árstop;üzemanyagár;Orbán-kormány;Mol Zrt.;

2022-02-08 08:34:55

A falvakat sújtja Orbánék üzemanyagárstopja

Az üzemanyagárstop miatt bezárt, jellemzően kistelepülési töltőállomások üzemeltetésére a szaktárca nem rendelte ki a Molt. Kérdés, mit szólnak ehhez a helyiek. A kormány hamarosan dönt a tarifakorlátról.

Lapunk értesülései szerint elsőként egy Szeged környéki, egy észak-magyarországi és egy tiszántúli üzemanyagtöltőállomás húzta le a rolót a kormány üzemanyagárstopja miatt. Úgy tudjuk, a szóban forgó kutak kistelepülések lakóit látták el, amelyek közelében nincs másik egység. Mindazonáltal az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) - a korábbi kormányközlések tükrében némiképp meglepő módon - nem jelölte ki az - ilyen átvételekre korábban egyedül vállalkozó - Molt a bezáró egységek átvételére.

Korábban a kormány azt közölte, biztosítja a november 15-től érvényes, 480 forintos üzemanyagárplafon miatt esetleg tönkremenő kutak átvételét. (Az erre hajlandó cégek listájára a november 18-i határidőig egyedül a Mol iratkozott fel.) Ám az új szabályok a kijelölésben a szaktárcának mérlegelési jogot biztosítanak. Értesülésünk szerint, bár a most levonuló kútüzemeltetők szabályosan jelezték a szaktárcának bezárási szándékukat, nem kaptak érdemi visszajelzést. 

Vagyis jelen helyzetben Palkovics László innovációs és technológiai miniszter úgy vélhette, nem indokolt a pótlás, mert a térség lakói máshonnan is be tudják szerezni a szükséges üzemanyagot. "A tárca benzinkutak működtetésének ideiglenes átvételére nem jelölt ki nyilvántartott szolgáltatót" - fogalmazott megkeresésünkre az ügy kapcsán az ITM. A tisztánlátást kevéssé segítve hozzátették: döntéseket nem sajtóhírek, hanem hivatalos szolgáltatói bejelentések vagy az ellenőrzéseket végző Nemzeti Adó- és Vámhivatal jelzései alapján hoznak. "A Mol eddig nem vett át egy töltőállomást sem, és erre vonatkozó felkérés sem érkezett még társaságunk felé az ITM részéről" - fogalmaztak az ügy kapcsán lapunknak az olajtársaságnál.

A kérdés megítélését illetően mindazonáltal számos, ellentétes véleményt is hallhattunk. A szakértők között nincs is vita arról, hogy az eredetileg kitűzött, három hónapos időtartama végéhez közeledő intézkedés elsősorban a kis, jellemzően családi, kistelepülési üzemanyag-töltőállomásokat sújtja. Esetükben a fajlagos költségek magasabbak, kedvezményeik, hasznuk, pénzügyi tartalékaik pedig alacsonyabbak, mint a nagy láncokéi. Az ilyen egységek átvétele a Molnak is veszteséget hozna - tették hozzá forrásaink. Mindazonáltal a ritkábban lakott térségek ellátásából is ezek a típusok vállalnak oroszlánrészt. Itt ráadásul jellemzően mezőgazdasággal foglalkoznak és hamarosan indulnak a tavaszi munkálatok. Az ügy szempontjából ez nem csak azért fontos, mert a kutasoknak a legnagyobb veszteséget okozó dízel iránti kereslet ugorhat hirtelen többszörösére. Hanem mert az ezt használó járművek csak nehézkesen vagy egyáltalán nem tudják megtenni a bezárás miatti több - sok esetben több tíz - kilométeres kerülőt. Vagyis az intézkedés fenntartása nemcsak az üzemanyag-ellátást, de a mezőgazdasági munkálatokat is veszélyezteti. Arról nem is beszélve, hogy Orbánék a választások előtt két hónappal épp az eddigi legbiztosabb bázisuknak tekintett falusi lakosság türelmét teszik próbára. Egy szakértő számításai szerint, 50 literes tankolást alapul véve, a mostani árviszonyok mellett egy 25 kilométeres kerülővel már elvész a 480 forintos ársapkán nyert összeg, nem számítva az időveszteség okozta haszonkiesést.

Változatlanul szabályozatlan a kutak átadás-átvétele is. Nem világos a dolgozók helyettesítése, a pénztárgép átadása és az esetleges bérlők levonulása sem. Bár a törvényhozó furamód nem tiltotta meg az egy vevőnek járó adagok kiporciózását, forrásaink ilyen korlátozásokkal eddig nem szembesültek.

