a laminált padlót fel lehet szedni, a belső borítást el lehet bontani, a falakat le lehet tapétázni vagy új paneleket feltenni.  

Nyugaton már divat

Problémák persze így is adódnak. Lunk szerint egyes önkormányzatok nagyon óvják a településképüket, így nem szívesen fogadnak mobilházakat. A települések vezetése ennek eldöntésében ráadásul szabad kezet kap, így a tulajdonosnak el kell fogadni a helyzetet. „Pedig egy új mobilház teljesen úgy néz ki, mint egy hagyományos, beleértve az enteriőrt, a falakat, a tetőt és a homlokzatot is” – mondja Lunk. Sok önkormányzat még akkor is kellemetlenkedik velük, ha a település szomszédos házainál sokkal szebbet visznek a helyszínre.

De hazánkban más oka is van annak, hogy még nem terjedtek el a mobilházak. „Nálunk azért is kevéssé ismert ez a technológia, mert egyelőre alig néhány vállalkozás foglalkozik mobilházakkal” – mondja Vin­cze. A probléma persze összefügg a mobilitással is. Ausztriában, Németországban vagy az Egyesült Államokban például bevett szokás, hogy az ember egy jó munkahely ér­dekében képes akár egy távoli városba is költözni, amiben segítségére lehet egy előregyártott ház. Nyugat-Európában az első generációs lakástulajdonosok a nyaraló és hétvégi házak esetében is egyre nagyobb számban választanak előregyártott épületeket a könnyűszerkezetes tech­nológiák, az előregyártás kiszámíthatósága, kedvező ára és gyors megvalósítása miatt.

„Fontos lenne, hogy itthon is felismerjék az emberek a mobil- és konténerházakban rejlő előnyöket és azok észszerűségét” – vallja Vincze László, aki szerint egy költséges építkezés helyett remek választásnak bizonyulnának. Itthon azonban más a helyzet. Az emberek még mindig ragaszkodnak ahhoz, hogy egy masszív, és szó szerint mozdíthatatlan ingatlanban éljenek. A második világháborút követően ugyanis a bizonytalan életkörülmények elleni „védekezésként”, biztos befektetésként sokan ingatlanba ruháztak be. Fontos volt számukra, hogy a ház kőből vagy téglából épüljön, és nagyobb legyen, mint amire szükségük van, hogy az épületben több generáció is tudjon élni, meséli Vincze.  

Korszellemes megoldás

 Manapság a fiatal felnőttek nagy része nem rendelkezik akkora tőkével, hogy ingatlant vásárolhasson, így számukra a könnyűszerkezetes, de még inkább a konténer- vagy mobilház jelenthetné a megoldást. Másfelől az új házak még környezetkímélők is, azaz megfelelnek a korszellemnek. „A hagyományos, betonnal, cementtel és acéllal dolgozó építőipar súlyos környezeti terhelést jelent, hiszen hatalmas mennyiségű szén-dioxidot termel” – mondja az építészmérnök. A szakember szerint tovább nehezíti a helyzetet, hogy az utóbbi időben pokolian elszabadultak az anyagárak, így az átlagos építőipari cégek csak két-három hónapra tudnak ajánlatot adni. A mobilházak faanyagának ugyanakkor előnye, hogy semmivel sem sérülékenyebb, mint egy téglaház, miközben remek hőszigetelő, átereszti a párát, a fa illatanyaga pedig kedvező hatással van az ember köz­érzetére.

Egy kisebb területű mobilház ráadásul burkoltan azt üzeni a tulajdonosának, hogy fogja vissza a fogyasztását, éljen szerényebben, vagyis legyen mértéktartó, és elégedjen meg annyi bútorral, világítótesttel és elektromos cikkel, ami a mindennapi létezéshez szükséges.

Az építész szerint mindehhez egy szociális lakásépítési program kidolgozása adhatna keretet, amely azonban eddig nem született meg. A térség országaiban, például Csehországban, Szlovákiában vagy Nyugat-Európában már számtalan kitűnő, mintául szolgáló program fut. A lakásínséget márpedig nagyban mérsékelné, ha az állam megoldást dolgozna ki a kérdésre. A közelmúltban például jelentős eredmények születtek az Önkormányzati Bérlakásprogram kidolgozásában. „Ha a helyzet javulna, akkor egy mai magyar pályakezdő házaspár az őt megillető otthonban tudná elkezdeni a közös életét” – vallja Vincze. Egy bérlakásrendszer másfelől a mobilitást is segítené. Egy gyerekes, fiatal család sokkal könnyebben költözne egy új városba, ha megváltoznak az élet- és munkakörülményei.

Egy mobilház ezenfelül egy nagyobb család együttélését is segítheti. Lunk Gergely szerint, ha valaki idős korára egyedül marad, így még mindig a gyermekei mellé „települhet”, a család tud rá vigyázni, miközben a nagyszülő szabadon, külön laktérben élhet. Új telket sem kell vásárolni, és építkezni sem kell, véli a vállalkozó, hozzátéve, előbb-utóbb a társadalom felismeri ezeket a lehetőségeket is.

Részben és egészbenA konténerház elemeit külön szállítják az adott helyszínre, ahol aztán összeállítják azokat a kívánt formában, akár L vagy T alakban. Ezzel szemben egy acélszerkezetes mobilházat egyben szállítanak a telekre.

Azt hitte, hallucinál, amikor meglátta a kisebbik fiát a kórházban, ahova a nagyobbikat vitte, hogy kioperálják a mellkasából kiálló faágat. Miután – családjával együtt – túlélte a cunamit, hátrább sorolta éle­tében a munkát. Ám így is megkapta a talán legrangosabb kitüntetést, a Nobel-díjat. Miután Benjamin List hazatért, a kollégáival, a szerelőkkel és a takarítókkal pezsgőivási csúcsot döntött.