Pécs;Tüke Busz Zrt;buszsofőrök;tiltakozás;

2022-01-17 20:31:11

Dudálással tiltakoztak a pécsi buszsofőrök

A gesztussal az ellen tiltakoztak, hogy a pécsi tömegközlekedésért felelős önkormányzati cég, a Tüke Busz Zrt. vezetője, Bánkuti István bántó megjegyzést tett rájuk.

Pécsen, az uránvárosi buszvégállomáson tucatnyi ott várakozó jármű vezetője nyomta meg dudáját hétfő délben. A város többi buszvégállomásán is felhangzott a dudaszó, és a forgalomban lévő járművek vezetői is megnyomták a hangjelzést 8-10 másodpercig. A gesztussal a sofőrök az ellen tiltakoztak, hogy a pécsi tömegközlekedésért felelős önkormányzati cég, a Tüke Busz Zrt. vezetője, Bánkuti István bántó megjegyzést tett rájuk. A vezérigazgató interjút adott egy, a pécsi egyetemisták által szerkesztett lapnak, a Pemonline-nak, s abban válaszolt a cégét érő kritikákra. 

A vezérigazgató hasonlóan szólt az ellenőrökről is.

Bánkuti a napokban jelezte, hogy bánja nyilatkozatát, elismerte, hogy másképp kellett volna fogalmazzon, elnézést kért kollégáitól, egyben felajánlotta lemondását munkaadójának. A városházán vizsgálatot indítanak az ügyben, és később döntenek a vezérigazgató sorsáról.

A történet érdekessége, hogy Bánkuti kifogásolt interjúja még októberben jelent meg, akkor senki sem tiltakozott miatta, ám a napokban mégis kirobbant a botrány, ami vélhetően összefügg azzal, hogy kemény bértárgyalások folynak a cégnél. A Tüke Busz Zrt. általunk megkérdezett sofőrjei közül volt, aki elismerte, a dudálás nemcsak a sértő mondatoknak szólt, hanem annak is, hogy a buszvezetők alacsonynak érzik a bérüket. A sofőrök havonta 250-270 ezer forintot kapnak kézhez, s a munka nehézségéhez, veszélyeihez képest ezt igaztalanul kevésnek ítélik.

Bánkuti István is kevesli a sofőrök bérét. A cégnél 270 buszvezető dolgozik, de ahhoz, hogy ne kelljen túlórázniuk, még szükség lenne legalább húsz kollégára. Ám az említett bér mellett nem találnak embert. A 62 esztendős, közgazdász-mérnök végzettségű vezérigazgató elmondta, hogy a Tüke Busz évente 4,5 milliárd forintból gazdálkodik, s e pénz nagyjából fele származik a jegyekből és a bérletekből, a város 2 milliárddal támogatja a céget, az állam 360 millióval. A jegyek ára már aligha emelhető, a támogatások sem nőnek, miközben az üzemanyagár drágulása idén 320 millióval sújtja a céget. Bánkúti ennek ellenére lát esélyt a fizetések 10 százalékos emelésére, a cégnél működő érdekképviseletek viszont 18-20 százalékos bérnövekményt akarnak. Ennek a követelésnek is nyomatékot adott a hétfői dudálás.