BKV;biztosítás;metróbaleset;3-as metró;Mészáros Lőrinc;hibajavítás;

- Rosszul járt a BKV a spórolással, százmilliókat fizethet a Mészáros-érdekeltségű alkuszcég által összehozott biztosítás miatt

Egy Mészáros Lőrinc-érdekeltségű alkuszcég segített tető alá hozni azt a biztosítást a közlekedési  vállalatnak, amely saját hibás károkra nem fizet. Önerőből kell állniuk a metróbaleset több száz milliós javítási költségét.

– A hármas metró Kőbánya-Kispest metróállomás üzemi területén történt balesetben megsérült két szerelvény egyike még mindig rendőrségi zárlat alatt van, így nem tudtuk felmérni a károkat, de minden bizonnyal több százmilliós lesz a javítási költség – mondta lapunknak Bolla Tibor, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) vezérigazgatója.

Mint arról korábban beszámoltunk, január közepén a hármas metró kőbánya-kispesti állomásán egy szerelvény a vörös jelzés ellenére indult el és ütközött össze a mellette lévő vágányon szabad jelzés mellett érkező kocsival. Egy kísértetiesen hasonló baleset néhány évvel ezelőtt már lejátszódott ugyanitt, csak akkor kisebb volt a kár, hiszen még a régi metrókocsik voltak üzemben, valamint akkor mindkét szerelvény vészfékezett, most viszont csak az egyik. 

– A rendőrség még vizsgálódik. A kár felmérése sem zárult még le, így nem tudni, hogy a kocsik mindegyike javítható-e vagy valamelyiket teljesen le kell cserélni. Az orosz gyártó, a Metrowagonmash már a baleset másnapján felajánlotta segítségét a károk felmérésében és javításban – erősítette meg kérdésünkre Bolla Tibor. A BKV a felmérésben való közreműködést elfogadta, de arról csak a szükségessé váló javítási feladatok ismeretében döntenek, hogy kire bízzák a munkát. A cégvezető arra nem lát esélyt, hogy az orosz gyártó a BKV által perben követelt 12,4 milliárd forintos kötbér terhére cserélje vagy javítsa ki a sérült kocsikat. – Az orosz féllel egyelőre a kötbér összegében sem sikerült megállapodni, így nincs mibe beszámítani se a most felmerült javítási költségeket, sem a járművek klímával való felszerelésének árát – szögezte le Bolla Tibor, aki nem kívánt találgatásokba bocsátkozni a per időbeli lefolyását illetően.

Az viszont már egyre biztosabb, hogy a keletkezett kárt nem téríti meg a biztosító. A BKV tavaly decemberben kötött vagyon- és felelősségbiztosítási szerződést az Uniqa Biztosító Zrt-vel, amely 1,278 milliárd forint ellenében vállalta a cég biztosítását 2024 decemberéig. Csakhogy a saját hibás káreseményekre nem terjed ki a fővárosi közlekedési vállalat szerződése, tekintettel arra, hogy a tömegközlekedési járművek saját hibás károkra kiterjedő casco-biztosítása további évi több százmillió forintos kiadást jelentene – magyarázta lapunknak Bolla Tibor a Népszava azon kérdésére, hogy miért nem kötöttek teljes körű biztosítást.

– A BKV már elismerte, hogy emberi mulasztás okozta a balesetet, így az saját hibából történt káresemények számít. Ennek ellenére bízunk abban, hogy a biztosító méltányossági alapon megtéríti a kár egy részét. Erről már folynak a tárgyalások a BKV biztosítási alkuszának térítésmentes közvetítésével – mondta a vezérigazgató, aki azt is megerősítette, hogy az említett alkuszcég a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. 

A Mészáros Lőrinc érdekeltségi körébe tartozó Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. segített tető alá hozni a 2022-től esedékes vagyon- és felelősségbiztosítási szerződést is. A cég vezetése azzal indokolta megbízásukat az igazgatóságnak, hogy nélkülük nem tudnak kedvező tartalmú és díjazású szerződést kötni, mivel a közlekedési cég önmagában nem túl kívánatos partner. A cégvezetés akkori állítása szerint „hiába kezdeményezett felsővezetői egyeztetéseket több biztosító társaságnál, azok csak a jelenlegi kondícióknál kedvezőtlenebb feltételekkel vállalták volna 2022-re a vagyon- és felelősségbiztosítást”. (Vagy magasabb árért, vagy nagyobb önrész ellenében.) 

Keszthelyi Erik államigazgatási és az önkormányzati biztosítási piacot letaroló vállalkozása az egész közbeszerzési folyamatban segítette a BKV-t. A cégnek előzetesen azt ígérte, hogy a korábbi szerződéses árnál is olcsóbb díjat ér el. S ezt teljesítette is. A BKV teljes biztosítási díja 2019-ben 458 millió forint, 2020 októberéig 381 millió volt. Az Uniqa évi 426 millióért vállalta a megbízást. A vagyonbiztosítás azonban csak a külső okokra – tűz, elemi kár, más által okozott baleset – terjed ki, azokra az eseményekre nem, amelyek a cég hibájából következnek be. – A hatalmas jármű- és eszközállomány miatt túlságosan drága lett volna saját hibás károkra is kiterjedő biztosítást kötni – indokolta a cég döntését Bolla Tibor. Igaz, most a biztosítási szerződés első évében kifizetnek csaknem ugyanennyit. 

Évek óta HungarikumA BKV előző három évre szóló vagyon- és felelősségbiztosítási szerződése 2021 végén járt le. A törvény folyamatos biztosítási kötelezettséget ír elő, de csak a vasúti felelősségbiztosítás kötelező. Ez körülbelül a negyedébe kerülne a jelenlegi kiterjesztett védelemnek. A BKV biztosítása ennél többről szól: minden a tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő járműre és vagyontárgyra kiterjed és valamennyi előbb említett „külső okból” bekövetkező káresemény – baleset, vihar – esetén fizet a biztosító, de csak a szerződésben meghatározott limitösszegekig. A BKV vagyonát 1700 milliárdra becsülik. A BKV évek óta a Hungarikumot kéri fel a közreműködésre.  

Jobban megmozgatta az Egységben Magyarországért híveit a kampánykezdet: 87 százalékuk biztosra ígérte részvételét a voksoláson a Fidesz-KDNP-sek 82 százalékával szemben. Márki-Zay Péterék vezettek február közepén – derült ki a Publicus felméréséből.