Akármilyen nehézségek is jönnek, meg fogjuk őrizni a szerb-magyar barátságot, meg fogjuk őrizni a békét – mondta Orbán Viktor szombaton Újvidéken.
A miniszterelnök a Budapest-Belgrád vasútvonal Belgrád-Újvidék szakaszának ünnepélyes átadására utazott Szerbiába, valójában azonban kampányolt is egy kicsit, ahogyan Magyarországon, április 3-án Szerbiában is parlamenti választást tartanak. Újvidékre Aleksandar Vučić szerb elnökkel az oldalán Belgrádból érkezett, a városi vasútállomáson tartott beszédében pedig az Oroszország által indított háború a legrosszabbkor jött és most komoly kihívás elé állít bennünket, a szerbeknek és magyaroknak pedig sok mindent újra kell gondolniuk. Hozzátette, abban reménykedem, hogy ebben az újragondolásban Vučićnak és neki lesz szerepe a következő választás után.
Ami a Budapest Belgrád vasútvonalat illeti, Orbán emlékeztetett, elhatározták, hogy összekötik a két országot, a két fővárost, és bár „az igaz, hogy mi kicsit el vagyunk maradva önökhöz képest”, ő szeretné megígérni, hogy 2025-re Belgrádtól Budapestig ez a vasútvonal járható lesz.
Vučić a maga részéről háéálkodott egy sort, és azt mondta, amikor Brüsszelben sokan lehajtott fejjel hallgatnak, akkor magyar barátaink felemelik hangjukat Belgrád védelmében. – Bármi, ami hiányzik Szerbiának, azt először Magyarország fogja felajánlani, és bármi, ami hiányzik Magyarországnak, azt először Szerbiától várhatja – kockáztatta meg, utána pedig büszkén idézte fel, hogy nemcsak sikerült elindítani a Belgrád és Újvidék közötti gyorsvonatot, amely óránként 200 kilométeres sebességgel tud közlekedni, de hatvan év után felújították az újvidéki vasútállomást is. Mint mondta, az új vonattal az új síneken rendkívüli gyorsasággal lehet egyik városból a másikba érni. Rámutatott, hogy a vasútvonal kiépítése igazi nemzetközi összefogás eredménye volt, az építést a szerbek mellett kínaiak és oroszok végezték, míg németek felügyelték a munkálatokat, a svájciak pedig biztosították a vonatszerelvényeket, végül Szerbia fizette ki mindezek költségeit.
A szerb köztársasági elnök Orbán Viktor miniszterelnökkel, valamint több más politikussal és újságíróval együtt vett részt a Sólyom névre keresztelt gyorsvonat első útján, amely valamivel több mint fél óráig tartott.
A gyorsvonat a tesztelés során elérte az óránkénti 201,5 kilométeres sebességet Belgrád és Újvidék között. A két város közötti szakasz a Belgrád-Budapest gyorsvasút részét képezi, és elkészülte után a két főváros közötti több mint háromszáz kilométeres utat a várakozások szerint kevesebb mint három óra alatt lehet majd megtenni a mostani nyolc óra helyett.
A Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani, ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át. A személyforgalom mellett ezen az útvonalon jelentős teherforgalmat lehet majd lebonyolítani. A tervek szerint így a Kína által a pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt árut Szerbián és Magyarországon keresztül tudják majd a leggyorsabban szállítani.
A magyarországi munkálatok még 2021 október 15-én kezdődtek meg ünnepélyes alapkőletétellel és az elhasználódott vasúti pálya egy részének elbontásával Kiskunhalas állomáson, A felújítás összköltségét 750 milliárd forintra becsülik. 85 százalékát kínai Eximbankkal kötött szerződés szerint hitelből fedezik, a fennmaradó 15 százalék önrész. 2019-ben a tervezésre és kivitelezésre kiírt közbeszerzést egy konzorcium nyerte, amelyben fele-fele arányban van benne a kormányközeli nagyvállalkozó, Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., illetve a kínai vasúttársaságot képviselő China Railway Electrification Engineering Group Kft. és a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. Emellett a Mészáros család különböző érdekeltségei, az R–Kord Kft., a V–Híd Zrt., a Fejér B. Á. L. Zrt. és a Vasútvill alvállalkozóként is kaptak megbízásokat a projektben.
Ez minden idők legnagyobb magyarországi vasúti fejlesztése, amelynek a dokumentumait 2020 májusában tíz évre titkosította az Országgyűlés, a HVG és a Transparency International azonban megnyerte a közérdekű adatigénylési pert, az ötmillió forint érték feletti szerződéseket a projektgazda Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-nek Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter utasítása ellenére ki kell adnia.