Orbán-kormány;adó;Wizz Air;áremelés;extraprofit;

Az Orbán-kormány megsarcolja a légitársaságokat, ezt a Wizz Air rövid úton áremeléssel tolhatja át az utasokra

Robert Carey elnöke szerint a koronavírus-járvány okozta bevételkiesések után nincs értelme extraprofitról beszélni.

Nincs értelme extraprofitról beszélni, a légiközlekedési ágazat jelentős veszteségeket szenvedett a koronavírus-járvány időszakában, bevétele és nyeresége várhatóan még hosszú ideig nem éri el a pandémia előtti szintet - nyilatkozta Robert Carey, a Wizz Air elnöke a hvg.hu kérdésére annak nyomán, hogy a kormány bejelentése értelmében a légitársaságokra is vonatkozik az az extraprofit-különadó, amelyet a rezsicsökkentés finanszírozására és a honvédelem fejlesztése érdekében vetnek ki. 

Azzal kapcsolatban, hogy a Budapestről induló légi járatok esetében utasonként 10-15 eurós díjat jelentene az új adó, Robert Carey úgy fogalmazott:

„Az utasonként számított adó bevezetése magasabb viteldíjakat jelentene egy olyan szektorban, amely két éve veszteséges, ennek a vitatása a legalapvetőbb közgazdasági elemzésekkel is szembemegy.”

A tervek szerint az adót a földi kiszolgálást biztosító cégre vetik ki, amit az továbbháríthatna az érintett légitársaságokra, akik pedig - a válasz alapján - az utasokra pöccinthetik át a kormány megszorító csomagját.

Magyarországon a legnagyobb légiforgalmat a Wizz Air bonyolítja le, így az új adó elsősorban a Váradi József által vezetett magyar eredetű légitársaságot érintheti. A Wizz Air Hungary Zrt. utolsó lezárt pénzügyi évének beszámolója szerint (2020. április elseje és 2021. március 31-e között) 721 millió euró veszteséget szenvedett el, miközben az egy évvel korábbi adózott nyeresége 286 millió euró volt. 2021 utolsó negyedévében 267,5 millió euró veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a cég.