pedagógusok;szolidaritás;szülők;nyílt levél;

- Nyílt levelet írt egy tanár arról, a magyar gyerekek érdeke, hogy ne a földrajztanár, hanem a kémiatanár tanítsa nekik a kémiát

A szülőket buzdítja tömeges szolidaritásra nyílt levélben egy középiskolai pedagógus.

Nem nyertük meg a tömeget, ezért nem sikerült változást elérnünk a minket érintő problémákkal kapcsolatban – írja a parlamenti választások miatt félbemaradt, majd a jelenlegi kormány újabb kétharmados többségét jelentő sikere nyomán nem folytatódott, elhalt pedagógusztrájk és polgári ellenállás okairól Lakatos Máté középiskolai történelemtanár a Válasz Online-on közölt nyílt levelében.

Mint írja, maga is négygyermekes édesapa, ezért felhívásában kéri:

Kedves Szülők, álljanak mellénk!

A pedagógus szerint „amíg a mindenkori kormány nem látja egyértelmű jelét annak, hogy a társadalom számára igenis fontos az oktatás”, addig nem lát nagy esélyt arra, hogy a tanárok változást tudjanak elérni. A társadalmat a szülőkön keresztül szólítaná meg, de nem a korábban – joggal – kifogásolt alacsony bérezés emelése és a túlzott munkaterhek csökkentése üzenetével, mert az közvetlenül nem érinti a családokat és a diákokat, míg a „kizsigerelt tanárok, a tanárhiány” viszont igen. 

Lakatos Máté személyes hangon fordul a nagyszülőkhöz, a szülőkhöz, a jelenlegi és leendő diákokhoz, akik az igazi nyertesei lehetnek annak, ha jelentősen javulnak a tanárok munkakörülményei, utalva arra, hogy ez elvárható, mert a szülők is dolgoznak és fizetnek adót. Szerinte amennyiben a gyermekeket nevelők tömegei melléjük állnak, akkor egyebek mellett lesz tanára minden gyereknek, és „nem a földrajztanárt kell beküldeni helyettesíteni a kémiaórára, hanem kémiatanár fogja tartani a kémiaórát”.

Személyes figyelem, szuper órák, közösségépítés, kiegyensúlyozott tanárok, társadalmi megbecsülés, vonzó tanári pálya, idő és pénz megtakarítása

– sorolta a történelemtanár, buzdítva a szülőket, hogy álljanak melléjük, mert azzal a gyermekeik jövője mellé állnak.

Amint arról a Népszava szombaton beszámolt, elfogytak a fiatalok: a közoktatásban dolgozó pedagógusok jelentős része 50 év feletti, és több olyan iskola is van, ahol 20–29 éves tanár egyáltalán nincs. A T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ adatai szerint az 50-64 év közötti korosztályba 58,3 ezren tartoznak összesen, ez a tanárok több mint 40 százaléka. A 40-49 évesek 46,2 ezren vannak, a 30-39 év közöttiek pedig 23,5 ezren. Utóbbi pedagógusok aránya nagy mértékben, 26-ról 16 százalékra csökkent az iskolákban. 

Több mint tíz évvel ezelőtt vetődött fel először Kecskeméten, hogy szükség lenne a városban egy úgynevezett intermodális csomópontra, vagyis egy olyan létesítményre, ahol a vasúti és a buszos közlekedést egyetlen egységként kezelik, egyszerűbbé téve az átszállást, utazást.