Lapunk értesülései szerint ma az árstop révén leginkább sújtott, mintegy ezer "fehér", vagyis úgymond "márkátlan" kút több száz üzemeltetője az ITM-nek küldött levélben vázolja a fenntarthatatlan helyzetet és tesz javaslatot a megoldásra. (A témában gyakorta - amúgy a kis kutak mellett is - megszólaló Magyar Ásványolaj Szövetség - MÁSZ - elvben csak a tagságát, vagyis a nagy hazai olajcégeket képviseli.) A lapunk által megismert tervezetben az aláírók elsősorban felhívják a figyelmet arra, hogy a 480 forintos benzin- és gázolajársapkával kiegészített ártörvény egy másik - nem törölt - pontja szerint a fixált tarifáknak a működést és a nyereséget is fedezniük kell. Márpedig ez az üzemanyagár-plafonra nem áll. Megoldásként az (akár a piac nagy részét ellátó Mol) nagykereskedelmi árához idomuló, meghatározott árrést javasolnak. Az ennek könnyebb megállapítása érdekében mellékelt, több kúttípusra vonatkozó modellszámításuk alapján a nagykereskedelmi árváltozást követő, annál a 30-50 forintos árréssel mindig magasabb ársapkát javasolnak. Többen pert is fontolgatnak az állam ellen.

A kormány tavaly november 15-én első körben ez év február 15-ig maximálta literenként 480 forinton a normál benzin és gázolaj kútárát. Közeleg tehát a döntés az intézkedés fenntartásáról. Időközben a nyersolajárak még inkább kilőttek. Lapunk értesülései szerint a forgalom kétharmadát kitevő dízel mostani nagykereskedelmi listaára 488 forint. Eszerint a kiskereskedő ma minden egyes literen 8 forintot veszít. Az ezt esetleg csökkentő néhány forint kedvezmény kevéssé nyújthat gyógyírt az elvesztett, literenként több tíz forintos árrésre, amiből üzemeltetni, fejleszteni kellene a kutat és fizetni a dolgozókat. (A benzin nagykereskedelmi árán elvben még képződik 8 forint árrés, de ma már ez sem termeli ki a költségeket.)

A hazai kutasok képviselői így legfőképp az árkorlát eltörlését javasolják. Az ármaximálás és a nemzetközi olajár-emelkedés nyomán a hazai üzemanyag-kiskereskedelem mára egyértelműen veszteségessé vált - szögezte le megkeresésünkre Grád Ottó MÁSZ-főtitkár. A bevételek egy szereplő költségeit sem fedezik. Immár akadnak olyan - jellemzően kisebb, vidéki - egységek is, ahol az üzemanyag átvétele is veszteséget hoz. Grád Ottó felhívta a figyelmet: a nemzetközi olajár 15 százalékkal magasabb, mint tavaly november 15-én és hordónként immáron a 93-94 dolláros szinten áll, de a közeljövőben - a világpolitikai feszültségektől függően - akár száz dollár fölé is nőhet. Mivel ez - változatlan feltételek mellett - a kiskereskedelmi egységek költségeit növelné még tovább, ez a MÁSZ-hálózaton kívül további, nagy számú bezárásokhoz vezethet. Ha a kormány meghosszabbítaná az árkorlátozást, a MÁSZ kezdeményezné a hatályos jogszabály részleteinek felülvizsgálatát - fogalmazott.

Minden, a helyzet megoldását célzó változtatást üdvözölne Bujdos Eszter, a három kút bezárásáról elsőként hírt adó webes üzemanyagár-összehasonlító oldalt, a Holtankoljak.hu-t üzemeltető 3 P Online Kft. ügyvezetője. A jövedéki adó az uniós korlátok miatt tovább már nem csökkenthető és hosszú távon a - lengyelek által alkalmazott - áfa-mérséklést sem tartja megoldásnak. A Holtankoljak.hu korábban "elképesztőnek" nevezte az ágazatban kialakult helyzetet. A változtatást elengedhetetlennek tartják, aminek hiánya ellátási gondokkal fenyeget. A portál értesülései szerint egyébként szerdától egyik üzemanyagfajta nagykereskedelmi ára sem változik.

Más szakértők szerint a kormány helyzete most mindenképp kedvezőtlen. Ha feloldják a - világon amúgy egyedül álló - árstopot, csökkenhetnek újraválasztási esélyeik, ha viszont fenntartják, már akár a választások előtt ellehetetlenülhet egyes térségek üzemanyag-ellátása.