Forma-1;Melbourne;Ausztrál Nagydíj;

Nincs csodafegyvere a Mercedesnek

Melbourne-ben egy átépített pályán rendezik az idei szezon harmadik futamát. Újfent Red Bull-Ferrari párharcra lehet számítani.

Két év után tért vissza a Forma-1 mezőnye Melbourne-be, noha versenyt csak három éve rendeztek Ausztráliában. 2020 márciusában a csapatok már megérkeztek az Albert Parkba, viszont több személyt is koronavírus-gyanús tünetekkel diagnosztizáltak, majd a McLaren csapat egyik alkalmazottjánál kimutatták a fertőzöttséget, aminek hatására a csapat azonnal visszalépett a futamtól. Ezt követően a Nemzetközi Automobil Szövetség hivatalosan is törölte a futamot a koronavírus-járvány miatt, 2021-ben pedig szintén a Covid miatt nem rendeztek melbourne-i versenyt.

A mezőny egy jelentősen átalakított pályára térhetett vissza, ugyanis az előzési lehetőségek javítása érdekében átvágták az egyik korábbi sikánt, míg több kanyart kiszélesítettek. A pálya hossza alig rövidült, a kanyarok száma kettővel csökkent, a köridő viszont várhatóan másodperceket javul. A módosításoknak köszönhetően pedig rekordmennyiségű, 4 DRS-zóna kapott helyet. Az egyenesek nem kiemelkedően hosszúak, azaz valószínűleg nem mindenhol lehet majd a DRS segítségével sem előzni, ugyanakkor bővül a taktikai repertoár. A Pirelli ezúttal a C2-es, a C3-as és a C5-ös gumikeveréket bocsájtja a pilóták rendelkezésére, azaz a legpuhább és a középső típus teljesítménye között a szokásosnál nagyobb lesz a különbség.

A címvédő Mercedes új hátsószárnnyal érkezett Melbourne-be, ugyanakkor Toto Wollf csapatfőnök leszögezte, továbbra sem találták meg a megoldást az autó pattogására.

„Jelenleg tanulási fázisban vagyunk és az első két hétvége megmutatta, hogy még rengeteg házi feladatot kell elvégeznünk. Nem lesz csodafegyverünk Ausztráliában, nem változik meg minden varázsütésre, de arra törekszünk, hogy versenyről versenyre fejlődjünk és közelebb kerüljünk az élmezőnyhöz” – tekintett előre Wolff.

Az első két futam eredményéből kiindulva ezúttal is a Ferrari és a Red Bull csatározására lehet számítani.

„Nagyon elégedett vagyok a szezonkezdettel, remekül dolgozunk együtt a csapattal – árulta el a vb-pontversenyben vezető Charles Leclerc. – Ahogy azt már sokszor elmondtam, a fejlesztések jelentik majd a kulcsot, és nekünk, versenyzőknek a lehető legjobban segítenünk kell a csapatot, hogy fenntartsuk ezt a versenyképességet” – szögezte le a 24 éves monacói.

Helmut Marco, a Red Bull tanácsadója az évad eddigi részét értékelve elmondta, úgy látja, hogy Carlos Sainz Jr. nem képes versenyre késztetni ferraris csapattársát. Az energiaitalosok ugyanakkor bíznak a spanyol „feltámadásában”, hiszen fontos pontoktól foszthatná meg a világbajnoki éllovast, megnyitva az utat a címvédő Max Verstappen számára a felzárkózásra.

„Ha végignézünk a versenyzőkön, elmondható, néhány pilóta közelebb került csapattársához. Nos, ez a Ferrarinál pont fordítva van” – szúrt oda Sainznak, aki három évig versenyzett a Red Bull „fiókcsapatánál”, a Toro Rossónál, amely ma már az Alpha Tauri nevet viseli.

Eközben az idény első két versenyét koronavírus-fertőzése miatt kihagyni kényszerű Sebastian Vettel Melbourne-ben már újra rajthoz állhat. A négyszeres világbajnok önmagát egy iskolából elkéső gyerekhez hasonlította, s hozzátette: felkészületlennek érzi magát.

„Közel egy hónapja nem ültem az autóban, így fontos lesz, hogy a lehető legtöbbet tanuljak a szabadedzéseken, és remélhetőleg ezen a hétvégén jobb eredményt érhetünk el” – mondta.

Vettelhez hasonlóan egy másik német pilóta, Mick Schumacher is visszatérhet, a 23 éves tehetség még a Szaúd-arábiai időmérő második szakaszán törte rommá az autóját. Noha egészségügyi állapota lehetővé tette volna, másnap mégsem állt rajthoz, lévén nemigen lett volna mivel. A Haas közlése szerint az autóban egymillió dolláros kár keletkezett, Schumachernek pedig ezúttal még megfontoltabbnak kell lennie, ugyanis az amerikai istállónak jelenleg nincs tartalék kasztnija.

„Mindenünk, amink van, idehoztuk. Nincs tartalék kasztni, szóval nincs biztonsági hálónk, ezért óvatosabbnak kell lennünk. Más különben megint csak egy autóval tudunk rajthoz állni” – árulta el Günther Steiner csapatfőnök, aki szerint a két hét múlva esedékes következő nagydíjra rendezni tudják soraikat. 

A hétvége programja

Péntek:

Első szabadedzés: 5:00-6:00

Második szabadedzés: 8:00-9:00

Szombat:

Harmadik szabadedzés: 5:00-6:00

Időmérő: 8:00-9:00

Vasárnap:

Futam: 7:00-tól

Az eseményeket az M4 Sport élőben közvetíti.