árstop;benzin;benzinár;üzemanyag;üzemanyagár;gázolaj;gázolajár;

2022-03-10 20:40:00

Durvult a benzinkáosz: csütörtökön száz-százötven hazai kúton szünetelt a normál benzin és gázolaj kiszolgálása

A kormány többek között a nemzetközi szállítmányozók tankolásának korlátozásával igyekezhet gátat vetni az "árstop" miatt kialakult országos üzemanyaghiánynak.

Csütörtökön száz-százötven hazai kúton szünetelt a normál benzin és gázolaj kiszolgálása - becsülte az üzemeltetők között végzett felmérései alapján lapunk délutáni megkeresésére Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu nevű árösszehasonlító oldal ügyvezetője. Ezen túlmenően további 300-350 töltőállomáson akadozhatott a kiszolgálás: hol csak a benzin vagy a gázolaj fogyott ki, hol - akár ügyletenként 5-10 literben - korlátozták a vásárolható mennyiséget, hol különböző vitahelyzetek miatt szünetelt a kiszolgálás. Immár "színes", vagyis márkás egységeken is tapasztaltak fennakadásokat. A hosszú hétvégére felvetése szerint ezek a számok akár meg is kétszereződhetnek. 

Az ügyvezető az ország nagykereskedelmi üzemanyag-ellátását lényegében átvevő Mol elnök-vezérigazgatója, Hernádi Zsolt szerda esti szavaira hivatkozva úgy látja, a finomítóban van elegendő nyersolaj és késztermék, csupán a Molra háruló többletigények kiszállításának ellátási láncában akadhatnak szűk keresztmetszetek. 

Mint emlékezetes, a 480 forintos nagykereskedelmi árplafonról szóló múlt hétfői rendelet után az üzemanyagot külföldről beszerző, a hazai piac mintegy 30 százalékát képviselő nagykereskedők vis maiorra vagy másra hivatkozva visszaléptek szerződött kutas partnereik kiszolgálásától. Döntésük nem véletlen, hiszen határainkon túl immár literenként több mint száz forinttal drágábban adhatják el árujukat. A Mol ugyanakkor önmagát ellátásra kötelezett, stratégiai vállalatnak tartva - legalábbis elvben - átvállalta a hazai piac nagykereskedő nélkül maradt kútjainak kiszolgálását is. Az átállás mégsem megy egyik napról a másikra - fogalmazott Bujdos Eszter. A most bejelentkezett több száz új partnerrel az - amúgy gyorsított - szerződéskötés is több napot vehet igénybe, nem beszélve a finomító lefejtési képességéről vagy a tankautók számáról. Ha holnapra minden akadály el is hárulna, több hét, amíg visszaáll az ellátás egyensúlya - fogalmazott az ügyvezető.

Az üzemanyag-utánpótlás akadozásáról a hét elején kaptuk az első híreket. Tegnap már tömeges bezárásokról és korlátozásokról tudósíthattunk. A kormány eddig az ügyben nem lépett semmit, bár lapzártánk utánra, csütörtök este fél 10-re Hernádi Zsolt részvételével a kormány sajtótájékoztatót hirdetett a témában. Miközben a kabinet az elmúlt hetek során több hullámban is hozott a november óta 480 forintban maximált kútár miatt mára csődközelbe került "kis kutasok" helyzetét javító intézkedéseket, ezeket az érintettek rendkívüli mértékben keveslik, ami szintén hozzájárul a bezárási hullámhoz.

A Mol elnök-vezérigazgatója szerda este az MTI-nek és tévéknek nyilatkozva a hazai kőolajellátást zavartalannak nevezte, rögzítve: a Mol készletei elegendők az ország teljes üzemanyagigényének kiszolgálására és finomítóik is teljes üzemben működnek. Az elmúlt hetek során soha nem látott szintre emelkedtek a kőolaj jegyzésárai; emellett sok európai ország, az orosz-ukrán háború következményeként, nem vesz át orosz kőolajat, ami miatt nehézkesebbé válhat a finomítóik ellátása - fogalmazott. Mivel a környező országokban a tavaly november óta legfeljebb 480 forintban megszabott hazai tarifánál így immár 100-150 forinttal is magasabb az üzemanyag literenkénti ára, nyilván minden fuvarozó, átutazó, aki teheti, Magyarországon tankol - vélekedett. Ezért úgy látja, most a hazai töltőállomások leterheltségét a korábbihoz közeli szintre kell visszaállítani. (Ausztria már 700 forint felett jár.)

Bár a Mol lapunknak nem nyilatkozott, értesüléseink szerint ma a kabinet az országon átmenő szállítmányozók tankolási korlátozását fontolgatta.

Hernádi Zsolt szavait támasztotta alá lapunknak Grád Ottó, a márkás láncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára is. Szerinte ugyanakkor a hosszú hétvégére várt kamionstop inkább enyhíthet a nyomáson. Kérdéseinkre leszögezte: a kormánnyal folytatott tárgyalásaik során rendre jelezték a döntések várható következményeit. Ugyanakkor a világpiaci helyzet is folyamatosan változik, ami miatt új - általa nem pontosított - javaslatokkal éltek a kormány felé.