„Amikor ellátásbiztonsági kérdés van, akkor nem az a kérdés, hogy megéri-e a Molnak: biztosítanunk kell az ellátást” – mondta Hernádi Zsolt a kormány által előbb a kiskereskedelmi, majd a nagykereskedelmi üzemanyagárakra bevezetett hatósági árról az InfoRádióban.
„A pánik oka az volt, hogy elterjedt, megszűnik az ársapka vagy a háború miatt az olajellátás. A szakemberek szerint attól esik az ember igazán pánikba, ha nem érti, mi történik, de úgy érzi, hogy cselekedni kell, és akkor elrohant tankolni”
– mondta a történtekről, és jelezte, az átmeneti üzemanyaghiányt az is okozta, hogy mivel befagyasztották a kiskereskedelmi és a nagykereskedelmi árat, a hazai import kétharmada megszűnt, 11-12 százalékra szorult vissza, a többi felhasználót a Molnak kellett kiszolgálnia, és ezt időt vett igénybe. Minden jogszabályi korlátozás ellenére megnőtt a benzinturizmus az országban, mert márciusban 480 millió liter a teljes fogyasztás normális esetben, most pedig 560-570 millió liter lesz.
„Amíg marad az ársapka, addig lesz feszültség az ellátásban. Marad a benzinturizmus is, mert teljesen nem lehet megszüntetni, a kutak üzemeltetőinek nincs hatósági jogkörük”
Hernádi szerint nem tudják, hogy meddig marad ez az ár. Adócsökkentéssel ezt már nem lehet ezt lefedni, mindenki keresi a megoldást.
Nézni kell, hogyan alakul a piac, és milyen intézkedésekkel lehet kezelni, hogy ez a kiugrás egy átmeneti csipke volt, vagy tartósan magas marad az ár” – mondta Hernádi.
A nyersanyag-ellátás folyamatosan biztosított Magyarországon. Persze a háborút mi is látjuk, nekünk is van B tervünk, hogy mi történik akkor, ha… – mondta a Mol-vezér. Hozzátette, a veszélyforrások közül a rubelelszámolás bevezetése egyelőre nem fenyegeti a társaságot, mert az csak a gázra érvényes.
„A kőolaj az olyan, mint a húsétel, az lehet marhapörkölt meg csirkehús is. Teljesen eltérő az olaj összetétele, az orosz exportolaj egy cuvée, és ha másból kell előállítani, akkor ki kell kísérletezni, hogy más típusú olajok milyen finomítói fejlesztéseket igényelnek. Ez pedig nem megy egyik napról a másikra, és nagyon sok pénzbe kerül”
Ha egyszer arról születik döntés, hogy megszűnik az orosz importlehetőség, azt nem lehet megtenni egyik napról a másikra, akkor két-négy év alatt rengeteg pénzt el kell költeni rá, és ennek a megtérülésére nincs esély - tette hozzá.
"A Covid idején már megdőltek az ellátási láncok, a globális gazdaságba vetett hit elkezdett megingani, ez most kapott még egy pofont a háború miatt.
A többletkapacitásokat létre kell hozni, ezért a következő években egyes beruházások megelőzik a klímaváltozások jelentette kényszert”
- hangsúlyozta Hernádi Zsolt
Nem bűncselekmény, hogy a MOL-vezér egy kamu fotóval akarta bizonygatni a benzinpánikot Marad a benzinárstop, lesz üzemanyag - Gulyás Gergely három intézkedést jelentett be