oktatás;tanárok;kötelező oltás;

2021-12-14 18:46:00

Cserbenhagyott szülők és tanárok

Mintegy 50 százalékuk úgy érzi, gyermekeik lemaradtak a tananyaggal az online oktatás ideje alatt.

Magukra maradtak a pedagógusok az online oktatás megszervezésével a koronavírus járvány időszakában, nagy részük sem az iskolától, sem a fenntartótól nem számíthatott segítségre – derült ki a Civil Kollégium Alapítvány (CKA) friss felméréséből. Bár a kutatás nem reprezentatív – összesen 239 pedagógust és majdnem ugyanennyi szülőt kérdeztek meg –, a CKA szerint az eredmények beszédes látleletei a pandémia alatt kialakult oktatási helyzetnek.

A kérdőívet kitöltő pedagógusok 62 százaléka semmilyen szakmai segítséget nem kapott az iskolától, miután digitális munkarendre kellett átállniuk. Az iskolafenntartók – állami intézmények esetében a tankerületek, szakképzési centrumok – sem álltak a helyzet magaslatán, a válaszadók csupán 8 százaléka számíthatott rájuk. A tanároknak csak a fele kapott laptopot az iskolától, mintegy 40 százalékuk pedig a saját eszközét használta, hogy részt vehessen az online oktatásban.

A CKA arra is emlékeztetett: bár már lassan két év eltelt a járvány kezdete és három év a kormány által kidolgozott Digitális Oktatási Stratégia megvalósításának kezdete óta, még mindig vannak olyan iskolák és családok, ahol problémát okoz az online oktatásra való átállás. A felmérésben résztvevő szülők közül minden hatodik (17 százalék) azt jelezte, gyerekének nem tud megfelelő körülményeket biztosítani a nyugodt tanuláshoz. Mintegy 50 százalékuk úgy érzi, gyermekeik lemaradtak a tananyaggal az online oktatás ideje alatt.

A tananyag követése is sokaknak nehézséget jelentett. Számos iskola a központi Kréta-rendszeren keresztül próbálta tartani a kapcsolatot a gyerekekkel és a szülőkkel, de a kutatásban résztvevő szülők mindössze 20 százaléka jelezte, hogy ez valamennyire sikeres volt, a legtöbben nem tudták a Krétán keresztül követni a tananyagot. Minden harmadik szülő inkább egy másik szülőtársától kért segítséget.

Az eredmények fényében a CKA egy szakmai és politikai párbeszédet szeretne elindítani, problémának tartják ugyanis, hogy a digitális oktatás kihívásai még a negyedik hullám közepén sem kerültek be a politikai közbeszédbe.