;

film;tévé;

- Igazi kitaszított

A filmművészetben is vannak alkotók, akik egész pályájuk során ott keringtek a remekművek tartományának határán, de valamiért nem sikerült nekik a betörés. Munkáik ezzel együtt jelentősek, és nem fognak kihullani a filmkultúra emlékezetéből, már csak azért sem, mert sokszor igen szemléletesen képviselik egy-egy stílusirányzat, vagy valamely kor szellemiségének meghatározó jegyeit. Kézdi-Kovács Zsolt életműve is talán ebbe a kategóriába sorolható. Mindenesetre Jancsó Miklós asszisztensének, a francia film szerelmesének első játékfilmje, az 1970-ben készült Mérsékelt égöv valóságos foglalata a kelet-európai új hullámoknak: benne van eredetiségük, epigonizmusuk, halványegzisztencialista színezetű társadalomkritikai szemléletük.

Láthatunk jancsós hosszabb beállításokat, festői totálokat, franciásan ridegmély lélekábrázolást rövid, tőmondatos párbeszédekkel, megjelenik a ködös erdő, az elit hatalmi privilégiumait és diktátori beidegződéseit szimbolizáló vadászat-motívum (pár év múlva Gaál István Magasiskolájában bomlik ki). A szerelmi háromszög-történet társadalmi hátterében felsejlik nemzedékek, keményvonalas és reformer politikai irányzatok ellentéte, a sztálinista szemlélet továbbélése. Középpontban egy volt partizán, aki a politikai kurzusváltás után elvesztette pozícióit, és sértetten, vadászszenvedélybe menekülve végzi körorvosi munkáját egy kis faluban. Ám Kézdi- Kovács már nem finomkodik vele: elhajtja a a bosszúvágyából táplálkozó gyilkosságig.

A film fogadtatása sokat elárul arról, milyen szellemi-politikai közegben született. A Népszabadság elutasította a főhős ábrázolását, mondván, kegyetlensége patologikus, orvosi probléma, így „kevéssé alkalmas arra, hogy a »módszerek« társadalmi-kritikájának az alanya legyen”. Ugyanakkor a Filmkultúra üdvözölte az alkotó bátorságát, és hatásos, modernista formai megoldásait.

Mai szemmel már nemigen foglalkozunk ezekkel a szempontokkal. És éppen ezért könnyebben bele tudunk helyezkedni a film világába, hangulatába. Meglepően erős élményt nyújt. Végig ott feszül benne a mindent átható lefojtottság. Ennek a világnak nem annyira a konfliktusai nyomasztóak, hanem az, hogy őszintén sosem kerülnek a felszínre. Nem artikulálódnak a nézetek, az érzelmek. Nem derülnek ki pontosan, vádak, bűnök, sérelmek. Az emberek nem tárják fel önmagukat. Az egyetlen kivétel talán a körorvos feleségének régi szerelme (ki más játszaná, mint Kozák András), de senkit nem tud kimozdítani falai közül. Még a szeretett asszonyt sem. Törőcsik Mari filmszínészi egyénisége mintha itt mozdulna el a megtört, keserű nőiesség felé. Az orvost alakító Somogyvári Rudolfban pedig döbbenetes erővel vibrál a sértettség. Hiába próbálja férfiasan viselni sorsát, érezhető, hogy egyszer gyilkos agresszivitásba roppan. Igazi kitaszított.

Infó:  Mérsékelt égöv

magyar, 1970. Írta és rendezte: Kézdi-Kovács Zsolt. Szereplők: Somogyvári Rudolf, Törőcsik Mari, Kozák András, Szirtes Ádám, Benkő Péter.

Duna TV, február 23., 22:55        

Mindannyian hordozunk egy csomagot tele dolgokkal, amelyeket a múltból, a történelemből, a folklórból kaptunk – vallja Irene Solà, az Énekelek, s táncot jár a hegy című könyv szerzője.