üzemanyag;gázolaj;benzinár;üzemanyagár;gázolajár;árstop;

Tömeges benzinkútbezárás jöhet az Orbán-kormány miatt, a kisebbek már április előtt lehúzhatják a rolót

A kabinet a választási lendületben az előzetes vészjelzésekre fittyet hányva, egyszerűen átírta a 480 forintos üzemanyagár-korlát hatályát februárról május közepére. 

Üzemanyag-készleteik kifogytával mindhárom Tolna megyei kútját bezárja az Androméda Kft. - közölte lapunkkal Voll László ügyvezető-tulajdonos. Ezzel Őcsény, Bogyiszló és Szedres mintegy 13 ezer lakója üzemanyag-ellátás nélkül marad - fogalmazott. A kisvállalkozó azért kényszerül e lépésre, mert Orbán Viktor szombati évértékelőjének egy fajta csúcspontjaként bejelentette: a kormány három hónappal meghosszabbítja a 480 forintos felső üzemanyagár-korlát hatályát. A vonatkozó szabálymódosítás vasárnap meg is jelent a Magyar Közlönyben. A szűkszavú rendeletben a kormány - az előzményekre érzéketlenül - egyszerűen átírja a február 15-i határidőt május 15-re.

Egyszersmind megismétlik: az intézkedés a koronavírus-veszélyhelyzethez kapcsolódik.Folytatás a 6. oldalonFolytatás az 1. oldalról  "Nem lesz egyszerű helyzet", ha a mezőgazdasági munkák kezdetén a kormányintézkedés miatt csak az a mintegy száz kiskút-üzemeltető bezár, akik a múlt héten, egy nap alatt aláírták Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek írt közös levelüket - véli a kisvállalkozó. Ráadásul kérdés, a bezáró kutak továbbműködtetésére a kormánynál egyedül bejelentkező Mol rendelkezik-e ennyi átvételhez szükséges tartalék-erőforrással. A politika nem veszi figyelembe a kiskutasok érdekeit - fogalmazott Voll László.

Az átmeneti leállásra veszteségeik csökkentése miatt kényszerülnek. A nyersolaj folyamatos drágulása, egyszersmind a forint gyengülése miatt a dízel átlagos nagykereskedelmi ára már most 9 forinttal magasabb, mint amennyiért azt a kutasok eladhatják. Ráadásul térségükben is most indulnak a mezőgazdasági munkák. Így visszás módon épp az igények várható ugrása miatt kénytelenek lehúzni a rolót. De az új, energiahatékonysági "különadóra" is literenként 8 forintot kell félretenniük. Így dolgozóikat május 15-ig fizetett szabadságra küldik. A bezárást az új szabályoknak megfelelően lejelentik és várják, megjelennek-e a Mol emberei. (Palkovics László az ársapka miatt eddig bezárt három kút továbbműködtetését a jelek szerint nem ítélte indokoltnak.)

Igaz, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly november óta nem válaszolt kérdéseire, miszerint például egy átvétel során ki fizeti a kasszarendszerrel kapcsolatos, félmilliós költségeket. (Mások további kérdésként vetették fel, mi történik, ha az üzemeltető nem bezár, hanem felújítást jelent be.) Korábban meglévő hat kútjukból a költségek emelkedése miatt hármat már korábban vissza- és eladtak, illetve bezártak.  Változatlan szabályozás mellett már rövid távon drámai üzemanyag-piaci hatásoktól tart Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára is. A kutak forgalmának 85 százalékát a szabályozott árú üzemanyagok teszik ki: más ágazatoktól eltérően a veszteségek itt egyéb termékek nyereségével nem ellensúlyozhatók. Ugyanakkor, bár a MÁSZ elvben csak saját tagságát, vagyis a nagy hazai láncokat képviseli, a főtitkár szintén úgy tartja, hogy az intézkedés a főleg családi vállalkozások által működtetett, kisebb kutakat veszélyezteti.

Utóbbiak forgalmát ugyanis szinte száz százalékban szabályozott árú termékek teszik ki. Az üzemanyagpiaci helyzet - így a nyersolajkurzus-, vagyis a nagykereskedelmiár-emelkedés - már az elmúlt három hónap során is felemészthette a kisebb kutasok tartalékait. Bár a már - általánosságban - napvilágot látott három kútbezáráson túl hasonló szándékokról eddig nem hallott, bizonyos szempontból megérti, ha ilyen helyzetben a vállalkozó, veszteségei csökkentése végett az ideiglenes bezárás mellett dönt. A MÁSZ-tagság felől szintén nem kapott hasonló jelzést. (Más szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy számos "márkás" kutat franchise-rendszerben, a kis kutasokhoz hasonló helyzetű vállalkozó, saját üzleti kockázatára üzemeltet. Vagyis hamarosan "nagy" márkák egységei is bedobhatják a törölközőt.)

