képzőművészet;

Bernáth/y 1981-es képsorozata egyszerre szól a művész magánéletéről és a korszakról.

- Provokált, ahol tudott

A Kádár-korszak hétköznapjait mutatja be görbe tükörben Bernáth/y Sándor eddig nem látott képsorozata a Neon Galériában.

1981-be repít minket Bernáth/y Sándor (ejtsd: Bernáth ipszilon Sándor) képzőművész azonos évben készült Ünnepnapok nincsenek című képsorozata, melyet először láthat a közönség a terézvárosi Neon Galériában. A hat darab nagy méretű vászonkép a 2012-ben elhunyt művész magánéletének egy hetét mutatja be hétfőtől szombatig, melyeken kék színű, graffitire hajazó szöveg tudósít az alkotó gondolatairól. A festmények noha egy-egy banális helyzetet ábrázolnak, melyen Bernáth/y éppen a feleségével vagy a gyerekeivel látszik, a sorozat mégis általánosságban „beszél” a Kádár-korszakról.

Például, hogy a nyolcvanas években a hatalom nem nézte jó szemmel az alternatív zenei formációkat. Ez volt jellemző a Bizottság (később: A. E. Bizottság) nevű együttesre is, melyet 1979-ben alapítottak a szentendrei Vajda Lajos Stúdió képzőművészei, vagyis Bernáth/y Sándor mellett feLugossy László, ef Zámbó István, Wahorn András, valamint Kukta Erzsébet és Szulovszky István zenészek. A Neon Galériában kiállított egyik képen is erről az időszakról emlékezik meg Bernáth/y: „Nem érek rá. A két fiam üti egymást, az anyjuk dühös, rám mérges. Mi bajuk lehet egymással, a kicsi még beszélni sem tud. Ki vannak bukva. »Legalább pénzt keresnél...« A zenekart letiltották, hivatalos indoklás nincs. Hazudoznak. Vissza kellene állítani a törvényes cenzúrát! oda a sok fáradságos munka”.

Bernáth/y életének azonban nem ez volt az egyetlen botrányos időszaka. Zombori Mónika művészettörténész 2012-es monográfiájából kiderül, az 1949-ben a Heves megyei Szihalomban született művész már fiatalon lázadó szellemű volt. Szűk két év után otthagyta a gimnáziumot, majd 1969-ben inassztrájkot szervezett a diósgyőri Lenin Kohászati Műveknél, mivel feltűnt neki, hogy a tanulók csak kettes és hármas érdemjegyeket kapnak – a jobb jegyekért a tanároknak ösztöndíjat kellett volna adniuk. A későbbiekben Bernáth/y rebellis szelleme az alkotásban is megmutatkozott, hiszen bár első képeit Csontváry Kosztka Tivadar hatására a szabad ég alatt festette, addig a későbbiekben már rossz minőségű sajtófotókat nagyított fel a vásznain, beleértve azok színhibáit is, így fejezve ki tiltakozását a Kádár-rendszer ellen.

Fotórealista képeivel botrányokat is keltett: az 1979-ben, a Fiatal Művészek Klubja (FMK) galériájában rendezett kiállításán például bemutatta Édesbrigád-sorozatát, mely a politikai napi- és hetilapok brigádokról készült csoportképeit ábrázolta. A művész neve ekkor jelent meg először Bernáth(y) Sándorként, melyben az y betű egyszerre utalt a Csontváry iránt érzett tiszteletére, valamint képei stílusára, a valóságot ironikusan megmutató szocialista yrealizmusra (sic) is. Az egy évvel későbbi „Semmy különös! Benne vagyok az újságban!?” című kiállításán szintén pártlapokban közölt fényképeket és cikkrészleteket festett meg – egyeseken ráadásul ismert személyeket emelt ki. A tárlat az Esti Hírlapban éles kritikát kapott, igaz a cikkíró inkább annak plakátját emelte ki, melyen Bernáth/y egy habbal teli fürdőkádban olvasott egy lángoló újságot.

A provokáció a nyolcvanas években is folytatódott: Bernáth/y tervezte a szintén lázadó szellemű Beatrice együttes plakátjait és lemezborítóit, valamint rajzolt szocialista yrealisa képregényt is „Komisz és Komysz” címen, melyben a tervutasításos gazdálkodást „vizsgálta” meg, például hogy termeszthető-e Magyarországon narancs vagy mandarin. Bernáth/y-t és a Bizottság együttest aztán a nagyközönség is megismerte: 1980-ban az Óbudai-szigeten a Fekete bárányok koncerten felléptek mint a Beatrice előzenekara, a művész továbbá a Fölöspéldány nevű irodalmi csoporthoz is csatlakozott, melynek fellépésein rendhagyó performanszokkal szórakoztatta a közönséget – az egyik előadáson például súrolókefét a fejére kötve olvasta fel az egyik róla írt műkritikát.

A kultúrpolitikának a rendszerváltásáig azonban továbbra is szemet szúrtak művei, ezért volt olyan tárlata, mely csupán néhány napig volt látogatható, és volt, ami meg sem nyílhatott. A kilencvenes évektől végül a misztika és a techno zene világa felé fordult, idősebbik fiával, Bernáthy Zsigával még 2011-ben is fellépett a Gödör Klubban Bernáth/y & Son néven.   

Infó:

Bernáth/y Sándor – Ünnepnapok nincsenek / No Holidays (1981)

Neon Galéria

Budapest, 6. kerület, Nagymező utca 47., 2. emelet

Nyitva: kedd – péntek 14.00-18.00

Megtekinthető február 25-ig  

Ritkaságszámba megyBernáth/y Sándor életében nem festett sokat – munkássága 120-130 képből áll –, mivel elhatározta, hogy nem a műveiből akar megélni, hanem inkább alkalmazott grafikai munkákat vállal. A festményeit másfelől azért sem láthatta gyakran a közönség, mivel azok nagyrészt élete végéig a saját tulajdonában maradtak.

Megakiállítások lesznek Budapesten – jelentette be Baán László, aki megerősítette a zene háza avatóján tett miniszterelnöki kijelentést: ha a Fidesz nyer az országgyűlési választásokon, a budapestiek akarata ellenére is megépítik az Új Nemzeti Galériát.