üzemanyag;árstop;üzemanyagár;benzinár;gázolaj;gázolajár;

2022-02-14 08:30:00

Tömeges benzinkútbezárás jöhet az Orbán-kormány miatt, a kisebbek már április előtt lehúzhatják a rolót

A kabinet a választási lendületben az előzetes vészjelzésekre fittyet hányva, egyszerűen átírta a 480 forintos üzemanyagár-korlát hatályát februárról május közepére. 

Üzemanyag-készleteik kifogytával mindhárom Tolna megyei kútját bezárja az Androméda Kft. - közölte lapunkkal Voll László ügyvezető-tulajdonos. Ezzel Őcsény, Bogyiszló és Szedres mintegy 13 ezer lakója üzemanyag-ellátás nélkül marad - fogalmazott. A kisvállalkozó azért kényszerül e lépésre, mert Orbán Viktor szombati évértékelőjének egy fajta csúcspontjaként bejelentette: a kormány három hónappal meghosszabbítja a 480 forintos felső üzemanyagár-korlát hatályát. A vonatkozó szabálymódosítás vasárnap meg is jelent a Magyar Közlönyben. A szűkszavú rendeletben a kormány - az előzményekre érzéketlenül - egyszerűen átírja a február 15-i határidőt május 15-re.

Egyszersmind megismétlik: az intézkedés a koronavírus-veszélyhelyzethez kapcsolódik.Folytatás a 6. oldalonFolytatás az 1. oldalról  "Nem lesz egyszerű helyzet", ha a mezőgazdasági munkák kezdetén a kormányintézkedés miatt csak az a mintegy száz kiskút-üzemeltető bezár, akik a múlt héten, egy nap alatt aláírták Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek írt közös levelüket - véli a kisvállalkozó. Ráadásul kérdés, a bezáró kutak továbbműködtetésére a kormánynál egyedül bejelentkező Mol rendelkezik-e ennyi átvételhez szükséges tartalék-erőforrással. A politika nem veszi figyelembe a kiskutasok érdekeit - fogalmazott Voll László.

Az átmeneti leállásra veszteségeik csökkentése miatt kényszerülnek. A nyersolaj folyamatos drágulása, egyszersmind a forint gyengülése miatt a dízel átlagos nagykereskedelmi ára már most 9 forinttal magasabb, mint amennyiért azt a kutasok eladhatják. Ráadásul térségükben is most indulnak a mezőgazdasági munkák. Így visszás módon épp az igények várható ugrása miatt kénytelenek lehúzni a rolót. De az új, energiahatékonysági "különadóra" is literenként 8 forintot kell félretenniük. Így dolgozóikat május 15-ig fizetett szabadságra küldik. A bezárást az új szabályoknak megfelelően lejelentik és várják, megjelennek-e a Mol emberei. (Palkovics László az ársapka miatt eddig bezárt három kút továbbműködtetését a jelek szerint nem ítélte indokoltnak.)

Igaz, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly november óta nem válaszolt kérdéseire, miszerint például egy átvétel során ki fizeti a kasszarendszerrel kapcsolatos, félmilliós költségeket. (Mások további kérdésként vetették fel, mi történik, ha az üzemeltető nem bezár, hanem felújítást jelent be.) Korábban meglévő hat kútjukból a költségek emelkedése miatt hármat már korábban vissza- és eladtak, illetve bezártak.  Változatlan szabályozás mellett már rövid távon drámai üzemanyag-piaci hatásoktól tart Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára is. A kutak forgalmának 85 százalékát a szabályozott árú üzemanyagok teszik ki: más ágazatoktól eltérően a veszteségek itt egyéb termékek nyereségével nem ellensúlyozhatók. Ugyanakkor, bár a MÁSZ elvben csak saját tagságát, vagyis a nagy hazai láncokat képviseli, a főtitkár szintén úgy tartja, hogy az intézkedés a főleg családi vállalkozások által működtetett, kisebb kutakat veszélyezteti.

Utóbbiak forgalmát ugyanis szinte száz százalékban szabályozott árú termékek teszik ki. Az üzemanyagpiaci helyzet - így a nyersolajkurzus-, vagyis a nagykereskedelmiár-emelkedés - már az elmúlt három hónap során is felemészthette a kisebb kutasok tartalékait. Bár a már - általánosságban - napvilágot látott három kútbezáráson túl hasonló szándékokról eddig nem hallott, bizonyos szempontból megérti, ha ilyen helyzetben a vállalkozó, veszteségei csökkentése végett az ideiglenes bezárás mellett dönt. A MÁSZ-tagság felől szintén nem kapott hasonló jelzést. (Más szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy számos "márkás" kutat franchise-rendszerben, a kis kutasokhoz hasonló helyzetű vállalkozó, saját üzleti kockázatára üzemeltet. Vagyis hamarosan "nagy" márkák egységei is bedobhatják a törölközőt.)

Mindazonáltal Grád Ottó meggyőződése, hogy a nagy, több tízmilliárdot beruházó, hosszabb távra tervező láncok bírják tartalékokkal.A főtitkár szerint a bezáró kutak átvételének szabályozása "több mint problémás". Máig nem tisztázottak a számviteli, műszaki, munkaügyi, engedélyezési feltételek. Egy új üzemeltetőnek minden engedélyt be kell szereznie. Kérdésünkre úgy fogalmazott: aki az átvételeket vállalta, bizonyára felmérte a feltételeket. Bár azt, hogy a bezárások miatt egyes térségek ellátatlanul maradnának, nem osztotta, szerinte az ellátottsági színvonal mindenképp csökken. A jogszabálymódosítás előtt a MÁSZ-szal a kormány hivatalos egyeztetést nem folytatott - szögezte le a főtitkár. Ugyanakkor derűlátását még ebben a helyzetben sem veszítette el. Így mihamarabb igyekeznek egyeztetni a lehetőségeket a törvényhozókkal. Reméli, hogy a most meghozott rendeletet lekövető törvénymódosításokban figyelembe veszik az üzemanyagokat terhelő áfa, illetve jövedéki adó csökkentésére vonatkozó, szakmai javaslataikat.Annak kapcsán, hogy amiként azt megírtuk, a MÁSZ-on kívüli, "fehérnek" nevezett kútüzemeltetők kiskereskedelmi árplafon helyett Palkovics Lászlótól a nagykereskedelmi üzemanyagárra rászámolható árrés maximálását kérték, Grád Ottó úgy vélte: ez egy nagykereskedelmi ár állami közzétételét igényelné. A MÁSZ, amely az egész üzemanyagágazatot igyekszik képviselni, a levél kapcsán szintén "egyeztetett" a kisebb kutak képviselőivel.Mindazonáltal lapunk a "fehérek" köreiben némi szervezetlenséget és bizonytalanságot tapasztalt, többek között azért, mert néhányan "tartanak a Moltól".