Mindazonáltal Grád Ottó meggyőződése, hogy a nagy, több tízmilliárdot beruházó, hosszabb távra tervező láncok bírják tartalékokkal.A főtitkár szerint a bezáró kutak átvételének szabályozása "több mint problémás". Máig nem tisztázottak a számviteli, műszaki, munkaügyi, engedélyezési feltételek. Egy új üzemeltetőnek minden engedélyt be kell szereznie. Kérdésünkre úgy fogalmazott: aki az átvételeket vállalta, bizonyára felmérte a feltételeket. Bár azt, hogy a bezárások miatt egyes térségek ellátatlanul maradnának, nem osztotta, szerinte az ellátottsági színvonal mindenképp csökken. A jogszabálymódosítás előtt a MÁSZ-szal a kormány hivatalos egyeztetést nem folytatott - szögezte le a főtitkár. Ugyanakkor derűlátását még ebben a helyzetben sem veszítette el. Így mihamarabb igyekeznek egyeztetni a lehetőségeket a törvényhozókkal. Reméli, hogy a most meghozott rendeletet lekövető törvénymódosításokban figyelembe veszik az üzemanyagokat terhelő áfa, illetve jövedéki adó csökkentésére vonatkozó, szakmai javaslataikat.Annak kapcsán, hogy amiként azt megírtuk, a MÁSZ-on kívüli, "fehérnek" nevezett kútüzemeltetők kiskereskedelmi árplafon helyett Palkovics Lászlótól a nagykereskedelmi üzemanyagárra rászámolható árrés maximálását kérték, Grád Ottó úgy vélte: ez egy nagykereskedelmi ár állami közzétételét igényelné. A MÁSZ, amely az egész üzemanyagágazatot igyekszik képviselni, a levél kapcsán szintén "egyeztetett" a kisebb kutak képviselőivel.Mindazonáltal lapunk a "fehérek" köreiben némi szervezetlenséget és bizonytalanságot tapasztalt, többek között azért, mert néhányan "tartanak a Moltól". 

Orbánék az energiapiac erdejében

Miközben az EU liberalizálta az áram- és gázpiacokat, nem dolgoztak ki a nagyarányú kilengéseket mérséklő szabályokat, ezzel kiszolgáltatva Európát a "pénzügyi spekulánsoknak" - fogalmazott évértékelőjén Orbán Viktor. Ezt súlyos hibának minősítette, mert az energiaárak felelnek az infláció feléért. Bár "óriási csatával" elérték, hogy az Európai Bizottság fenntarthatónak minősítse az atomenergiát és a földgázt, az időveszteség miatt "az árak alakítása kicsúszott a brüsszeli bürokraták kezéből". Így a kialakult energiaárak mostani tudásunk szerint még évekig velünk maradnak. Igaz, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter "rámenősségének és vagányságának hála" mi időben és jó gázszállítási szerződést kötöttünk az oroszokkal. Ilyen körülmények között még amiatt is hadakozniuk kell, hogy Brüsszel "büntetőadót" vetne ki a lakás- és gépkocsitulajdonosokra. Brüsszel a klímarombolás ellen az energiaárak emelésével védekezne, ami megbukott, zsákutca, új terv kell - fogalmazott a kormányfő. 


Orbán Viktor szavai számos szempontból legalábbis árnyalhatók. A spekuláción túl valószínűleg az oroszok is sokat nyernek a magas gázárakon, akik egyes (Orbánék által soha fel nem emlegetett) vádak szerint a kínálat visszafogásával verték fel az tőzsdéket. Bár az orosz gázszerződésünkről Orbánék annak állítólagos titkosságára hivatkozva részleteken nem árulnak el, a másodlagos jelek inkább kijózanítók. A "rezsicsökkentés" fenntartása számítások szerint csak idén 500-2000 milliárd forintot róhat a hazai költségvetésre, vagyis az adófizetőkre és az államadósságra. Az üvegházhatású gázkibocsátás költségeinek eloszlatása valóban széles körű vita tárgya, ám ebben Orbánék eddig különböző szónoki fordulatokon túl nem álltak elő értékelhető javaslattal.

"Izgalmas" hétnek nézünk elébeJelenleg nincs szó semmilyen kompenzációról, áfa- vagy jövedékiadó-csökkentésről: a befagyasztott árakat a töltőállomás tulajdonosoknak kell valahogy megoldani - fogalmazott tegnapi közleményében a Holtankoljak.hu. Ez már most is komoly kihívás, hisz a gázolaj beszerzési ára február 4-e óta magasabb mint 480 forint. A héten a benzin beszerzési ára is 480 forint fölé nőhet: a Brent típusú olaj ára jelenleg 95 dolláron áll, ami a hét elejéhez képest 2 százalékos emelkedés. A múlt héten ugyanakkor a nagykereskedelmi árak nem követték le a mintegy 5 százalékos nyersolajdrágulást. Bár a forint 2 százalékot gyengült a dollárral szemben, január végén még rosszabb volt a helyzet. Összességében izgalmas hét elé nézünk: a beszerzési árak bizonyosan nőnek, ami teljesen kiélezi a piaci helyzetet. A kutak tulajdonosaitól nem várható el a folyamatosan veszteséges értékesítés. Így a felhasználók "jó" esetben csak mennyiségi korlátozásokkal találkozhatnak, de nem kizárt, hogy kényszerűségből jelentős számban be is zárnak kutak - fogalmaz a szakportál.
Négystopos politika"A magyar kormány bevezette a négy stop politikáját": ez a rezsistop, az üzemanyagárstop, a kamatstop és az élelmiszerárstop; ilyen "harminc éve nem történt Magyarországon" - vezette fel a határidő-hosszabbítást választási évértékelőhöz illő, színpadias körítéssel szombaton Orbán Viktor. A kormányfő szavai szerint így az EU-ban most az 5. legolcsóbb az üzemanyagunk. (A Cargopedia február 7-i adatsora egyébként uniós szinten 4. helyezésről tanúskodik. Ugyane adatbázis szerint viszont az összes, 42 európai államot - így számos közeli országot - is magába foglaló listán benzinárunk már csak a 11., a gázolajtarifánk pedig a 12. legalacsonyabb.) A kormányfő - a valóságnak ezúttal megfelelően - rögzítette, hogy a 480 forintos üzemanyagár-korlát nélkül jóval 500 forint feletti litertarifánál járnánk. Az intézkedés célja az áremelkedési ütem elszabadulásának fékezése. A rezsicsökkentés másfél, az üzemanyagárstop fél, az élelmiszerárstop pedig 0,9 százalékkal csökkenti az inflációt - mondta a kormányfő.