A két háromnapos teszt után pénteken a Bahreini Nagydíj szabadedzéseivel hivatalosan is megkezdődik a 2022-es Forma-1-es idény, amely rekordot jelentő 23 versenyhétvégéből áll majd. Egy helyszín kiléte még nem ismert azt követően, hogy az Orosz Nagydíjat törölték, ugyanakkor a spanyol AS című napilap szerint Katar lehet majd a beugró a szeptember végi időpontra.
Arról már korábban szót ejtettünk, hogy az elmúlt évtizedek legdrasztikusabb aerodinamikai változásait hajtották végre az autókon a több előzés reményében, ugyanakkor a sportszabályzat még mindig nem tekinthető véglegesnek, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa pénteken ül össze, hogy ratifikálja a változtatásokat.
Az FIA ugyanakkor már szerdán ismertette a jóváhagyásra váró módosításokat, ezek közül kiemelendő a múlt évi szezonzáró kapcsán vitatottá vált biztonsági autós szabály. A „bármely” szót az „összes” szóra cserélték, így az új előírás már nem hagy kétséget afelől, hogy a körök visszavételekor valamennyi lekörözöttet el kell engedni, és nem lehet majd válogatni, mint ahogyan tette az azóta már leváltott Michael Masi versenyigazgató.
Szintén a múlt évi vitás esetek kapcsán változnak a piros zászlót követő újraindításra vonatkozó szabályok is. A jövőben az újraindítás előtt legalább egy perccel jelezni kell a csapatok felé, hogy álló vagy repülőrajtra kerül-e sor. Az FIA a versenyrövidítések esetére is bevezet egy pontrendszert, külön kezeli a 2 kör és a versenytáv 25 százalékának, a versenytáv 25 és 50, illetve 50 és 75 százalékának teljesítését, és attól függő rendszer alapján oszt pontokat a helyezetteknek, melyik kategóriába esett a lefújt verseny.
Az idei autók egyébiránt jelentős súlygyarapodáson mentek keresztül, ehhez elsősorban a nagyobb, 18 colos kerekek, valamint számos biztonsági javítás járult hozzá. Az autók azonban szinte kivétel nélkül túlsúlyosak, ezért jelen állás szerint három kg-os emelést hagy majd jóvá az FIA.
A csapatoknak a súlyprobléma mellett a legnagyobb kihívást az autók úgynevezett „delfinezése” jelenti, melynek lényege, hogy a szívóhatás mértékének ingadozása miatt nagy tempónál elkezdenek pattogni. Ennek következtében a padlólemez, a váz és akár az erőforrás is sérülhet. Ez a 140 millió dolláros költségsapka miatt is fejtörést okozhat a csapatoknak, emiatt feltehetőleg csökkenteni fogják a kockázatvállalást. Több csapatfőnök is arról beszélt, hogy az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai, a nagy mértékű infláció, valamint a logisztikára fordított kiadások drasztikus emelkedése újabb nyomást helyez rájuk.
A „delfinezés” megszüntetésére egyébiránt több módszert is be lehet vetni a hátsó hasmagasság megemelésétől a futómű merevségének állításáig, ám mindegyik az autó teljesítményének romlásához, leszorítóerő-vesztéshez vezet. Andy Stevenson, az Aston Martin csapatmenedzsere szerint nem feltétlenül a legjobb nyers tempóval rendelkező autó lesz a győztes, hanem az, amelyik a legmegbízhatóbbnak, a legjobban vezethetőnek bizonyul, és amelyiknél a legjobb kompromisszumot kötik a mérnökök.
Érdekesség, hogy 2017 óta sosem az a pilóta lett a világbajnok, aki megnyerte az idénynyitót, azaz nem szabad messzemenő következtetéseket levonni az évad első versenyéből. Ami a hétvégi időjárást illeti: napfényes, szeles, de kellemes körülmények várhatóak az egész versenyhétvégén, miközben a magas hőmérséklet és az új Pirelli abroncsok jelentik majd az egyik legnagyobb kihívást.
A hétvége programja
Péntek:
Első szabadedzés: 13:00-14:00
Második szabadedzés: 16:00-17:00
Szombat:
Harmadik szabadedzés: 13:00-14:00
Időmérő: 16:00-17:00
Vasárnap:
Futam: 16:00-tól
Az M4 Sport a teljes versenyhétvégét élőben közvetíti.